De Bijlstraat in het district Borgerhout:
De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Enkel de nog lopende inrittendossiers worden bekeken. De Bijlstraat is een van de openstaande dossiers.
Op 8 oktober 2019 werd een melding over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Bijlstraat ter hoogte van huisnummer 41. Naar aanleiding van deze melding heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen de situatie onderzocht. MPA stelt voor om uitzonderlijk enkel te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden " goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bijlstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 25 juli 2014 (jaarnummer 7710).