In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Sint-Bernardsesteenweg is een bovenlokale straat.
Supprimeren van conflicten op kruispunten
Op de kruispunten Hendriklei, De Bosschaertstraat en Zaanstraat worden op drie plaatsen de aparte afslagstroken voor het autoverkeer weggenomen. Dit biedt volgende voordelen:
De maatregelen hebben zo goed als geen impact op de doorstroming.
Veiliger fiets- en voetgangersverkeer ter hoogte van de oversteek Abdijstraat-Den Tir
In het segment tussen de Zaanstraat en De Bosschaertstraat wordt de voetgangersoversteek tussen de Abdijstraat en het winkelcentrum ‘Den Tir’ gebundeld tot één gemarkeerde oversteekplaats van 10 meter breed.
De halteperrons en balustrades worden doorgetrokken tot aan deze oversteek. Op die manier worden de huidige kriskras oversteekbewegingen, die al tot ernstige conflicten hebben geleid, vermeden.
Deze oplossing laat wel nog steeds toe om de grote voetgangersstromen te verwerken. Bovendien worden de voetgangers ook veel zichtbaarder voor het overige verkeer.
Om de verkeersnelheid af te dwingen (zone 30) zal vóór de oversteekplaats telkens een rijbaankussen worden aangebracht.
De bestaande fietspaden in deze zone verdwijnen en de fietsers worden mee op de rijweg gebracht. Hierdoor worden de huidige conflicten tussen voetgangers en fietsers (ten gevolge van de combinatie van té smalle voet- en fietspaden) weggewerkt. De overgang van fietspad naar rijweg gebeurt veilig en conflictvrij omdat fietsers een aparte fase in de lichtenregeling krijgen.
Bijkomend zullen ook markeringen op de rijweg worden aangebracht en een snelheidsremmer (rijbaankussen) vlak voor de plek waar de fietser invoegt.
De maatregelen sluiten aan bij het uitgesproken verblijfskarakter en pleingevoel dat volledig anders is dan de rest van de straat (zone 30, rijweg in kleinschalig materiaal, de luifel als landmark, het winkelgebeuren, drukke voetgangerspassage…).
Tenslotte wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bestaande verkeerspaaltjes te vervangen door standaard verkeerspaaltjes omwille van beheerbaarheid en uniformiteit.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
fase | actie | datum | jaarnummer |
Adviezen | Provinciale Commissie Verkeersveiligheid | 13 september 2018
| PCV 1412
|
Interkabinettenwerkgroep | 10 april 2018 |
Zowel het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) als de stad Antwerpen wensen werken uit te voeren op de Sint-Bernardsesteenweg om de straat verkeersveiliger te maken:
Deze maatregelen werden gebundeld in één integraal ontwerpplan, zodat de werken gezamenlijk kunnen worden uitgevoerd en de hinder voor de omgeving beperkt blijft.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt dit definitief ontwerp ter goedkeuring voor.
De kosten worden verdeeld over drie partijen:
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstellingen:
Het college keurt het definitief ontwerp (4 december 2020) goed voor aanpassingswerken op de Sint-Bernardsesteenweg.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT | opdrachtdocumenten opmaken |
SW/PR/ADM | ter kennisname voorleggen aan het districtscollege van Antwerpen |
SW/Mobiliteit | definitief signalisatieplan opmaken |