Ter compensatie van de loonkost voor de deelname aan het lerend netwerk ontvangen we een subsidie.
De raad van bestuur is bevoegd voor overeenkomsten met andere (onderwijs)partners.
De directeurs van de secundaire scholen werden betrokken bij de opmaak van het kandidaatsdossier en zullen via de Manager Onderwijs Arbeidsmarkt geïnformeerd worden over en betrokken worden bij het project.
Op 26 juni 2020 keurde de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen de participatie goed in de projectaanvraag voor het ESF-project 'impuls duaal leren'. De regie van dit project ligt bij Onderwijsnetwerk Antwerpen (ONA). In navolging van de goedkeuring van de projectaanvraag, wordt de participatie van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen concreet gemaakt in een partnerschapsovereenkomst tussen betrokken partijen. De partnerschapsovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd. In de partnerschapsovereenkomst worden afspraken vastgelegd tussen het stedelijk onderwijs en de andere betrokken partijen aangaande de concretisering en uitvoering van het project 'Samen Duaal Leren Anders'.
De participatie kadert in de uitvoering van de ambitienota 'Stedelijk Onderwijs bouwt mee aan de stad van morgen - Ambities 2020-2025', meer bepaald binnen speerpunt 3 'Breed aanbod in functie van leren en werken', programma 3.2 Onderwijs-arbeidsmarkt. Als voortrekker van duaal leren wil het Stedelijk Onderwijs inzetten op het verbeteren van de kwaliteit en kwantiteit van duaal leren en op het creëren van een kader waarbinnen we als organisatie zullen werken.
Het bestuursakkoord 2019-2025 stelt dat het Stedelijk Onderwijs inzake duaal leren een voortrekkersrol opneemt.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 25 september 2020 de deelname aan het ESF-project 'Samen Duaal Leren Antwerpen’ bekrachtigd en heeft daartoe de partnerschapsovereenkomst ondertekend.
De overeenkomst wordt afgesloten voor de duur van het ESF-project met begindatum 01/09/2020 en de einddatum 31/12/2022.
Het ESF-project heeft als doel om de (lokale) afstemming tussen vraag (arbeidsmarkt) naar en aanbod (scholen/centra) aan duale opleidingen te versterken, of nieuwe duale opleidingen voor te bereiden en te implementeren. Dit met het oog op het verhogen van de instroom van leerlingen in duale opleidingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen en een toename van een kwalitatief aanbod aan duale opleidingen met goede kansen op de arbeidsmarkt. Deze overeenkomst past volledig in de doelstellingen die we willen bereiken als voortrekker van duaal leren.
Het project Samen Duaal Leren Antwerpen wil de ontwikkeling van lerende netwerken (LN), met een duidelijke focus op domeinen of thema’s waar duaal leren, nog kan groeien, stimuleren. Een LN wordt opgebouwd rond een bepaald domein of thema waar duale opleidingen al bestaan en/of nieuwe worden ingericht en bestaat uit een cluster van scholen, bedrijven, sectoren. Het partnerschap is het 'vliegwiel' van waaruit de werking en focuspunten van de LN worden voorbereid. Er worden vijf LN gevormd, drie domein- en twee themanetwerken. De domeinnetwerken zijn:
De themanetwerken werken rond de organisatie van de aanloopfase en de begeleidingstrajecten en dragen als titel:
Kennisdeling, ook tussen LN-domeinen, staat garant voor de opbouw van expertise en uitwerking van goede praktijken. Het project wordt verduurzaamt doordat een visieproces wordt aangegaan en kaders ontwikkeld met het Regionaal Overleg Forum (ROF) Antwerpen-Boom.
Het einddoel is de focus te kunnen leggen op opleidingen die er toe doen, scholen er toe aan te zetten (en te begeleiden) om de duale leerweg op een vlotte en volwaardige manier in hun programma op te nemen en meer bedrijven kwalitatieve leerplekken te laten aanbieden zodat meer leerlingen de mogelijkheid krijgen bewust te kiezen voor een duale leerweg.
Volgende resultaten worden nagestreefd:
Besluit van de Vlaamse Regering houdende uitvoeringsmaatregelen betreffende het duaal leren en de aanloopfase en diverse andere maatregelen - 14 september 2018
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de partnerschapsovereenkomst goed aangaande het project 'Samen Duaal Leren Anders'.
Uitvoering beslissing:
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
opvolging en administratieve afhandeling partnerschapsovereenkomst | manager onderwijs-arbeidsmarkt | 2020-2021 |
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres |
Ontvangst ESF middelen voor onkosten deelname aan lerend netwerk | 7427,36 | boekhoudkundige code:74062 (projectsubsidies Europa) doelstelling: 2 LWS020503 PROG32 budgetplaats: B903000 000 (onderwijsorganisatie) uitgavenpost: 62 |