Terug
Gepubliceerd op 18/01/2021

2021_CBS_00275 - Omgevingsvergunning - OMV_2020130350. Ruytenburgstraat 6. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00275 - Omgevingsvergunning - OMV_2020130350. Ruytenburgstraat 6. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_00275 - Omgevingsvergunning - OMV_2020130350. Ruytenburgstraat 6. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020130350

Gegevens van de aanvrager:

BVBA E.M.H. HOLDINGS met als adres Consciencestraat 46 te 2018 Antwerpen en mevrouw Jaleesa De Wolf met als adres Consciencestraat 46 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Ruytenburgstraat 6 te 2600 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 23 sectie C nr. 256Y3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

doorvoeren van constructieve werken en het wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          03/04/1968: vergunning (961#3921) voor gevelveranderingswerken;

-          19/03/1926: toelating (961#8072) voor het bouwen van een woning.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          indeling:

  • kelder met kolenkelder
  • gelijkvloers met garage, bureau, koer en overdekte koer;
  • woonruimtes op de eerste en tweede verdieping;
  • een zolderruimte achteraan de eerste verdieping (boven de overdekte koer);
  • onder het zadeldak bevindt zich een grote zolder;

-          bouwvolume: besloten bebouwing van 4 bouwlagen onder een zadeldak, achterbouw langsheen linker perceelgrens;

-          gevelafwerking: lichtkleurige plaketten, met glasbouwstenen, zichtbeton en leisteen, buitenschrijnwerk in afzelia;

-          advies vermoeden van vergunning op basis van het kadaster, beschikbare vergunningen, woonkaarten en aangeleverde informatie:

  • negatief advies voor 4 bestaande woonentiteiten;
  • positief advies voor 2 zelfstandige woningen, waarvan één op huisnummer 6 en één op huisnummer 6A;
  • er werd onvoldoende informatie aangeleverd met betrekking tot de ligging en indeling van deze twee vergund geachte woonentiteiten.

Huidige toestand

-          functie: meergezinswoning met 4 appartementen;

-          gevelafwerking: lichtgrijze gevelsteen met aluminium buitenschrijnwerk en donker grijs houten beplanking.

Gewenste toestand

-          functie: meergezinswoning met 4 woonentiteiten;

-          indeling:

  • met betrekking tot de nieuwe wooneenheden zijn volgende gegevens beschikbaar: 4 twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 68m², 79m², 82m² en 84m²;
  • de garage wordt gesupprimeerd en maakt onderdeel uit van de gelijkvloerse woonentiteit;
  • de zolderverdieping maakt onderdeel uit van de bovenste woonentiteit;

-          bouwvolume:

  • de overdekte koer werd dicht gemaakt en toegevoegd bij de gelijkvloerse woonentiteit;

-          gevelafwerking: witte steenstrips/baksteen/prefabbeton met aluminium buitenschrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woonentiteiten van 2 tot 4;

-          het herinrichten van de verschillende appartementen;

-          het doorvoeren van interne constructieve werken;

-          het wijzigen van de voorgevel:

  • gewijzigde gevelopeningen en gevelafwerking;

-          regulariseren van het dichtmaken van de overdekte koer;

-          supprimeren van de garage;

-          regulariseren van de gelijkvloerse verblijfsruimtes met beperkte vrije hoogte.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

25 november 2020

23 december 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

25 november 2020

26 november 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

25 november 2020

10 december 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    Een gelijkvloers van 2,45 meter, uitgewerkt aan de voorgevel met een gevelopening als schuifraam van een gelijkvloerse woongelegenheid, is niet kenmerkend met de omgeving. Kenmerkend voor zulk laag gelijkvloers is een gesloten berging, als plint;
  • artikel 11 Afwerken van gevels en materialen:
    De natuurstenen plint wordt vervangen door prefabbeton;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    De overdekte koer en zolder links achter het perceel worden slaapkamers met een vrije hoogte van 2,45 meter, de vergunde grote garage werd reeds omgevormd naar een leefruimte met vrije hoogte van minder dan 2,45 meter;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    De slaapkamer onder het zadeldak beschikt slechts over twee kleine dakvlakramen;
  • artikel 26 Afvalberging:
    Vermeerdering van het aantal woonentiteiten tot 4 zonder het voorzien van een volwaardige afvalberging;
  • artikel 27 Open ruimte:
    Het is onduidelijk welke verhardingen in de voortuin worden voorzien;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    Vermeerdering van het aantal woonentiteiten zonder het toevoegen van voldoende fietsstalplaatsen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Artikel 21 van de bouwcode:

Het achterste deel van de vergunde garage (die circa 2/3de van het gelijkvloers omvatte) werd in bestaande toestand reeds omgevormd tot diepe en lage living. Deze bestaande toestand levert onvoldoende leefkwaliteit op. De aangevraagde gelijkvloerse woonentiteit beschikt over een vrije hoogte van 2,33 meter tot maximaal 2,45 meter. De gelijkvloerse woonentiteit beschikt over onvoldoende leefkwaliteit. De leefkwaliteit wordt nog verder verlaagd door de het voorzien van een woonruimte met diepte 9,5 meter die slechts enkelzijdig toegang heeft tot een volwaardige gevelopening. De gelijkvloerse woonentiteit wordt bijgevolg uitgesloten van vergunning.

 

De zolderruimte achteraan de eerste verdieping werd omgevormd tot een slaapkamer. Deze ruimte beschikt niet over een minimale vrije hoogte van 2,6 meter. Het omvormen van deze zolderruimte tot verblijfsruimte wordt bijgevolg uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 24 van de bouwcode:

De kleine dakvlakramen in het zadeldak zijn voldoende om de grote slaapkamer van het bovenste appartement van voldoende licht, lucht en zicht te voorzien. In voorwaarden wordt opgelegd minimaal 1 dakvlakraam te vergroten, conform artikel 24 van de bouwcode.

 

Artikel 26 van de bouwcode:

Aangezien de gelijkvloerse woonentiteit uitgesloten zal worden van vergunning (zie hierboven), zal het pand slechts vergund worden voor drie woonentiteiten. Aangezien er geen vierde woonentiteit vergund wordt, wordt er voldaan aan dit verordend voorschrift.

 

Artikel 27 van de bouwcode:

Aangezien de handelingen, werken en wijzigingen op gelijkvloers worden uitgesloten, worden ook alle handelingen, werken en wijzigingen aan de voortuin uitgesloten.

 

Functionele inpasbaarheid

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden.

 

Op een oppervlakte kleiner dan 80 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een twee-slaapkamerappartement. De woonentiteiten op de eerste en tweede verdieping hebben een netto-vloeroppervlakte van respectievelijk 79 m² en 68 m². Deze oppervlakte (vanaf 60 m²) kan hoogstens een een-slaapkamerappartement herbergen.

 

Aangezien de slaapkamer achteraan de eerste verdieping uitgesloten wordt uit de vergunning (zie hierboven bij afwijking van de voorschriften), zal dit een een-slaapkamerappartement worden van 79 m².

 

Bijkomend wordt opgemerkt dat de kleinste slaapkamer ter hoogte van de tweede verdieping slechts over een oppervlakte van 5,5 meter beschikt. Dit is onvoldoende om te gebruiken als volwaardige slaapkamer. Het gebruik van deze kleine ruimte als slaapkamer wordt uitgesloten van vergunning.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het pand betreft een woning van 3 verdiepingen met bijkomend een zadeldak. Met uitzondering van het omvormen van de overdekte koer tot een onderdeel van het gelijkvloers blijft het bouwvolume ongewijzigd. Dit is aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

In de voorgevel wordt op elke verdieping een groot aluminium schuifraam met stalen valbeveiliging voorzien. Rechts ter hoogte van de trappenhal wordt een claustraverband voorzien. Het metselwerk van de verdiepingen wordt voorzien in witte gevelsteen. Voor de eerste, tweede en derde verdieping is dit aanvaardbaar, dit sluit aan bij de architectuur van de links aanpalende woning.

 

Ook de voorgevel van het gelijkvloers wordt van een groot schuifraam voorzien, grenzend aan de leefruimte. Een groot gelijkvloers schuifraam is geen kenmerkend gevelbeeld voor een woonfunctie. Bijkomend is het dusdanig openwerken van de plint niet kenmerkend. De natuurstenen gelijkvloerse voorgevel wordt vervangen door prefabbeton, dit is een verarming van het gevelbeeld. De wijzigingen aan de gelijkvloerse voorgevel worden bijgevolg ook uitgesloten van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van parkeerplaats.

 

Gelet op de vergund geachte toestand van 2 woonentiteiten en de uitsluiting van de 4de woonentiteit gaat het dus om een vermeerdering van het aantal woonentiteiten met 1.

Bij projecten tot 5 wooneenheden bedraagt de parkeernood: 1 autostalplaats per woonentiteit: 1 ( = 1 x 1 ).

De parkeerbehoefte bedraagt dus 1.

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Er dienen voldoende fietsstalplaatsen voorzien te worden. Gelet op de beperkte vrije hoogte, kunnen er geen kwalitatieve fietsstalplaatsen in de kelder voorzien worden. Het parkeertekort inzake fietsen dient voorzien te worden ter hoogte van het gelijkvloers.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de dakvlakramen achteraan het zadeldak te vergroten tot een totale oppervlakte van 2,9 m² conform artikel 24 van de bouwcode;

3.      het appartement op de eerste verdieping te voorzien als een één-slaapkamerappartement met een 1 slaapkamer van minimaal 11 m² met een vrije hoogte van minimaal 2,6 meter;

4.      het appartement op de tweede verdieping te voorzien als een één-slaapkamerappartement;

5.      voldoende fietsstalplaatsen te voorzien op de gelijkvloerse verdieping, conform artikel 29 van de bouwcode;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

7.      het gelijkvloerse appartement alsook alle handelingen, werken en wijzigingen aan het gelijkvloers (inrichting, gevel en voortuin) buiten het supprimeren van de verticale circulatie;

8.      het voorzien van de zolderruimte achteraan de eerste verdieping als een verblijfsruimte;

9.      het voorzien van de ruimte van 5,5 m² (op plan benoemd als kamer 2) ter hoogte van de tweede verdieping als een slaapkamer.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 oktober 2020

Volledig en ontvankelijk

25 november 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 januari 2021

Verslag GOA

6 januari 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de dakvlakramen achteraan het zadeldak te vergroten tot een totale oppervlakte van 2,9 m² conform artikel 24 van de bouwcode;

3.      het appartement op de eerste verdieping te voorzien als een één-slaapkamerappartement met een 1 slaapkamer van minimaal 11 m² met een vrije hoogte van minimaal 2,6 meter;

4.      het appartement op de tweede verdieping te voorzien als een één-slaapkamerappartement;

5.      voldoende fietsstalplaatsen te voorzien op de gelijkvloerse verdieping, conform artikel 29 van de bouwcode;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

7.      het gelijkvloerse appartement alsook alle handelingen, werken en wijzigingen aan het gelijkvloers (inrichting, gevel en voortuin) buiten het supprimeren van de verticale circulatie;

8.      het voorzien van de zolderruimte achteraan de eerste verdieping als een verblijfsruimte;

9.      het voorzien van de ruimte van 5,5 m² (op plan benoemd als kamer 2) ter hoogte van de tweede verdieping als een slaapkamer.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.