Terug
Gepubliceerd op 25/02/2021

2021_CBS_00531 - Stedelijk patrimonium. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving. Terlindenhofstraat 150, 2170 Merksem - Klimop RT Merksem vzw. Concessieovereenkomst. Voorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00531 - Stedelijk patrimonium. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving. Terlindenhofstraat 150, 2170 Merksem - Klimop RT Merksem vzw. Concessieovereenkomst. Voorwaarden - Goedkeuring 2021_CBS_00531 - Stedelijk patrimonium. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving. Terlindenhofstraat 150, 2170 Merksem - Klimop RT Merksem vzw. Concessieovereenkomst. Voorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56§3 van het Decreet Lokaal Bestuur: “Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor:
1° de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels.”

Argumentatie

Klimop RT Merksem vzw (ondernemingsnummer BE0445 980 165) is reeds jarenlang hoofdgebruiker van Gymhal Terlinden in Merksem en is een succesvolle gymclub. Om verder te kunnen groeien en om de trainingsomstandigheden te verbeteren, werd de bestaande gymhal in de achterbouw van de Terlindenhofstraat 150, 2170 Merksem uitgebreid met een nieuwbouw die werd opgericht door de stad Antwerpen.

In afwachting van de realisatie van de uitbreiding van de gymhal nam vzw Klimop RT haar intrek in de sportinfrastructuur aan de Speelpleinstraat 60, 2170 Merksem. Op die manier kon de werking van de sportclub verdergezet worden tijdens de verbouwingswerken. De concessieovereenkomst van vzw Klimop RT voor de cafetaria in de achterbouw van de Terlindenhofstraat 150 werd minnelijk beëindigd op het ogenblik van de ondertekening van de terbeschikkingstellingsovereenkomst voor de infrastructuur aan de Speelpleinstraat 60. 

De verbouwingswerken aan de gymhal zijn zo goed als afgerond, waardoor vzw Klimop RT binnenkort opnieuw kan verhuizen naar de Terlindenhofstraat 150. Bijgevolg kan een nieuwe concessieovereenkomst worden afgesloten met vzw Klimop RT onder volgende belangrijkste voorwaarden:

  • voorwerp: volgende sportinfrastructuur in een oud schoolgebouw aan de Terlindenhofstraat 150, 2170 Merksem gekend op het kadaster onder Antwerpen, 40ste afdeling, sectie C, perceel nummer 176 X 20/deel:
    • onderstaande ruimtes in de achterbouw van het schoolgebouw
      • op het gelijkvloers
        • een gymhal/turnzaal met een oppervlakte van 1.030,93 m²;
        • een cafetaria met een oppervlakte van 44,7 m²;
        • kleedkamers, sanitair en bergruimtes met een oppervlakte van 225,19 m²;
      • op de eerste verdieping
        • twee lokalen met een oppervlakte van 45,36 en 44,51 m²;
    • een grond waarop door de club volgende infrastructuur werd geplaatst
        • een container met een oppervlakte van 30 m²;
  • duur: de sportconcessie wordt afgesloten voor een termijn van negen jaar, ingaand op de eerste van de maand volgend op de maand waarin de aannemer de werken aan de nieuwbouw heeft afgerond, zonder dat een stilzwijgende verlenging mogelijk is. De concessiehouder zal zijn vraag tot verlenging voor een periode van negen jaar minstens zes maanden vooraf door middel van een aangetekend schrijven aan de concessiegever kenbaar maken. Wanneer de concessiehouder nalaat zijn verlenging aan te vragen en de concessiegever het verdere gebruik van de sportinfrastructuur toelaat, is een stilzwijgende verlenging slechts toegestaan voor periodes van één jaar, waarbij beide partijen zich het recht voorbehouden de overeenkomst tegen het einde van elk jaar met een opzegtermijn van drie maanden te beëindigen;
  • bestemming: het goed wordt ter beschikking gesteld voor sportactiviteiten en activiteiten ter ondersteuning van de werking van de sportclub;
  • vergoeding: de basisvergoeding bedraagt 4.262,37 EUR per jaar, gebaseerd op de sportconcessietarieven. Op dit bedrag is geen btw verschuldigd. De marktconforme vergoeding bedraagt 42.508,00 EUR per jaar;
  • nutskosten: de concessiegever fungeert als contractspartij voor de nutsmaatschappijen en vordert de kosten van gas, elektriciteit en water terug van de concessiehouder door middel van de aanrekening van een jaarlijks forfait van 9.293,00 EUR. Dit bedrag is inclusief het verbruik in de gemene delen en eventuele kosten van huur, plaatsing, afsluiting of vervanging van de meters en kosten voor opname van de tellerstanden. Kosten voor telefoon- en internetaansluiting worden door de provider rechtstreeks aan de concessiehouder aangerekend;
  • onderhoud: alle binnen- en buitenwaartse onderhouds- en herstellingswerken, inclusief de eigenaarsherstellingen, te wijten aan ouderdom, slijtage en overmacht, behoudens de gebreken vermeld in de plaatsbeschrijving, vallen ten laste van de concessiehouder. Voor wat betreft de kosten voor herstellingen door schade aan gemeenschappelijke delen wordt een verdeelsleutel toegepast pro rata de gebruikers van de achterbouw. De verhouding van het gebruik bedraagt 33,33% concessiehouder en 66,67% stad Antwerpen. De stad Antwerpen, die de herstellingen en het onderhoud van de gemeenschappelijke delen op zich neemt, zal deze kosten volgens bovenstaande verdeelsleutel doorrekenen aan de concessiehouder, welke zal gehouden zijn tot vergoeding van haar aandeel aan de stad. De kost met betrekking tot de onderhoudscontracten wordt vastgelegd op een forfaitaire vergoeding van 500,00 EUR per jaar (exclusief 21% btw), op basis van de jaarlijkse onderhoudskost van de gemeenschappelijke delen in de achterbouw en verrekend volgens de vastgelegde verdeelsleutel;
  •  de stad Antwerpen verklaart dat zij op haar kosten nog volgende werken zal uitvoeren of afronden met het oog op een kwalitatieve ingebruikname door de concessiehouder:
    • met betrekking tot de vastgestelde vochtproblematiek:
      1. injectie buitenmuur gelijkvloers; 
      2. herstelling van vochtige muur bij de douches; 
      3. injectie muur/plinten gang; 
      4. aanwerken schrijnwerk voorgevels; 
      5. aanwerken muur buitenzijde zijgevel; 
      6. vernieuwen ronde raam zolderruimte;
      7. vernieuwen ramen traphal. 

            Renovatie douches
    De stad Antwerpen verklaart dat de douches in de loop van 2021 volledig zullen vernieuwd worden op haar kosten. Dit om definitief een oplossing te bieden aan de vochtproblematiek. De werken worden bij voorkeur ingepland tijdens de zomersluiting van de concessiehouder;

    • overige werken:
      1. vernieuwen kapotte sproeikoppen in douches;
      2. onderhoud en ingebruikstelling van het legionella-systeem: de stad Antwerpen staat in voor de thermische spoelingen en het gebruiksklaar maken van het legionellasysteem en zal bij aanvang van de overeenkomst het bijgehouden legionellabeheersplan en de gevraagde drie opeenvolgende 0-metingen aan de concessiehouder overhandigen als bewijs dat er geen legionella meer aanwezig is;
      3. schilderen van de betreffende binnenmuren na afronding van de werken in het kader van de vochtproblematiek;
      4. herstellen en herschilderen van de beschadigde binnen- en buitenmuren van de cafetaria.
    De stad Antwerpen zal deze werken uitvoeren en afronden binnen een redelijke termijn en uiterlijk tegen het einde van de zomersluiting van de concessiehouder in 2021;
  • brandverzekering: de stad Antwerpen heeft bij de Tijdelijke Vereniging Ethias nv – Axa Belgium nv en KBC Verzekeringen nv – P&V Verzekeringen een brandpolis voor haar patrimonium afgesloten met afstand van verhaal ten voordele van de concessiehouder. De concessiehouder zal zich voor de duur van de overeenkomst in eerste risico verzekeren voor de franchise van 25.000,00 EUR die is opgenomen in de brandpolis van de stad en voor eventuele aanvullende waarborgen die hij/zij nuttig of nodig mocht achten.
  • De polis moet de volgende clausules bevatten:

    1.’Ingeval van gedekte schade verbindt de verzekeringsmaatschappij er zich toe, de op grond der verzekerde waarde vastgestelde schadevergoeding, algeheel aan de stad Antwerpen uit te betalen, als eigenares in wier voordeel het gevaarsartikel gedekt is, zonder dat de stad Antwerpen, handelend als openbaar bestuur, kan verplicht worden het schadebedrag voor heropbouw of herstel aan te wenden.’
    2. ‘De verzekeringsmaatschappij verbindt zich insgelijks de stad Antwerpen te verwittigen ingeval de premie niet zou betaald worden en onderhavige polis zal slechts kunnen vernietigd worden één maand na kennisgeving ervan, bij aangetekend schrijven, door de verzekeringsmaatschappij aan de stad Antwerpen’;

  • einde overeenkomst: de concessiehouder moet het goed volledig ontruimd en in een degelijke staat van onderhoud, rekening houdend met de ouderdomsslijtage aan de constructies, ter beschikking stellen van de concessiegever die de keuze heeft de door de concessiehouder opgerichte constructies op de in concessie verleende grond ofwel over te nemen ofwel op kosten en risico van de concessiehouder te laten afbreken. De concessiegever is bij overname van de constructies geen vergoeding verschuldigd.

AG Vespa zal de overeenkomst afsluiten in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen.

De concessieovereenkomst met Klimop RT vzw wordt afgesloten voor een termijn van negen jaar. Dit gaat in principe in tegen de afspraak dat er voorlopig enkel concessieovereenkomsten worden toegestaan voor één jaar (maximaal acht keer verlengbaar), in afwachting van een nieuw concessiereglement. De termijn van negen jaar wijkt op zich niet af van het concessiereglement. Bovendien werd de uitbreiding van de sporthal gerealiseerd met het oog op een heringebruikname door Klimop RT vzw, om haar werking te kunnen optimaliseren. Een concessietermijn van negen jaar is een logisch gevolg en nodig om de continuïteit van de opleiding en kwaliteit van de trainingen te kunnen blijven garanderen. 

Na goedkeuring van het nieuwe concessiereglement zullen binnen het jaar de relevante artikels uit huidige overeenkomst worden aangepast volgens de gewijzigde voorwaarden uit het nieuw concessiereglement.

De concessieovereenkomst zal een aanvang nemen de eerste van de maand volgend op het afronden van de laatste werken door de aannemer van de uitbreiding.  

De aanrekening van de concessievergoeding zal opgestart worden vanaf het ogenblik dat de concessiehouder de verhuis van de turninrichting en toestellen heeft kunnen afronden en uiterlijk op 1 juli 2021. Verhuizen is momenteel niet veilig omwille van de COVID19-crisis en moeilijk te organiseren omwille van de geldende coronamaatregelen.

Aanleiding en context

Op 13 april 2012 (jaarnummer 158) keurde het college een overeenkomst 'gedeeld beheer' tussen de stad Antwerpen en vzw Klimop RT goed voor de gymhal in de achterbouw van de Terlindenhofstraat 150, 2170 Merksem. 

Op 31 juli 2012 (jaarnummer 1) bekrachtigde het directiecomité van AG Vespa de concessieovereenkomst met vzw Klimop RT met betrekking tot de cafetaria in de achterbouw van de Terlindenhofstraat 150, 2170 Merksem. De concessie werd aangegaan voor een periode van negen jaar, ingaand op 1 januari 2012 en lopend tot en met 31 december 2020.

Op 22 december 2017 (jaarnummer 11134) keurde het college de laatste overeenkomst 'gedeeld beheer' tussen de stad Antwerpen en vzw Klimop RT goed voor de gymhal in de achterbouw van de Terlindenhofstraat 150, 2170 Merksem. De overeenkomst nam een aanvang op 1 januari 2018 om te eindigen op 31 december 2018. 

Op 24 september 2018 (jaarnummer 530) keurde de gemeenteraad het bestek goed voor de uitbreiding van de gymhal in de achterbouw van de Terlindenhofstraat 150, 2170 Merksem.

Op 25 januari 2019 (jaarnummer 738) keurde het college de tijdelijke terbeschikkingstelling van Sporthal Roosendaal, Speelpleinstraat 60, 2170 Merksem aan vzw Klimop RT goed, met ingang op 25 januari 2019 en eindigend op 31 december 2019. Sindsdien wordt de overeenkomst, zoals contractueel voorzien, stilzwijgend verlengd van maand tot maand en dit tot het ogenblik van het afronden van de verbouwingswerken aan de gymhal.

Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst van AG Vespa goed. Artikel 6, §3.3. bepaalt dat AG Vespa in staat voor het organiseren van ter beschikkingstellingen en inhuurnemingen van het stedelijk patrimonium. De beleidsbeslissing tot terbeschikkingstelling of inhuurneming ligt bij de stad Antwerpen en is vereist in volgende gevallen:

  • bij goedkeuring van concessiereglementen;
  • wanneer wordt afgeweken van de goedgekeurde concessiereglementen;
  • bij een wijziging inzake aanwending.

Op 4 september 2020 (jaarnummer 7297) keurde het college de opdracht aan AG Vespa voor het realiseren van onderhoudsprojecten goed.

Op 4 december 2020 (jaarnummer 9963) keurde het college de verdere uitvoering van de beheersovereenkomst voor overige contracten goed.

Algemene financiële opmerkingen

Vanaf 1 januari 2021 staat AG Vespa in voor de juridische en financiële opvolging van de overeenkomsten, met inbegrip van facturatie en debiteurenopvolging. 

AG Vespa zal vanaf ingebruikname aan de concessiehouder een concessievergoeding van 4.262,37 EUR per jaar aanrekenen, evenals de jaarlijkse forfaitaire vergoedingen voor de nutsvoorzieningen en onderhoudscontracten.

AG Vespa realiseert dit project als gedelegeerd bouwheer en  neemt dit bouwheerschap op binnen het kader van de beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG Vespa, waarbij AG Vespa optreedt in naam en voor rekening van de stad. De kosten worden voorzien op volgend boekingsadres:  5325500000/221/2SBS070101/2SA080119/2100.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS07 - Patrimonium
2SBS0702 - Slim vastgoedbeheer

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat er een sportconcessieovereenkomst met vzw Klimop RT wordt afgesloten voor sportinfrastructuur in de Terlindenhofstraat 150, 2170 Merksem onder volgende belangrijkste voorwaarden:

  • voorwerp: volgende sportinfrastructuur in een oud schoolgebouw aan de Terlindenhofstraat 150, 2170 Merksem gekend op het kadaster onder Antwerpen, 40ste afdeling, sectie C, perceel nummer 176 X 20/deel:
    • onderstaande ruimtes in de achterbouw van het schoolgebouw
      • op het gelijkvloers
        • een gymhal/turnzaal met een oppervlakte van 1.030,93 m²;
        • een cafetaria met een oppervlakte van 44,7 m²;
        • kleedkamers, sanitair en bergruimtes met een oppervlakte van 225,19 m²;
      • op de eerste verdieping
        • twee lokalen met een oppervlakte van 45,36 en 44,51 m²;
    • een grond waarop door de club volgende infrastructuur werd geplaatst
      • een container met een oppervlakte van 30 m²;
  • duur: de sportconcessie wordt afgesloten voor een termijn van negen jaar, ingaand op de eerste van de maand volgend op de maand waarin de aannemer de werken aan de nieuwbouw heeft afgerond, zonder dat een stilzwijgende verlenging mogelijk is. De concessiehouder zal zijn vraag tot verlenging voor een periode van negen jaar minstens zes maanden vooraf door middel van een aangetekend schrijven aan de concessiegever kenbaar maken. Wanneer de concessiehouder nalaat zijn verlenging aan te vragen en de concessiegever het verdere gebruik van de sportinfrastructuur toelaat, is een stilzwijgende verlenging slechts toegestaan voor periodes van één jaar, waarbij beide partijen zich het recht voorbehouden de overeenkomst tegen het einde van elk jaar met een opzegtermijn van drie maanden te beëindigen;
  • bestemming: het goed wordt ter beschikking gesteld voor sportactiviteiten en activiteiten ter ondersteuning van de werking van de sportclub;
  • vergoeding: de basisvergoeding bedraagt 4.262,37 EUR per jaar, gebaseerd op de sportconcessietarieven. Op dit bedrag is geen btw verschuldigd. De marktconforme vergoeding bedraagt 42.508,00 EUR per jaar;
  • nutskosten: de concessiegever fungeert als contractspartij voor de nutsmaatschappijen en vordert de kosten van gas, elektriciteit en water terug van de concessiehouder door middel van de aanrekening van een jaarlijks forfait van 9.293,00 EUR. Dit bedrag is inclusief het verbruik in de gemene delen en eventuele kosten van huur, plaatsing, afsluiting of vervanging van de meters en kosten voor opname van de tellerstanden. Kosten voor telefoon- en internetaansluiting worden door de provider rechtstreeks aan de concessiehouder aangerekend;
  • onderhoud: alle binnen- en buitenwaartse onderhouds- en herstellingswerken, inclusief de eigenaarsherstellingen, te wijten aan ouderdom, slijtage en overmacht, behoudens de gebreken vermeld in de plaatsbeschrijving, vallen ten laste van de concessiehouder. Voor wat betreft de kosten voor herstellingen door schade aan gemeenschappelijke delen wordt een verdeelsleutel toegepast pro rata de gebruikers van de achterbouw. De verhouding van het gebruik bedraagt 33,33% concessiehouder en 66,67% stad Antwerpen. De stad Antwerpen, die de herstellingen en het onderhoud van de gemeenschappelijke delen op zich neemt, zal deze kosten volgens bovenstaande verdeelsleutel doorrekenen aan de concessiehouder, welke zal gehouden zijn tot vergoeding van haar aandeel aan de stad. De kost met betrekking tot de onderhoudscontracten wordt vastgelegd op een forfaitaire vergoeding van 500,00 EUR per jaar (exclusief 21% btw), op basis van de jaarlijkse onderhoudskost van de gemeenschappelijke delen in de achterbouw en verrekend volgens de vastgelegde verdeelsleutel;
  • de stad Antwerpen verklaart dat zij op haar kosten nog volgende werken zal uitvoeren of afronden met het oog op een kwalitatieve ingebruikname door de concessiehouder:
    • met betrekking tot de vastgestelde vochtproblematiek:
      1. injectie buitenmuur gelijkvloers; 
      2. herstelling van vochtige muur bij de douches; 
      3. injectie muur/plinten gang; 
      4. aanwerken schrijnwerk voorgevels; 
      5. aanwerken muur buitenzijde zijgevel; 
      6. vernieuwen ronde raam zolderruimte;
      7. vernieuwen ramen traphal. 
  •         Renovatie douches
    De stad Antwerpen verklaart dat de douches in de loop van 2021 volledig zullen vernieuwd worden op haar kosten. Dit om definitief een oplossing te bieden aan de vochtproblematiek. De werken worden bij voorkeur ingepland tijdens de zomersluiting van de concessiehouder;

    • overige werken:
      1. vernieuwen kapotte sproeikoppen in douches;
      2. onderhoud en ingebruikstelling van het legionella-systeem: de stad Antwerpen staat in voor de thermische spoelingen en het gebruiksklaar maken van het legionellasysteem en zal bij aanvang van de overeenkomst het bijgehouden legionellabeheersplan en de gevraagde drie opeenvolgende 0-metingen aan de concessiehouder overhandigen als bewijs dat er geen legionella meer aanwezig is;
      3. schilderen van de betreffende binnenmuren na afronding van de werken in het kader van de vochtproblematiek;
      4. herstellen en herschilderen van de beschadigde binnen- en buitenmuren van de cafetaria.
  • De stad Antwerpen zal deze werken uitvoeren en afronden binnen een redelijke termijn en uiterlijk tegen het einde van de zomersluiting van de concessiehouder in 2021;
  • brandverzekering: de stad Antwerpen heeft bij de Tijdelijke Vereniging Ethias nv – Axa Belgium nv en KBC Verzekeringen nv – P&V Verzekeringen een brandpolis voor haar patrimonium afgesloten met afstand van verhaal ten voordele van de concessiehouder. De concessiehouder zal zich voor de duur van de overeenkomst in eerste risico verzekeren voor de franchise van 25.000,00 EUR die is opgenomen in de brandpolis van de stad en voor eventuele aanvullende waarborgen die hij/zij nuttig of nodig mocht achten.
  • De polis moet de volgende clausules bevatten:

    1.’Ingeval van gedekte schade verbindt de verzekeringsmaatschappij er zich toe, de op grond der verzekerde waarde vastgestelde schadevergoeding, algeheel aan de stad Antwerpen uit te betalen, als eigenares in wier voordeel het gevaarsartikel gedekt is, zonder dat de stad Antwerpen, handelend als openbaar bestuur, kan verplicht worden het schadebedrag voor heropbouw of herstel aan te wenden.’
    2. ‘De verzekeringsmaatschappij verbindt zich insgelijks de stad Antwerpen te verwittigen ingeval de premie niet zou betaald worden en onderhavige polis zal slechts kunnen vernietigd worden één maand na kennisgeving ervan, bij aangetekend schrijven, door de verzekeringsmaatschappij aan de stad Antwerpen’;

  • einde overeenkomst: de concessiehouder moet het goed volledig ontruimd en in een degelijke staat van onderhoud, rekening houdend met de ouderdomsslijtage aan de constructies, ter beschikking stellen van de concessiegever die de keuze heeft de door de concessiehouder opgerichte constructies op de in concessie verleende grond ofwel over te nemen ofwel op kosten en risico van de concessiehouder te laten afbreken. De concessiegever is bij overname van de constructies geen vergoeding verschuldigd.

Na goedkeuring van het nieuwe concessiereglement zullen binnen het jaar de relevante artikels uit huidige overeenkomst worden aangepast volgens de gewijzigde voorwaarden uit het nieuw concessiereglement.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
 AG VESPA/VastgoedFinalisering en ondertekening van de concessieovereenkomst volgens de bovenstaande principes.