Terug
Gepubliceerd op 18/01/2021

2021_CBS_00417 - District Antwerpen. Sint-Bernardsesteenweg. SWOU11950. Aanpassingswerken verkeersveiligheid - Definitief ontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00417 - District Antwerpen. Sint-Bernardsesteenweg. SWOU11950. Aanpassingswerken verkeersveiligheid - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2021_CBS_00417 - District Antwerpen. Sint-Bernardsesteenweg. SWOU11950. Aanpassingswerken verkeersveiligheid - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.

De Sint-Bernardsesteenweg is een bovenlokale straat. 

Argumentatie

Supprimeren van conflicten op kruispunten

Op de kruispunten Hendriklei, De Bosschaertstraat en Zaanstraat worden op drie plaatsen de aparte afslagstroken voor het autoverkeer weggenomen. Dit biedt volgende voordelen:

  • er komt ruimte vrij voor de plaatsing van afzonderlijke verkeerslichten voor fietsers;
  • fietsers krijgen een aparte fase waardoor de bestaande conflicten met auto- en tramverkeer worden gesupprimeerd;
  • de opstelruimte voor voetgangers op de middenberm vergroot. 

De maatregelen hebben zo goed als geen impact op de doorstroming.

Veiliger fiets- en voetgangersverkeer ter hoogte van de oversteek Abdijstraat-Den Tir

In het segment tussen de Zaanstraat en De Bosschaertstraat wordt de voetgangersoversteek tussen de Abdijstraat en het winkelcentrum ‘Den Tir’ gebundeld tot één gemarkeerde oversteekplaats van 10 meter breed.

De halteperrons en balustrades worden doorgetrokken tot aan deze oversteek. Op die manier worden de huidige kriskras oversteekbewegingen, die al tot ernstige conflicten hebben geleid, vermeden. 

Deze oplossing laat wel nog steeds toe om de grote voetgangersstromen te verwerken. Bovendien worden de voetgangers ook veel zichtbaarder voor het overige verkeer.

Om de verkeersnelheid af te dwingen (zone 30) zal vóór de oversteekplaats telkens een rijbaankussen worden aangebracht.

De bestaande fietspaden in deze zone verdwijnen en de fietsers worden mee op de rijweg gebracht. Hierdoor worden de huidige conflicten tussen voetgangers en fietsers (ten gevolge van de combinatie van té smalle voet- en fietspaden) weggewerkt. De overgang van fietspad naar rijweg gebeurt veilig en conflictvrij omdat fietsers een aparte fase in de lichtenregeling krijgen. 

Bijkomend zullen ook markeringen op de rijweg worden aangebracht en een snelheidsremmer (rijbaankussen) vlak voor de plek waar de fietser invoegt.

De maatregelen sluiten aan bij het uitgesproken verblijfskarakter en pleingevoel dat volledig anders is dan de rest van de straat (zone 30, rijweg in kleinschalig materiaal, de luifel als landmark, het winkelgebeuren, drukke voetgangerspassage…).

Tenslotte wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bestaande verkeerspaaltjes te vervangen door standaard verkeerspaaltjes omwille van beheerbaarheid en uniformiteit.

Omgevingsvergunning

Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
AdviezenProvinciale Commissie Verkeersveiligheid
13 september 2018
PCV 1412
Interkabinettenwerkgroep
 10 april 2018

Zowel het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) als de stad Antwerpen wensen werken uit te voeren op de Sint-Bernardsesteenweg om de straat verkeersveiliger te maken:

  • AWV plant aanpassingen aan de verkeerslichtenregeling en de inrichting van drie kruispunten;
  • de stad Antwerpen wenst werken uit te voeren ter hoogte van de oversteek Abdijstraat-Den Tir.

Deze maatregelen werden gebundeld in één integraal ontwerpplan, zodat de werken gezamenlijk kunnen worden uitgevoerd en de hinder voor de omgeving beperkt blijft.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt dit definitief ontwerp ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

De kosten worden verdeeld over drie partijen:

  • de aanpassingen van de verkeerslichten, met inbegrip van alle ondergrondse voorzieningen zijn ten laste van AWV;
  • De Lijn staat in voor de aanpassingen van de halteplaatsen, met uitzondering van de verplaatsing van het schuilhuisje en de aanpassing van het hekwerk;
  • de stad Antwerpen staat in voor de overige kosten:
    • infrastructurele aanpassingen kruispunten (budget Flankerende maatregelen);
    • aanpassingen ter hoogte van de voetgangersoversteek Abdijstraat/Den Tir (budget Staten Generaal verkeersveiligheid);
    • vervangen verkeerspaaltjes en aanpassingen hekwerk (budget stad Antwerpen/Beheer en Onderhoud).

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstellingen:

  • 5153000000/224/2LMS030117A00000/2SA020200/2100
  • 5151000000/224/2LMS010302A00000/2SA020200/2100
  • 5153000000/224/2LMS010402A00000/2SA020200/2100

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS03 - Openbaar domein
2LMS0301 - Aanleg, heraanleg en onderhoud infrastructuur
2LMS030117 - Een goed onderhouden publieke ruimte (structureel onderhoud)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp (4 december 2020) goed voor aanpassingswerken op de Sint-Bernardsesteenweg.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/PR/ONT 
opdrachtdocumenten opmaken
SW/PR/ADMter kennisname voorleggen aan het districtscollege van Antwerpen
SW/Mobiliteit            
definitief signalisatieplan opmaken

Bijlagen

  • 20201204_11950_DO_BT_NT_grondplan.pdf
  • 20201204_11950_DO_details_boordstenen.pdf
  • 20201204_11950_DO_details_hekwerk.pdf
  • 20201204_11950_DO_details_perron.pdf