De keuze voor optie 2 werd ook via een inlichtingenfiche op 11 december 2020 bezorgd aan Vlaanderen. In navolging daarvan dient een samenwerkingsovereenkomst te worden gesloten tussen de stad Antwerpen en het Agentschap Zorg en Gezondheid waarin het engagement voor optie 2 wordt genomen van 1 november 2020 tot 31 maart 2021. De acties die volgen uit het engagement voor optie 2 worden gespecificeerd in de samenwerkingsovereenkomst, alsook het engagement tot kwaliteitsborging en de nodige technische en organisatorische maatregelen hiervoor.
Stad Antwerpen voert haar engagementen inzake preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en bijzondere aandacht voor kwetsbare personen en groepen uit in afstemming met bestaande initiatieven op het niveau van de COVID-19-teams binnen de zorgraden. Hiervoor werd een afsprakenkader opgemaakt.
Voor het ontvangen en kunnen verwerken van de persoonsgegevens aangeleverd vanuit Vlaanderen is een protocolovereenkomst nodig die de voorwaarden van de gegevensuitwisseling regelt en de nodige garanties biedt rond het respecteren van de privacywetgeving en van een correcte verwerking van persoonsgegevens.
Tevens zijn de nodige toegangen tot Interne Controletoren, het uitbraakvolgsysteem en script en forms nodig.
Inzake de verwerking van persoonsgegevens in het kader van contactonderzoek of bronopsporing is een verwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid nodig.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om contact- en bronopsporing ter bestrijding van de Covid-19-epidemie te versterken.
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
De Vlaamse regering besliste op 16 oktober 2020 om de lokale besturen een bijkomende rol te geven in het kader van de aanpak van de COVID-19 pandemie.
Het college van burgemeester en schepenen (jaarnummer 10312) keurde op 11 december 2020 goed om in te gaan op de oproep. Er werd beslist om in te tekenen op optie 2 waarin wordt gewerkt aan sensibilisering, preventie, quarantaine-coaching bronopsporing en contacttracing.
Aan een aantal datatechnische voorwaarden kon echter nog niet worden voldaan vanuit Vlaanderen, waardoor eerst gestart zal worden zonder de contacttracing. Van zodra voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden wordt ook contacttracing opgestart.
De financiële gevolgen van dit besluit zullen in aparte besluiten aan het college worden voorgelegd.
Het college keurt de samenwerkingsovereenkomst en de bijhorende bijlagen met Agentschap Zorg en Gezondheid goed om in te gaan op optie 2 inzake de oproep van de Vlaamse overheid om bijkomend als lokaal bestuur in te zetten op sensibilisering en preventie, bronopsporing, quarantainecoaching en contactopsporing met bijzondere aandacht voor kwetsbare personen en groepen.
De bijlages omvatten:
een afsprakenkader waarin de afstemming met de covid-19- teams van de eerstelijnzones worden gespecificeerd;
een verwerkingsovereenkomst met Agentschap Zorg en Gezondheid inzake de verwerking van persoonsgegevens in het kader van contactopsporing;
een aanvraag bij het Agentschap Zorg en Gezondheid voor toegang tot de interne controletoren, het uitbraakvolgsysteem en Scripts en forms;
een verwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid inzake de verwerking persoonsgegevens in het kader van bronopsporing;
protocolovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid waarin de voorwaarden van de gegevensuitwisseling geregeld worden en de nodige garanties worden geboden rond het respecteren van de privacywetgeving en van een correcte verwerking van persoonsgegevens.