Terug
Gepubliceerd op 25/01/2021

2021_CBS_00274 - Omgevingsvergunning - OMV_2020144095. Rijnkaai 37. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00274 - Omgevingsvergunning - OMV_2020144095. Rijnkaai 37. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_00274 - Omgevingsvergunning - OMV_2020144095. Rijnkaai 37. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020144095

Gegevens van de aanvrager:

de heer Ferhat Özbag met als adres Rijnkaai 37 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Rijnkaai 37 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 1 sectie A nr. 3N4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van een kantoorruimte naar een ruimte voor dagrecreatie (regularisatie) en wijzigen van gemeenschappelijke ruimtes

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/10/2019: proces-verbaal (11002_2019_11385_VPV) voor het omvormen van een kantoorruimte naar dagrecreatie;

-          06/06/1975: vergunning (18#81846) voor het wijzigen van een bestemming;

-          16/04/1971: vergunning (18#53948) voor een burelencomplex.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          kantoorgebouw (kantoren).

-          bouwvolume:

  • open bebouwing met negen bouwlagen en technische verdieping onder plat dak;
  • ondergrondse kelder/parking;
  • 3 bouwvleugels georganiseerd rond een centrale, gemeenschappelijke hal;
  • een variërende bouwhoogte met een algemene dakrandhoogte van 29,85m.

-          gevelafwerking:

  • benedenverdieping in donkerkleurige baksteen;
  • gordijngevels (verdiepingen) in aluminiumconstructie met gekleurde sandwichpanelen;
  • kopgevels van de bouwvleugels telkens in sierbeton en witte silex;
  • aluminium buitenschrijnwerk.

Huidige en gewenste toestand

-          dagrecreatie op de derde verdieping van de vleugel langs de Amsterdamstraat.

Inhoud van de aanvraag

-          functiewijziging op de derde verdieping (vleugel zijde Amsterdamstraat) van kantoren naar dagrecreatie;

-          wijzigingen aan de gemeenschappelijke delen van de gemeenschappelijke inkomhal op de derde verdieping (vleugel zijde Amsterdamstraat).

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

25 november 2020

21 december 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

25 november 2020

11 december 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

25 november 2020

1 december 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor centrumfuncties-art. 4-bijzondere gebouwen.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 22:
    De deuropeningen welke uitgeven op publiek toegankelijke ruimten (wachtzalen, escape rooms, vergaderzalen, etc.) moeten na afwerking een minimale doorgangsbreedte van 95 cm garanderen. 
    Bij dubbele deuren moet deze doorgangsbreedte voorzien worden door de primaire deurvleugel;
  • artikel 24:
    Voor de toegangsdeuren tot escape room 2 en 3 en voor de deur van het atelier (welke uitgeeft op de noodtrap) kan geen vrije en vlakke draaicirkel van 1,50 m voorzien worden;
  • artikel 25:
    Naast de krukzijde van de toegangsdeur tot escape room 3 en de toegangsdeur tot de vergaderzaal wordt geen minimale opstelruimte van 45 cm (50 na afwerking) voorzien.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

§1. De vrije hoogte wordt beperkt door de plaatsing van het verlaagd plafond onder de balken. De vrije hoogte is hierdoor op de meeste plaatsen slechts 2,50 m en slechts  2,43 m en 2,35 m in de gemeenschappelijke inkomhal; 

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    Het atelier beschikt niet over een rechtstreekse toevoer van zicht, licht en lucht;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    Er worden geen fietsstalplaatsen voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften. 

De dienst business en innovatie heeft geen bezwaar op de functiewijziging van kantoor naar dagrecreatie, gezien de ontwikkelingsplannen op langere termijn voor de site.

Zij merken wel op dat er, in het geval er een reca-voorziening wordt ingericht, hiervoor een aparte horeceavergunning aangevraagd dient te worden. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is op een aantal punten in strijd met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. Hier kunnen geen afwijkingen op worden toegestaan. Als voorwaarde wordt opgenomen om de aanvraag in overeenstemming te brengen met artikels 22, 24 en 25 van de verordening toegankelijkheid. Deuren dienen voldoende breed voorzien te worden en de muur tussen de gang en de escape room 2 dient verschoven te worden met minstens 60 cm, zodat de gang verbreed wordt. 

 

Het atelier heeft geen daglicht. De aanwezigheid van licht en lucht wordt gezien als een essentiële basiskwaliteit voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. Bij een eventuele vergunning dient deze ruimte uitgesloten te worden als verblijfsruimte.

 

De vrije hoogte is te beperkt (bouwcode, artikel 21). Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. Voldoende vrije hoogte is een van de basiskwaliteiten waar iedere verblijfsruimte aan moet voldoen. De vrije hoogte in de wachtzalen en de vergaderzaal moet worden aangepast zodat deze conform de bouwcode minstens 2,60 m hoog is. Dit kan door het vals plafond hoger te voorzien of weg te laten, wat bij een eventuele vergunning in voorwaarde zal worden opgelegd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 7 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar escape rooms.

 

Volgens de website kunnen 36 personen tegelijk spelen. Bij de berekening van de parkeerbehoefte wordt er van uitgegaan dat de helft van de mensen met de wagen komt en dat er een gemiddelde bezetting is van 2,5 (evenementen). Dit levert een parkeerbehoefte op van 7.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag. 

De aanvraag heeft enkel betrekking op één veugel op de derde verdieping. Op het gelijkvloers en op nivo -1  is er reeds een parking met ongeveer 174 (= 2 x 87) parkeerplaatsen.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 7. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds voorzien is in de parking en/of afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

De laatst vergunde toestand betreft een kantoor:

-          630m² kantoren x 1,1/100m² = 6,93 afgerond 7

 

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds voorzien is in de parking is 7. Deze 7 plaatsen in de parking moeten ter beschikking worden gesteld voor de nieuwe functie.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Fietsvoorzieningen: 

In het totaal moeten er 14 fietsstalplaatsen voorzien worden conform de afmetingen van de bouwcode:

-          1/3 van het maximaal aantal bezoekers (= 36): 12 fietsstalplaatsen;

-          personeel: 2 fietsenstalplaatsen.

 

Er wordt geen fietsenstalplaats voorzien in de aanvraag. Opgemerkt wordt dat het gebouw in de kelder een fietsenstalling heeft voor personeel in de parking. Het personeel van de escape room kan hun fiets dus inpandig parkeren.

Het bestaande kantoorgebouw heeft geen fietsruimte voor bezoekers. Het is daarom aanvaardbaar dat er in deze aanvraag ook geen fietsenstalling voorzien wordt voor de bezoekers.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1ste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de aanvraag in overeenstemming te brengen met artikels 22, 24 en 25 van de verordening toegankelijkheid. Deuren dienen voldoende breed voorzien te worden en de muur tussen de gang en de escape room 2 dient verschoven te worden met minstens 60 cm, zodat de gang voldoende breed is;
  3. het atelier in te richten als berging;
  4. de wachtzalen en de vergaderzaal dienen een vrije hoogte te hebben van minstens 2,60 meter. Indien nodig dienen valse plafonds daarom verwijderd of verhoogd te worden.


Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 oktober 2020

Volledig en ontvankelijk

25 november 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 januari 2021

Verslag GOA

20 januari 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.


Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1ste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de aanvraag in overeenstemming te brengen met artikels 22, 24 en 25 van de verordening toegankelijkheid. Deuren dienen voldoende breed voorzien te worden en de muur tussen de gang en de escape room 2 dient verschoven te worden met minstens 60 cm, zodat de gang voldoende breed is;
  3. het atelier in te richten als berging;
  4. de wachtzalen en de vergaderzaal dienen een vrije hoogte te hebben van minstens 2,60 meter. Indien nodig dienen valse plafonds daarom verwijderd of verhoogd te worden.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.