Terug
Gepubliceerd op 18/01/2021

2021_CBS_00422 - District Antwerpen. Desguinlei (gedeelte stad) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00422 - District Antwerpen. Desguinlei (gedeelte stad) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2021_CBS_00422 - District Antwerpen. Desguinlei (gedeelte stad) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

 Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de marktzoneborden waren als E3 (stilstaan en parkeren verboden) gereglementeerd. Dit wordt nu aangepast naar marktzoneborden E1 (parkeerverbod) (artikel 8).
    Stadsbreed worden marktzoneborden als E1 gereglementeerd;     
  • verwijderen van twee voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap tegenover het nummer 52 (artikel 9).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat deze niet langer gebruikt worden;
  • bij de uitbreiding van de zone betalend parkeren, E9a (parkeren toegelaten) 3,50 ton maximum, betalend, werd de weg rond het nummer 33 mee opgenomen in de zone en de aanwezige verkeersborden E9b (parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen) verwijderd.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd. 

Aanleiding en context

De Desguinlei in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen, uitgezonderd het deel tussen het nummer 33 en de Karel Oomsstraat;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 4 mei 2018 (jaarnummer 4163);
  • maakt deel uit van twee goedgekeurde zones 30, gekend als "Brederode-Harmonie" en "Omgeving Karel Oomsstraat";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op 12 juni 2020 werd een onderzoek ingesteld naar het gebruik van de voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
Tijdens een plaatsbezoek werd tevens vastgesteld dat er marktzoneborden E1 (parkeerverbod) aanwezig zijn in het straatbeeld, maar deze nog niet als zodanig gereglementeerd zijn. Dit wordt nu aangepast.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 30 oktober 2020 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 14 december 2020 (jaarnummer 180) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Desguinlei (gedeelte stad) in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 4 mei 2018 (jaarnummer 4163).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen