Deze dienstverleningsovereenkomst heeft tot doel de werklast ten gevolge van de LEZ en parkeervergunningen bij Ondernemen en Stadsmarketing (Loketwerking) door te rekenen aan AG MPA.
Bij de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing (Loketwerking) van de stad Antwerpen zijn er bijkomende administratieve front- en back office taken ontstaan, zoals de registratie en opvolging van binnenkomende aanvragen. Deze taken zijn geïntegreerd in het administratieve takenpakket van de bedrijfseenheid.
Naar aanleiding van de inkanteling van het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen, nu gekend als Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG binnen de stedelijke organisatie, werd ook het product parkeervergunningen overgeheveld naar de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing. Zo ontstonden ook hiervoor bijkomende administratieve front- en backoffice taken bij deze bedrijfseenheid.
De bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing (Loketwerking) van de stad Antwerpen voorziet een verhoging van zijn werklast met 2 voltijdse equivalenten op C-niveau om de lage-emissiezone en het uitreiken van parkeervergunningen te ondersteunen. Het personeelskader van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing (Loketwerking) van de stad Antwerpen werd hiermee uitgebreid.
Op 25 januari 2016 (jaarnummer 9) keurde de gemeenteraad de invoering van een lage-emissiezone vanaf 1 februari 2017 in het gebied tussen Ring en Schelde en op Linkeroever goed.
Op 25 mei 2016 (jaarnummer 313) keurde het managementteam de aanpak voor de piekbelasting ten gevolge van de invoering van de lage-emissiezone goed. Deze aanpak omvatte de doorrekening van 12 VTE van de stad Antwerpen aan GAPA, nu Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (verder MPA genoemd).
Op 20 december 2016 (jaarnummer 334) bekrachtigde het directiecomité van MPA de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen (dienstverlener) en MPA (dienstverkrijger) met ingang van 1 oktober 2016 tot en met 31 december 2017.
Op 13 januari 2017 (jaarnummer 302) bekrachtigde het college van burgemeester en schepenen de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen (dienstverlener) en MPA (dienstverkrijger) met ingang van 1 oktober 2016 tot en met 31 december 2017.
Op 12 december 2017 (jaarnummer 314) keurde het directiecomité van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst met ingang van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2018 goed.
Op 12 januari 2018 (jaarnummer 259) bekrachtigde het college van burgemeester en schepenen de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen (dienstverlener) en MPA (dienstverkrijger) met ingang van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2018 .
Op 2 oktober 2018 (jaarnummer 227) besliste het directiecomité van MPA om de dienstverlengingsovereenkomst met de stad Antwerpen aangaande de piekbelasting voor de lage-emissiezone voor de periode 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019 te verlengen.
Op 16 november 2018 (jaarnummer 9740) keurde het college van burgemeester en schepenen de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en MPA, met ingang van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019 goed.
Op 16 oktober 2020 (jaarnummer 8581) bekrachtigde het college van burgemeester en schepenen de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en MPA, met ingang van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020 goed.
Het personeel dat diensten zal verlenen aan het AG MPA, zijn werknemers van de stad Antwerpen en worden door de stad Antwerpen betaald. De stad Antwerpen, en meer in het bijzonder de bedrijfseenheid Personeel & Organisatie – Strategische Coördinatie, factureert een compensatie aan het AG MPA voor de geleverde diensten, bestaande uit een personeelskost en bijkomende werkingskost*. Hieronder wordt de totale kostprijs op basis van de gemiddelde reële loonkost (huidige referentie-index: 1,7410) op C1-C2-C3 niveau geraamd.
De dienstverleningsovereenkomst wordt verlengd, dus dit maakt dat deze 2 VTE's dezelfde blijven als voorgaande jaren.
2021 | |
2 VTE Ondernemen en Stadsmarketing (loketwerking) | 118.328,00 EUR |
Bijkomende werkingskost* | 1.600,00 EUR |
Totaal | 119.928,00 EUR |
(*) De bijkomende werkingskost bedraagt 800 EUR per persoon per jaar en dekt bijkomende kosten zoals licenties, verbruik, dossierkosten, …
De financiële gevolgen zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Het college bekrachtigt de dienstverleningsovereenkomst met Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor de lage-emissiezone en parkeervergunningen voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025.
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Terugvordering loonkosten MOBILITEIT EN PARKEREN ANTWERPEN AG Grote Markt 1 2000 Antwerpen Ondnr.:BE0267396039 | geraamd op 118.328,00 EUR | budgetplaats: 5318600000 | Niet van toepassing |
Terugvordering overheadkosten MOBILITEIT EN PARKEREN ANTWERPEN AG Grote Markt 1 2000 Antwerpen Ondnr.:BE0267396039 | geraamd op 1.600,00 EUR | budgetplaats: 5318600000 | Niet van toepassing |