Terug
Gepubliceerd op 25/01/2021

2021_CBS_00487 - Omgevingsvergunning - OMV_2020083716. Groot Hagelkruis zn. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00487 - Omgevingsvergunning - OMV_2020083716. Groot Hagelkruis zn. District Ekeren - Goedkeuring 2021_CBS_00487 - Omgevingsvergunning - OMV_2020083716. Groot Hagelkruis zn. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020083716

Gegevens van de aanvrager:

BVBA DDL CONSTRUCT met als adres Hensbergelei 26 bus b te 2930 Brasschaat

Ligging van het project:

Groot Hagelkruis zn te 2180 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 35 sectie F nrs. 719E en 721S

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van 5 eengezinswoningen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/06/2019: weigering (20182862) voor het bouwen van twee bouwblokken, met telkens 5 grondgebonden eengezinswoningen;

-          22/01/2015: weigering door de deputatie (20141921) voor het bouwen van 2 appartementen en 4 woningen.

Huidige toestand

-          braakliggend terrein.

Gewenste toestand

-          functie:

  • 5 eengezinswoningen in gesloten bebouwing met achterliggend een bijgebouw (fietsenstalling en afvalberging) en 5 open parkeerplaatsen.

-          bouwvolume:

  • woningen: 2 bouwlagen onder zadeldak;
  • kroonlijsthoogte bedraagt 7,33 meter;
  • nokhoogte bedraagt 11,34 meter.

-          gevelafwerking:

  • gevelsteen: wit geschilderd;
  • buitenschrijnwerk: zwart aluminium;
  • dorpels: blauwe hardsteen;
  • dakbedekking: donkergrijze vlakke dakpannen;
  • gevels bijgebouw: zelfde afwerking.

Inhoud van de aanvraag

-          het optrekken van 5 aaneengesloten eengezinswoningen, met terras en tuin, en van 1 bijgebouw, met berging voor afval en fietsenstalling voor 20 fietsen;

-          het aanleggen van open 5 parkeerplaatsen, in waterdoorlaatbare klinkers;

-          aanleg van gemeenschappelijke toegangsweg in waterdoorlaatbare klinkers en een gemeenschappelijke tuin achter het bijgebouw;

-          elke woning beschikt over een hemelwaterput met een inhoud van 5.000 liter.

 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluvius System Operator

21 oktober 2020

10 december 2020

Voorwaardelijk gunstig

PROXIMUS

21 oktober 2020

27 oktober 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

21 oktober 2020

28 oktober 2020

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

21 oktober 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ beheer en onderhoud

21 oktober 2020

21 oktober 2020

stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen

21 oktober 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ mobiliteit

21 oktober 2020

26 oktober 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1-3A Hagelkruis en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 12 mei 1993. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone a voor woningen en openbare weg.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend(e) punt(en):

-          4. Afmetingen van de gebouwen:

          a) Maximum profiel:

  • kroonlijst: maximale hoogte = 7 meter, terwijl de kroonlijsthoogte hier 7,43 meter bedraagt;
  • de bouwdiepte op verdieping 1 overschrijdt het opgetekende maximale gabarit;

-          Gevelmaterialen:

    a) bepleisteren en/of schildering der gevels is verboden behoudens voor vrijstaande gebouwen.  De gevels worden wit geschilderd.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is strijdig met een aantal voorschriften van het van kracht zijnde Bijzonder Plan van Aanleg.

Zo is er in eerste instantie sprake van een bouwvolume dat met name op de eerste verdieping dieper is dan wat het maximale gabarit voorschrijft; dit laatste vertoont een schuin aflopend volume van een diepte van 9 m (van 6 m hoogte tot 3,50 m). Aangezien echter het Bijzonder Plan van Aanleg in kwestie ruim ouder is dan 15 jaar en het hierin opgenomen en vermelde gabarit niet meer voldoet aan de huidige comforteisen inzake woongebouwen, wordt in deze algemeen afgeweken van betreffende specifieke vorm en doorgaans een perceelsbrede bouwdiepte van 13 m toegelaten en dit tot op een hoogte van ruim 6 m. De geplande volumetrie is beperkter en voldoet hier volledig aan en is aanvullend in overeenstemming met een aantal andere gebouwde volumes in de aanpalende ruimtelijke context.

Bijkomend is er sprake van een overschrijding van de maximale kroonlijsthoogte en dit met een maatvoering van 43 cm (op een totaal maximum van 7 m) – dit laatste zorgt er evenwel voor dat de kroonlijst van het voorgestelde project visueel naadloos aansluit bij die van de overgrote meerderheid van de bebouwing aan de rechterzijde, waardoor een betere integratie wordt bekomen en vermelde beperkte afwijking (slechts 6%) ruimtelijk te aanvaarden is.

Ten slotte voorziet de aanvraag een wit geschilderde gevelsteen aan de voorzijde, terwijl het Bijzonder Plan van Aanleg dit zonder meer uitsluit. Echter zijn er voldoende voorbeelden terug te vinden in het huidige straatbeeld, voornamelijk aan de rechter- en overzijde van het project, die deze onregelmatigheid kunnen verantwoorden, dit door een betere visuele combinatie in het straatgeheel.

Er wordt dan ook aan het college geadviseerd betreffende afwijkingen als dusdanig te bekrachtigen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt het optrekken van 5 nieuwe eengezinswoningen en gelet op het feit dat laatstgenoemde functie zonder meer in overeenstemming is met de specifieke bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde Bijzonder Plan van Aanleg is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Zoals hierboven reeds vermeld voldoet de volumetrie grotendeels aan de vastgelegde voorschriften dienaangaande, uitgezonderd de kroonlijsthoogte en, gedeeltelijk, de bouwdiepte op de eerste verdieping, maar werd intussen voldoende gefundeerd omschreven waarom voor beide aspecten de afwijking zonder meer aanvaardbaar is vanuit ruimtelijk oogpunt.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gehanteerde materialen, wit geschilderde baksteen, zwart schrijnwerk en donkergrijze dakpannen, zijn grotendeels in overeenstemming met de richtlijnen dienaangaande van het geldende Bijzonder Plan van Aanleg en voor de wit geschilderde voorgevel werd al geargumenteerd waarom deze afwijking voor een betere visuele integratie in de gebouwde context zorgt.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft het bouwen van 5 eensgezinswoningen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw van 5 eensgezinswoningen.

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

Er worden 5 eengezinswoningen gebouwd dus 5 x 1 = 5.

 

De plannen voorzien in 5 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 5 – 5 = 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5 – 5 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 oktober 2020

Volledig en ontvankelijk

21 oktober 2020

Start openbaar onderzoek

29 oktober 2020

Einde openbaar onderzoek

27 november 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 februari 2021

Verslag GOA

15 januari 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

29 oktober 2020

27 november 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.