Terug
Gepubliceerd op 30/10/2020

2020_RVBAGSO_00129 - Onderwijsorganisatie - ESF project Samen Duaal Leren Anders - partnerschapsovereenkomst participatie AG Stedelijk onderwijs - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 23/10/2020 - 16:00 De Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Mie Branders; Peggy Pooters; Jinnih Beels, Voorzitter; Marc Swyngedouw; Joost Germis; Paul Cordy; Elisabeth van Doesburg; Greet Valck, ; Ikrame Kastit; Carine Sneyers; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Veronique Van Langenhove, Kabinetchef schepen onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken

Afwezig

Greet De Vrij

Verontschuldigd

Carine Leys; Bavo Smits

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2020_RVBAGSO_00129 - Onderwijsorganisatie - ESF project Samen Duaal Leren Anders - partnerschapsovereenkomst participatie AG Stedelijk onderwijs - Goedkeuring 2020_RVBAGSO_00129 - Onderwijsorganisatie - ESF project Samen Duaal Leren Anders - partnerschapsovereenkomst participatie AG Stedelijk onderwijs - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

Ter compensatie van de loonkost voor de deelname aan het lerend netwerk ontvangen we een subsidie.

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor overeenkomsten met andere (onderwijs)partners.

Inspraak

De directeurs van de secundaire scholen werden betrokken bij de opmaak van het kandidaatsdossier en zullen via de Manager Onderwijs Arbeidsmarkt geïnformeerd worden over en betrokken worden bij het project.

Aanleiding en context

Op 26 juni 2020 keurde de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen de participatie goed in de projectaanvraag voor het ESF-project 'impuls duaal leren'. De regie van dit project ligt bij Onderwijsnetwerk Antwerpen (ONA). In navolging van de goedkeuring van de projectaanvraag, wordt de participatie van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen concreet gemaakt in een partnerschapsovereenkomst tussen betrokken partijen. De partnerschapsovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd. In de partnerschapsovereenkomst worden afspraken vastgelegd tussen het stedelijk onderwijs en de andere betrokken partijen aangaande de concretisering en uitvoering van het project 'Samen Duaal Leren Anders'. 

De participatie kadert in de uitvoering van de ambitienota 'Stedelijk Onderwijs bouwt mee aan de stad van morgen - Ambities 2020-2025', meer bepaald binnen speerpunt 3 'Breed aanbod in functie van leren en werken', programma 3.2 Onderwijs-arbeidsmarkt. Als voortrekker van duaal leren wil het Stedelijk Onderwijs inzetten op het verbeteren van de kwaliteit en kwantiteit van duaal leren en op het creëren van een kader waarbinnen we als organisatie zullen werken. 

Het bestuursakkoord 2019-2025 stelt dat het Stedelijk Onderwijs inzake duaal leren een voortrekkersrol opneemt.

Het college van burgemeester en schepenen heeft op 25 september 2020 de deelname aan het ESF-project 'Samen Duaal Leren Antwerpen’ bekrachtigd en heeft daartoe de partnerschapsovereenkomst ondertekend.

De overeenkomst wordt afgesloten voor de duur van het ESF-project met begindatum 01/09/2020 en de einddatum 31/12/2022.

Argumentatie

Het ESF-project heeft als doel om de (lokale) afstemming tussen vraag (arbeidsmarkt) naar en aanbod (scholen/centra) aan duale opleidingen te versterken, of nieuwe duale opleidingen voor te bereiden en te implementeren. Dit met het oog op het verhogen van de instroom van leerlingen in duale opleidingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen en een toename van een kwalitatief aanbod aan duale opleidingen met goede kansen op de arbeidsmarkt. Deze overeenkomst past volledig in de doelstellingen die we willen bereiken als voortrekker van duaal leren.  

Het project Samen Duaal Leren Antwerpen wil de ontwikkeling van lerende netwerken (LN), met een duidelijke focus op domeinen of thema’s waar duaal leren, nog kan groeien, stimuleren. Een LN wordt opgebouwd rond een bepaald domein of thema waar duale opleidingen al bestaan en/of nieuwe worden ingericht en bestaat uit een cluster van scholen, bedrijven, sectoren. Het partnerschap is het 'vliegwiel' van waaruit de werking en focuspunten van de LN worden voorbereid. Er worden vijf LN gevormd, drie domein- en twee themanetwerken. De domeinnetwerken zijn:

  • Bouw (opportuniteiten in kader van het project de Grote Verbinding); 
  • Zorg (tekorten aan zorgkundigen en begeleiders in de kinderopvang); 
  • Elektrische installaties (zowel residentieel als industrieel). 

De themanetwerken werken rond de organisatie van de aanloopfase en de begeleidingstrajecten en dragen als titel: 

  • Aanloopfase anders georganiseerd 
  • Sterk uitgebouwd mentorship en trajectbegeleiding

Kennisdeling, ook tussen LN-domeinen, staat garant voor de opbouw van expertise en uitwerking van goede praktijken. Het project wordt verduurzaamt doordat een visieproces wordt aangegaan en kaders ontwikkeld met het Regionaal Overleg Forum (ROF) Antwerpen-Boom.

Het einddoel is de focus te kunnen leggen op opleidingen die er toe doen, scholen er toe aan te zetten (en te begeleiden) om de duale leerweg op een vlotte en volwaardige manier in hun programma op te nemen en meer bedrijven kwalitatieve leerplekken te laten aanbieden zodat meer leerlingen de mogelijkheid krijgen bewust te kiezen voor een duale leerweg.

Volgende resultaten worden nagestreefd: 

  • Een sterke organisatie van duaal leren waar een gedeelde visie en missie de kapstok vormen voor een duurzame samenwerking met verschillende partners.
  • Een eindrapport met een overzicht van (toekomstige) uitdagingen  en aanbevelingen  om via sterke partnerschappen tot gedragen oplossingen te komen.  
  • Een leidraad die vanuit de verschillende typologieën van leerlingen aan scholen en bedrijven/organisaties verschillende samenwerkingsmodellen aanreikt.
  • Filmpjes van goede  praktijken hoe scholen en bedrijven zaken kunnen benaderen met de leerlingen  om hen tot de eindmeet te brengen.      
  • Vanuit de Lerende Netwerken worden de ‘lessons learned’ omgezet in sterke ‘short stories’ om de opgebouwde expertise maximaal te delen met andere actoren/regio’s/steden via een infosessie. 


Juridische grond

Besluit van de Vlaamse Regering houdende uitvoeringsmaatregelen betreffende het duaal leren en de aanloopfase en diverse andere maatregelen - 14 september 2018

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020503 - Breed aanbod in functie van leren en werken
2LWS020503PA5704 - duaal leren

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de partnerschapsovereenkomst goed aangaande het project 'Samen Duaal Leren Anders'.

Artikel 2

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
opvolging en administratieve afhandeling partnerschapsovereenkomst  manager onderwijs-arbeidsmarkt 2020-2021

 
 

Artikel 3

De raad van bestuur regelt de financiële gevolgen als volgt
Omschrijving Bedrag Boekingsadres
Ontvangst ESF middelen voor onkosten deelname aan lerend netwerk7427,36 boekhoudkundige code:74062 (projectsubsidies Europa)
doelstelling: 2 LWS020503 PROG32
budgetplaats: B903000 000 (onderwijsorganisatie)
uitgavenpost: 62

Bijlagen

  • partnerschapsovereenkomst_SamDuLeA_Def (02).docx