Terug
Gepubliceerd op 25/01/2021

2021_CBS_00456 - Omgevingsvergunning - OMV_2020117022. Broederminstraat 50. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00456 - Omgevingsvergunning - OMV_2020117022. Broederminstraat 50. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_00456 - Omgevingsvergunning - OMV_2020117022. Broederminstraat 50. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020117022

Gegevens van de aanvrager:

BVBA LIVINGSTONE met als adres Kammenstraat 39 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Broederminstraat 50 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 10 sectie K nr. 1710N13

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en renoveren van een werkplaats

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          17/03/1932: milieutoelating (1932#41411) voor benzineput voor werkplaats/atelier;

-          30/07/1925: toelating (1925#21498) voor binnenveranderingen;

-          19/04/1910: toelating (1910#685) voor binnenveranderingen;

-          31/07/1908: toelating (1908#1159) voor binnenveranderingen;

-          08/01/1908: toelating (1907#1884) voor het herstellen van de afgebrande gedeelten van het magazijn.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          werkplaats/atelier (bedrijvigheid); 

-          bouwvolume in binnengebied met grondoppervlak 194m² (13,5m x 14,5m);

-          1,5 - 2 bouwlagen onder mansardedak, met nokhoogte van 10,6m;

-          gevels in rode baksteen met houten buitenschrijnwerk;

  • trapgevels aan gevels oost en noord; 
  • gevel west sluit aan tegen naburige bebouwing;
  • gevel zuid is gelegen aan een spie grond die later aan het terrein werd toegevoegd, de oorspronkelijke buitengevel is vervat in het volume;

-          inrichting:

  • gebouw is toegankelijk via onderdoorgang (doorrij naar werkplaats) aan pand nr. 48;
  • de binnentuin van pand nr. 52 maakt geen deel uit van de site.

Huidige toestand

-          het gebouw staat leeg, geen huidig gebruik;

-          het volume is overeenkomstig de vergunde toestand;

-          bij verschillende ramen is het buitenschrijnwerk verdwenen of werden raamopeningen dichtgemetseld:

-          de binnentuin van pand nr. 52 (vastgesteld bouwkundig erfgoed) maakt deel uit van de site.

Gewenste toestand

-          werkplaats/atelier (bedrijvigheid);

-          volume:

  • vernieuwd dakgebinte naar oorspronkelijk model;
  • verhoogde nokhoogte tot 10,73m;
  • sloop van volume aan zuidzijde tot tegen perceelsgrens en plaatsing van een evacuatiebuitentrap vanaf de 1ste verdieping;
  • gewijzigde hoogte van het vloerniveau tussen 1ste en 2de verdieping;
  • nieuwe interne trap aan noordwestelijke zijde;

-          gevels overeenkomstig vergund, uitgezonderd van:

  • nieuwe houten poort in gevel noord en zuid;
  • nieuwe rondboogvormige gevelopeningen op gelijkvloers in noord-, oost- en zuidgevel die voorzien worden van zwart stalen buitenschrijnwerk;
  • nieuw stalen buitenschrijnwerk in oorspronkelijke raamopeningen;

-          inrichting:

  • de binnentuin van pand nr. 52 wordt mee betrokken in het project;
  • muuropening wordt opengemaakt voor doorgang tussen percelen nr. 50 en nr. 52.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen en renoveren van een werkplaats/atelier;

-          slopen van een deel van het volume (zuidzijde);

-          constructieve werkzaamheden aan het dakgebinte, verticale circulatie, roostering en binnen- en buitenmuren;

-          wijzigingen aan de gevels; 

-          maken van openingen in de scheimuur.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

30 november 2020

5 januari 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

6 januari 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ mobiliteit

30 november 2020

10 december 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

30 november 2020

14 december 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag wenst een voormalig magazijn en werkplaats te verbouwen en op te knappen. De functie bedrijvigheid blijft ongewijzigd. Deze functie is minder kenmerkend voor de omgeving. Het betreft echter een vergunde situatie. Daarenboven wenst de stad ruimte te behouden voor kleine ambachten. Gezien de context van dit gebouw kan de functionele inpassing gunstig geadviseerd worden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De voormalige koffiebranderij betreft een zelfstandig bouwvolume met twee bouwlagen onder een schilddak. De bouwfysische staat van het pand is zeer slecht en de aangevraagde opknapwerken behouden het geacht vergunde volume van de koffiebranderij. Omwille van de erfgoedwaarde van het gebouw en omdat de functie van het gebouw niet wijzigt is het aanvaardbaar om dit bouwvolume te behouden.

 

Aan de achterzijde wordt een beperkt volume gesloopt, wat positief is.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Vermits het pand is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de administrateur-generaal van 28 november 2014, moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de in de aanvraag betrokken constructies en de omgeving beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur. Daarom werd aan de stedelijke dienst monumentenzorg advies gevraagd. Het dossier werd eveneens met hen voorbesproken. Zij hebben geen bezwaar op de voorgestelde werken.

De aanvraag herstelt de oorspronkelijke gevel wat de erfgoedwaarde van het gebouw ten goede komt.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Omdat de aanvraag haar oorspronkelijke functie behoudt en geen publiekstrekkende functie inhoudt, is de verordening toegankelijkheid niet van toepassing op dit dossier. Zowel gezien de ligging van het gebouw, in binnengebied, als de potentiële strijdigheden met de verordening toegankelijkheid is het niet wenselijk om publiekstrekkende functies hier in onder te brengen.

Dit wordt ook uitdrukkelijk als voorwaarde in de vergunning opgenomen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      geen publiekstrekkende functies in te richten, zoals bedoeld in de verordening toegankelijkheid.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 november 2020

Volledig en ontvankelijk

30 november 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 januari 2021

Verslag GOA

11 januari 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      geen publiekstrekkende functies in te richten, zoals bedoeld in de verordening toegankelijkheid.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.