Terug
Gepubliceerd op 18/01/2021

2021_CBS_00303 - Omgevingsvergunning - OMV_2020143300. Verenigde Natieslaan 49. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00303 - Omgevingsvergunning - OMV_2020143300. Verenigde Natieslaan 49. District Hoboken - Goedkeuring 2021_CBS_00303 - Omgevingsvergunning - OMV_2020143300. Verenigde Natieslaan 49. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020143300

Gegevens van de aanvrager:

de heer Guy Roosen met als contactadres Grote Markt 225 bus B401 te 9120 Beveren

Ligging van het project:

Verenigde Natieslaan 49 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 37 sectie C nr. 699F3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de gelijkvloerse functie van handel met wonen naar wonen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/09/2020: proces-verbaal (11002_2020_13028) voor het wijzigen van de voorgevel en gelijkvloerse functie zonder voorafgaandelijke toestemming van het college van burgemeester en schepenen;

-          08/10/1968: vergunning (1006#9330) voor het bouwen van een winkelhuis.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          meergezinswoning met 3 woongelegenheden;

-          winkel met aansluitend twee-slaapkamerappartement op de gelijkvloerse verdieping;

-          3 bouwlagen onder plat dak;

-          bouwdiepte gelijkvloerse verdieping 17 meter;

-          bouwdiepte eerste en tweede verdieping 10 meter;

-          gevelafwerking:

  • aparte toegang links voor appartementen op eerste en tweede verdieping;
  • inkom gelijkvloers appartement via etalage van winkel;
  • gelijkvloerse plint in blauwe kunststeen;
  • bruinrode gevelsteen;
  • witgeschilderde houten ramen.

-          inrichting:

  • voortuin.

Huidige toestand

-          winkel vervangen door aparte inkomhal en kamer voor gelijkvloers appartement;

-          raamopeningen achtergevel vergroot tot vloerpeil;

-          gevelafwerking:

  • etalageraam vervangen door voordeur en raam met borstwering;
  • resterende ruimte opgevuld door snelbouwsteen;
  • aluminium grijze ramen op de eerste en tweede verdieping.

-          inrichting:

  • voortuin volledig verhard.

Gewenste toestand

-          herinrichting gelijkvloerse verdieping naar een-slaapkamerappartement;

-          open leefruimte achteraan;

-          slaapkamer rechts van inkom;

-          met betrekking tot de aangepaste wooneenheid op de gelijkvloerse verdieping zijn volgende gegevens beschikbaar:

  • 1 een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 95 m²;

-          gevelafwerking:

  • witte bezetting voor gelijkvloerse plint;
  • zwarte aluminium ramen.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de gelijkvloerse functie van handel met wonen naar enkel wonen;

-          slopen van dragende binnenmuren;

-          vergroten gelijkvloerse bebouwde oppervlakte tegen linkerbuur aan;

-          wijzigen van de voorgevel.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

25 november 2020

22 december 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

25 november 2020

7 december 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 11: Afwerken van gevels en materiaalgebruik: de gelijkvloerse plint was in steen tegenover bepleistering in de nieuwe toestand, bepleistering is niet in harmonie met de omgeving;
  • Artikel 27: Open ruimte: de voortuin is volledig verhard.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De Verenigde Natielaan wordt gekenmerkt door voornamelijk eengezinswoning en een beperkt aantal meergezinswoningen in gesloten bebouwing. In de aanvraag wordt de winkelruimte gesupprimeerd en toegevoegd aan de gelijkvloers vergunde woonentiteit. Deze functiewijziging werd gunstig beoordeeld vanuit de stedelijke dienst Business en Innovatie. “Gunstig advies voor de functiewijziging van (voormalige) handel naar woonst, gelijkvloers in een pand gelegen buiten de afgebakende kernwinkelgebieden (verspreide bewinkeling). Gelet op het principe van clustering winkelvloeroppervlakte in afgebakende kernen, is behoud van commerciële ruimte op deze locaties niet op te leggen en kan er gelijkvloers woonruimte voorzien worden.” 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In de vergunde toestand behoorde de winkel reeds toe aan het gelijkvloers appartement. Deze winkelruimte worden in de nieuwe aanvraag volledig toegevoegd bij de woonentiteit. Daarnaast wordt er een beperkte uitbreiding gerealiseerd aan koertje, gelijk met de bouwdiepte van de linker aanpalende. Door deze wijzigingen heeft het gelijkvloers appartement een totale woonoppervlakte van circa 95m². Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Door het uitbreiden van het bestaande woonprogramma wordt de draagkracht van de site niet overschreden. Het aantal woningen blijft immers behouden.

Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving. De geplande uitbreidingswerken aan de achtergevel zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

De woning bevindt zich in een straat met gevels met een gelijkaardige indeling, maar een ruime variatie aan materialen. Deze gevels kenmerken zich door een afwerking in rode gevelsteen in diverse tinten op de verdieping en een contrasterende afwerking op het gelijkvloers in natuursteen. Door te werken met metselwerkverbanden en gevoegde tegels wordt er een expressiviteit in de gevels gecreëerd.

 

In de aanvraag wordt het gelijkvloers voorzien van een nieuwe raam- en deur indeling en wordt deze afgewerkt met bepleistering. Dit is afwijkend van de kenmerken materialisatie van de omgeving. Het gebruik van tegels in natuursteen op de onderste helft van de voorgevel is typerend voor de woningen in het deel van de Verenigde Natieslaan waarin de aanvraag is gelegen. Het vervangen van deze tegels door bepleistering zorgt voor een vervlakking van de gevel. Het onderste deel van de gevel moet opnieuw bekleed worden met tegels waarin een spel van horizontale en verticale voegen de bestaande expressiviteit in de voorgevel behoudt. Hierdoor wordt in voorwaarde opgenomen dat het gelijkvloers dient afgewerkt te worden in natuurstenen tegels.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer, waarbij de voorwaarden integraal worden opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Er wordt opgemerkt dat de voortuinstrook in de afgelopen jaren volledig werd verhard. Dit is in strijd met artikel 27 van de bouwcode. Een groene voortuin heeft een aangenamer uitzicht in de straat of binnen in een bouwblok en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de tuin niet te bebouwen of te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding verminderd. Bovendien is elke tuin, hoe klein ook een natuurlijke oase in de bebouwing voor vogels, insecten,… en zorgt ze ervoor dat de opwarming van de stedelijke omgeving licht verminderd wordt. Hierdoor wordt enkel de strik noodzakelijke verharding in de voortuinstrook gunstig beoordeeld. De overige verharding wordt uitgesloten van vergunning.

  

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat het geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden betreft. Het huidig winkelruimte op het gelijkvloers wordt verbouwd en wordt toegevoegd aan de achterliggende woonfunctie.

De handelsfunctie verdwijnt. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorgevel moet ter hoogte van het gelijkvloerse moet opnieuw bekleed worden met natuurstenen tegels;

3.      Zoals aangeduid op het nieuw inplantingsplan ‘AANGEPAST_IN_ROOD_BA_REGULARISATIE_I_N” moet de voortuinstrook deels worden aangelegd met groen in volle grond.

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

Er wordt geen vergunning verleend voor het bepleisteren van de voorgevel.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 oktober 2020

Volledig en ontvankelijk

25 november 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 januari 2021

Verslag GOA

6 januari 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorgevel moet ter hoogte van het gelijkvloerse moet opnieuw bekleed worden met natuurstenen tegels;

3.      Zoals aangeduid op het nieuw inplantingsplan ‘AANGEPAST_IN_ROOD_BA_REGULARISATIE_I_N” moet de voortuinstrook deels worden aangelegd met groen in volle grond.

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

Er wordt geen vergunning verleend voor het bepleisteren van de voorgevel.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.