Terug
Gepubliceerd op 25/01/2021

2021_CBS_00475 - Omgevingsvergunning - OMV_2020152558. Oudekerkstraat 7. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00475 - Omgevingsvergunning - OMV_2020152558. Oudekerkstraat 7. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_00475 - Omgevingsvergunning - OMV_2020152558. Oudekerkstraat 7. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020152558

Gegevens van de aanvrager:

BVBA NEST 3 met als adres Jan Van Beersstraat 37 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Oudekerkstraat 7 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 10 sectie K nr. 1770R7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een pand naar een meergezinswoning met 3 wooneenheden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/02/2016: proces verbaal (11002_2016_639) voor het wijzigen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 5 zonder voorafgaandelijke, schriftelijke stedenbouwkundige vergunning;

-          02/08/1935: toelating (18#3216) voor gevel- en binnenveranderingen.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          meergezinsgebouw met 2 wooneenheden en achteraan een werkhuis/magazijn;

-          hoofdgebouw van 4 bouwlagen onder mansardedak in gesloten bebouwing;

-          achterbouw/werkhuis van 2 bouwlagen onder plat dak.

Huidige toestand

-          meergezinsgebouw met 4 wooneenheden en achteraan een werkhuis/magazijn;

-          hoofdgebouw van 4 bouwlagen onder mansardedak in gesloten bebouwing;

-          achterbouw/werkhuis van 2 bouwlagen onder plat dak;

-          voorgevel in beige gevelpleister en donkerblauw, pvc buitenschrijnwerk.

Gewenste toestand

-          meergezinsgebouw met 3 wooneenheden:

  • gelijkvloerse en 1ste verdieping: 1 tweeslaapkamerappartement (84m²);
  • 2de verdieping een eenslaapkamerappartement studio (48m²);
  • 3de verdieping een eenslaapkamerappartement studio (45m²);

-          grotere tuin na gesloopte achterbouw

-          voorgevel conform huidige toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woningen van 2 naar 3;

-          slopen van het achterhuis in functie van een tuin met fietsenberging;

-          wijzigen (regulariseren) van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

3 december 2020

21 december 2020

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

3 december 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

3 december 2020

3 december 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

3 december 2020

10 december 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

3 december 2020

11 januari 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:
    bij vermeerdering van het aantal woongelegenheden dient elke zelfstandige woning over een buitenruimte te beschikken. De minimale netto-vloeroppervlakte van deze buitenruimte is 4 vierkante meter, vermeerderd met 2 vierkante meter per slaapkamer, te rekenen vanaf de tweede slaapkamer.
    de bijkomende studio heeft geen buitenruimte;
  • Artikels 40 en 41 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen en kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:
    er wordt geen gescheiden rioolstelsel voorzien conform artikels 40 en 41 van de bouwcode;
  • Artikel 43 Septische putten: het is op de plannen niet duidelijk of het voorziene volume van de septische put voldoende groot is.

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.  

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag wenst een geacht vergund meergezinsgebouw met 2 wooneenheden te verbouwen naar een meergezinsgebouw met 3 wooneenheden. De functie blijft ongewijzigd en is inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bestaande magazijn in de tuinzone wordt gesloopt. Het verwijderen van dit volume betekent een enorme verbetering voor het perceel maar ook voor de kwaliteit van het bouwblok. Zowel de lichttoetreding als het uitzicht van de aangrenzende woningen neemt hierdoor toe.

De toename aan open ruimte is ook gunstig voor de ecologische kwaliteit van het bouwblok zoals een verhoogde infiltratiemogelijkheid van het regenwater, een betere luchtcirculatie en verkoeling, meer ruimte voor groen, …

De sloop van het magazijn kan dan ook gunstig geadviseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande voorgevel blijft ongewijzigd. Er worden geen wijzigingen aangevraagd die een impact hebben op het straatbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Na de sloop van de achterbouw wordt er een tuin voorzien voor het duplexappartement op de gelijkvloerse en de 1ste verdieping. Dit levert een grote meerwaarde op voor de woning.

 

Op de 3de verdieping wordt een bijkomende woning voorzien in de vorm van een studio van ca. 45 m² zonder . Deze woning heeft geen private buitenruimte (bouwcode, artikel 28). Hoewel deze woning op de plannen wordt benoemd als “studio” laat het plan zich lezen als een eenslaapkamerappartement, gezien de slaapkamer is afgescheiden van de leefruimte. Een studio daarentegen is een kleine zelfstandige woning bestaande uit één verblijfsruimte. Deze verblijfsruimte doet dienst als woon- en slaapkamer. 

Om de inrichting van deze bijkomende woning gunstig te kunnen adviseren, dient deze ingericht te worden als studio en voorzien te zijn van een private buitenruimte van minstens 4m². De buitenruimte Deze dient binnen het volume voorzien te worden, in de vorm van een patio of winterterras zodat dit ook geen impact heeft op de gevel.

 

Het is niet duidelijk of er een privaat rioolstelsel en een septische put is voorzien conform artikel 40, 41 en 43 van de bouwcode. In voorwaarde wordt opgenomen om te voldoen aan deze artikels.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden.

Er zijn 2 woningen vergund in het gebouw. De aanvraag voorziet 1 bijkomende woning. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om bepaalde stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag die betrekking heeft op een pand met een perceelsbreedte van minder dan 8 meter. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Er moeten voor de bijkomende studio 2 fietsstalplaatsen voorzien worden:

-          1 studio met 1 slaapkamer = 1 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 2

 

Er wordt een fietsenberging voorzien voor 5 fietsen op het gelijkvloers. De gang naar deze berging is te smal om vlot met je fiets door te kunnen. De doorgang naar de fietsenberging moet minstens 1m breed zijn.

Dit wordt als voorwaarde opgenomen in de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de gang naar de fietsenberging dient minstens 1 meter breed te zijn;

3.      de woning op de 3de verdieping in te richten als studio;

3.    4.  een wintertuin of dakpatio van minimaal 4m² te voorzien voor de woning op de 3de verdieping. Deze buitenruimte dient binnen het bouwvolume voorzien te worden zonder een impact te hebben op de gevelopbouw;

4.    5.  te voldoen aan artikel 40, 41 en 43 van de bouwcode;

5.    6.  na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 november 2020

Volledig en ontvankelijk

3 december 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 februari 2021

Verslag GOA

11 januari 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de gang naar de fietsenberging dient minstens 1 meter breed te zijn;

3.      de woning op de 3de verdieping in te richten als studio;

3.   4.   een wintertuin of dakpatio van minimaal 4m² te voorzien voor de woning op de 3de verdieping. Deze buitenruimte dient binnen het bouwvolume voorzien te worden zonder een impact te hebben op de gevelopbouw;

4.   5.   te voldoen aan artikel 40, 41 en 43 van de bouwcode;

5.   6.   na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.