Terug
Gepubliceerd op 25/01/2021

2021_CBS_00578 - Maatschappelijke participatie - Projectoproep participatieve en activerende werkvloeren - Analyseverslag - Stopzetting projectoproep - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00578 - Maatschappelijke participatie - Projectoproep participatieve en activerende werkvloeren - Analyseverslag - Stopzetting projectoproep - Goedkeuring 2021_CBS_00578 - Maatschappelijke participatie - Projectoproep participatieve en activerende werkvloeren - Analyseverslag - Stopzetting projectoproep - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraad besliste op 25 maart 2019 (jaarnummer 00154) om het voeren van de procedure via projectoproepen te delegeren aan het college.

Argumentatie

Het projectvoorstel van CASA werd beoordeeld aan de hand van de criteria zoals opgenomen in de projectoproep, en is negatief beoordeeld omwille van navolgende breekpunten.

  • Er is onvoldoende overeenstemming met de visie van de stad op de invulling van de werkplaatsen en op de rol van de casa-coach.
  • Er kunnen 50 participatieve werkplaatsen aangeboden worden maar: 
    • die moeten worden begrepen als trajecten, 
    • de differentiatie en de continuïteit van de differentiatie kan niet worden gegarandeerd, 
    • het samenwerkingsverband wenst binnen het ingediende projectvoorstel geen extra partner aan te trekken en/of verschuivingen door te voeren.
  • Er kunnen 100 activerende werkplaatsen aangeboden worden maar alleen als: 
    • die begrepen worden als trajecten, 
    • die een werkregime hebben van 12 uren per week, wat veel te weinig is voor een activerend traject en doorstroom naar TWE (tijdelijke werkervaring) of SEC (sociaal economisch circuit).
    • Bij een upgrade naar een hoger werkregime (20 uren per week of meer ) daalt het aantal beschikbare werkplaatsen sterk onder de gevraagde 100 plaatsen.
    • Het samenwerkingsverband kan binnen het ingediende projectvoorstel niet voldoen aan de vraag om tegelijk 100 werkplaatsen actief te begeleiden en wenst geen verschuivingen door te voeren om dat alsnog mogelijk te maken. 
  • In het financieel overzicht weegt de kostprijs van de participatieve werkplaatsen te zwaar door in het nadeel van beschikbare middelen voor activerende werkplaatsen. En er zijn verhoudingsgewijs quasi evenveel VTE ingeschreven voor de begeleiding van beide vormen van werkplaatsen, ondanks dat er méér activerende werkplaatsen moeten worden begeleid dan participatieve werkplaatsen. Het samenwerkingsverband wenst binnen het ingediende projectvoorstel geen financiële verschuivingen door te voeren. 

Het analyseverslag wordt ter kennisgeving voorgelegd en aan het college wordt geadviseerd om de projectoproep stop te zetten.  

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen. 

Het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020 (jaarnummer 00595) betreffende een nieuw kaderbesluit en basisprincipes voor een ondersteuningsbeleid. 

Aanleiding en context

De stad voert een sociaal beleid dat gericht is op welzijn, zelfontwikkeling, zelfredzaamheid en activering van mensen. Het is wenselijk een aanbod uit te werken voor inwoners die omwille van persoons- of maatschappijgebonden redenen niet of slechts moeilijk komen tot maatschappelijke participatie. 

Het college keurde op 4 september 2020 de projectoproep "participatieve en activerende werkvloeren" goed waarbinnen een samenwerkingsverband van partners op het vlak van welzijn en werk wordt aangetrokken om te voorzien in een gedifferentieerd aanbod van 150 werkplaatsen op jaarbasis (1/3 participatief, 2/3 activerend) en in de noodzakelijke groei- en doorstroomgerichte begeleiding van de doelgroepen. Bijzondere aandacht gaat naar de re-integratie van inwoners met een actief OCMW-dossier en naar de re-integratie van inwoners met een verslavingsproblematiek.

De projectoproep werd gepubliceerd op 8 september 2020 en werd afgesloten op 8 oktober 2020. Eén samenwerkingsverband diende een projectvoorstel in, namelijk Coöperatieve Arbeidszorg Sociaal Antwerpen (CASA) waarvoor de vzw Emino rechtsgeldig optreedt. 

Beleidsdoelstellingen

4 - Harmonieuze stad
2HMS04 - Sociale zaken
2HMS0405 - De stad investeert in een coherent en geïntegreerd drugsbeleid
2HMS040501 - Drugpreventie en drughulpverlening
4 - Harmonieuze stad
2HMS05 - Armoedebestrijding
2HMS0503 - De stad investeert in een menswaardig inkomen voor Antwerpenaren die het moeilijk hebben
2HMS050303 - Zelfredzaamheid, maatschappelijke participatie en inburgering van OCMW-klanten versterken
6 - Lerende en werkende stad
2LWS09 - Sociale economie
2LWS0903 - Werkzoekenden en leefloongerechtigden krijgen een traject op maat
2LWS090301 - Activeringstrajecten op maat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van het analyseverslag van de projectoproep "participatieve en activerende werkvloeren" waaruit blijkt dat de indiener niet kan voldoen.

Artikel 2

 Het college keurt goed om de projectoproep "participatieve en activerende werkvloeren" stop te zetten. 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • participatieve_activerende_werkvloeren_analyseverslag_17122020.pdf