Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (exclusief btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.
De kandidaat toont aan dat hij opdrachten/concessies met een jaaromzet van 800.000,00 euro (exclusief btw) reeds succesvol uitgevoerd heeft de voorbije vijf jaar.
De kandidaat toont zijn technische bekwaamheid aan door het aanleveren van een lijst van gelijkaardige opdrachten/concessies uitgevoerd door hem of een onderaannemer in de laatste drie jaar waarvan:
Overeenkomstig artikel 38 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, organiseert de aanbesteder de procedure die tot de keuze van de concessiehouder leidt naar eigen goeddunken, mits de bepalingen van deze wet worden nageleefd.
In toepassing van artikel 46, § 6 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, kan de aanbestedende overheid met de inschrijvers onderhandelingen voeren.
In toepassing van artikel 47, laatste lid van de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, kan de in het laatste lid van dit artikel bepaalde minimale termijn van 22 dagen voor de ontvangst van de eerste offerte met 5 dagen worden verkort indien de aanbesteder aanvaardt dat offertes langs elektronische weg kunnen worden ingediend.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, bepaalt de aanbesteder de selectievoorwaarden waaraan de ondernemers moeten voldoen alsook welke bewijsstukken moeten worden verstrekt.
In toepassing van artikel 28 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, kan de concessie gepaard gaan met de betaling van een prijs vanwege de aanbesteder.
In toepassing van artikel 28 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, kan de concessie gepaard gaan met de betaling van een retributie vanwege de concessiehouder.
Op het grondgebied van de stad Antwerpen staan er momenteel 940 wachthuisjes met publicitaire ruimte, verdeeld overheen alle districten en geplaatst op het openbaar domein.
De stad Antwerpen wil het netwerk van wachthuisjes inzetten in het kader van smart city en verduurzaming. Zij zoekt daarom niet alleen naar een partner die de wachthuisjes kan beheren en de publicitaire ruimte exploiteren, maar tegelijk naar een partner die de mogelijkheden van wachthuisjes rond dataverzameling en –benutting optimaliseert en die met innovatieve oplossingen komt rond onder meer distributiemogelijkheden, sociale veiligheid een dergelijke.
Slimme wachthuisjes kunnen voorzien worden van sensoren om data te verzamelen en kunnen tevens gebruikt worden als aanbieder van slimme content. Vanzelfsprekend zijn ook andere toepassingen, die ‘internet of things’ mee verder mogelijk maken, wenselijk. Rond duurzaamheid wordt ten minste gewerkt aan groendaken en zonnepanelen op wachthuisjes.
Ook de reiniging, het onderhoud en herstel, de tijdelijke verwijdering, verplaatsing en herplaatsing, alsook de levering en plaatsing van nieuwe wachthuisjes behoren tot deze concessie. Nieuwe wachthuisjes dienen te worden gemaakt op basis van een ontwerp van stad Antwerpen en worden nadien haar bezit. De stad Antwerpen schat dat er jaarlijks ongeveer 30 nieuwe wachthuisjes zullen moeten worden geleverd en geplaatst.
De concessionaris krijgt de wachthuisjes (bestaande zowel als nieuwe) in concessie en kan de publicitaire ruimte, zonnepanelen, datastromen, e. d. ervan dus exploiteren, mits het betalen van een concessieretributie aan de aanbestedende overheid. De kosten van de levering, plaatsing, in gebruik stellen en nadien ook onderhouden, herstellen en exploiteren van de nieuwe en oudere wachthuisjes worden in mindering gebracht van de te betalen retributie.
De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor deze concessie mededingingsprocedure sui generis met onderhandeling GAC_2020_01385 uit te schrijven.
Het college keurt selectieleidraad GAC_2020_01385 voor 'Concessie voor de levering, plaatsing, het onderhoud en de exploitatie van slimme wachthuisjes in the smart city of Antwerp' goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure sui generis met onderhandeling wordt uitgeschreven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
GAC | dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw) |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Concessie voor de levering, plaatsing, het onderhoud en de exploitatie van slimme wachthuisjes in the smart city of Antwerp | budgetplaats: 5151000000 | met orderbons |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Concessie voor de levering, plaatsing, het onderhoud en de exploitatie van slimme wachthuisjes in the smart city of Antwerp | budgetplaats: 5151000000 | met orderbons |