Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020145436 |
Gegevens van de aanvrager: | BV Ooms & Partners met als adres Azalealaan 7 te 2970 Schilde en de heer Pieter Ooms met als contactadres Azalealaan 7 te 2970 Schilde |
Ligging van het project: | Korte Lozanastraat 8 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 10 sectie K nrs. 1865A2 en 1865Z |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | herinrichten van een bestaande parkeergarage |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/01/1955: milieuvergunning (25#45900) garage voor 75 auto’s…..;
- 01/01/1935: milieuvergunning (25#38280) standplaats voor automobielen…..;
- 04/05/1923: toelating(1923#15376) huis met garage.
Vergunde toestand
- een buurtparkeergarage in binnengebied bestaande uit 2 bouwlagen;
- bereikbaar via een onderdoorrit van het appartementsgebouw nummer 8;
- de parkeergarage is voorzien van 47 plaatsen.
Huidige toestand
- in de bestaande toestand zijn er 54 parkeerplaatsen.
Gewenste toestand
- het herinrichten van de parkeerplaatsen en optimaliseren tot 65 parkeerplaatsen;
- het voorzien van bergingen op het gelijkvloers en de verdieping.
Inhoud van de aanvraag
- het herinrichten van een bestaande parkeergarage;
- de bovenliggende appartementen maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 30 december 2020 | 6 januari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 25 november 2020 | 4 december 2020 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 25 november 2020 | 4 december 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund | 25 november 2020 | 8 december 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af op artikel 30 van de bouwcode dat een bepaalde dimensionering oplegt betreffende de inrichting van parkeerplaatsen. Met behulp van artikel 3 van de bouwcode kan er hiervoor een afwijking worden toegestaan. Dit wordt verder gemotiveerd in de beoordeling hieronder.
Functionele inpasbaarheid
Op basis van het kadaster en milieuvergunningen geeft de Stedelijke Dienst Vermoeden van Vergunning een positief advies voor de functie van parkeergarage.
Dit bevestigt dat de functie van parkeergarage behouden blijft. De functionele inpasbaarheid blijft hierdoor gegarandeerd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag beoogt het herinrichten van een bestaand parkeergebouw in binnengebied met als doel het optimaliseren van het aantal parkeerplaatsen (van 47 naar 65 parkeerplaatsen). De parkeergarage is toegankelijk via een onderdoorrit van het appartementsgebouw aan de Korte Lozanastraat nummer 8.
Op beide bouwlagen worden de parkeervakken heringericht. De aanpassingen gebeuren binnen het bestaande volume. De draagstructuur wordt aangepast en de vide wordt gedeeltelijk dicht gelegd en ingenomen als parkeerruimte.
De optimalisatie gebeurt in functie van de parkeerdruk in de omgeving en fungeert aldus als buurtparking.
De aanvraag heeft geen invloed op de schaal en het ruimtegebruik en is bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er worden 5 voorbehouden parkeerplaatsen voorzien op het gelijkvloerse niveau. Dit komt overeen met de norm uit de Verordening Toegankelijkheid dat stelt dat minstens 6% van het totaal aantal parkeerplaatsen in het parkeergebouw als voorbehouden parkeerplaatsen moeten ingericht worden. Bovendien moeten de plaatsen een breedte hebben van minstens 3,50 meter. De voorziene plaatsen voldoen ruimschoots aan deze breedte waardoor deze ook op dit onderdeel in overeenstemming zijn met de Verordening.
3 van de 5 plaatsen situeren zich op de dichtst mogelijke afstand tot de ingang, de 2 andere plaatsen bevinden zich echter achteraan op het gelijkvloers niveau.
Dit is niet in overeenstemming met artikel 27 van deze verordening dat stelt dat een aangepaste parkeerplaats zich zo dicht mogelijk bij de toegankelijke ingang van de constructie of bij de voetgangersuitgang van de parkeervoorziening.
In voorwaarde bij deze vergunning wordt opgenomen om de achter ingelegen voorbehouden plaatsen (15 en 16) aan de ingang te voorzien naast plaats 31, waar nu parkeerplaatsen 25,26,27 en 30 gesitueerd zijn. De parkeerplaatsen 25, 26 en 27 kunnen vervolgens naar achter verschuiven op de plaats van parkeerplaatsen 15 en 16. Plaats 30 zal hierdoor wegvallen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Het gaat niet om een functiewijziging of uitbreiding maar enkel over het herinrichten van een bestaande parking. De parkeerparagraaf is niet van toepassing.
Er komen door de herinrichting van de parking een aantal parkeerplaatsen bij (van 47 naar 65). Niet alle parkeerplaatsen voldoen aan de afmetingen van de bouwcode. Hoekplaatsen moeten 2,80 meter breed zijn en alle andere haakse en schuine parkeervakken moeten minstens 2,50 meter breed zijn. Dat is hier niet overal het geval.
Bij schuine parkeerplaatsen moet een parkeerplaats langer zijn dan 5 meter maar als de ruimte om uit te rijden meer dan 5 meter bedraagt dan volstaat 5 meter wel.
Na toetsing van de aanwezige parkeerplaatsen wordt er geoordeeld dat er een afwijking kan worden toegestaan. Geoordeeld wordt dat al de parkeerplaatsen die volgens de vastgestelde dimensionering (artikel 30 bouwcode) niet breed genoeg zijn, door de aanwezigheid van een uitrij van meer dan 6 meter alsnog in aanmerking komen. Voor de plaatsen waarbij de uitrij minder dan 5 meter bedraagt kan omwille van de bredere plaatsen eveneens een afwijking worden toegestaan.
Voor meerdere parkeerplaatsen zullen er meerdere bewegingen nodig zijn om vlot de parkingplaats te verlaten.
Aangezien het een buurtparking voor buurtbewoners betreft zal de bezettingsgraad lager zijn dan een publieke parking. Hierdoor zal er hierbij minder hinder zijn om de parkeerplaatsen in- en uit te rijden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de achteringelegen voorbehouden parkeerplaatsen (15 en 16) aan de ingang te voorzien naast plaats 31, de parkeerplaatsen 25, 26 en 27 kunnen vervolgens naar achter verschuiven. Plaats 30 zal hierdoor vervallen (zoals in rood aangeduid op het plan: BA_PARKEERGARAGE_P_N_02 gelijkvloers inrichting parking_rode_aanduiding);
3. per 10 autostalplaatsen dient er telkens één elektriciteitsvoorziening voorzien te worden ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 30 oktober 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 25 november 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 24 januari 2021 |
Verslag GOA | 7 januari 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de achteringelegen voorbehouden parkeerplaatsen (15 en 16) aan de ingang te voorzien naast plaats 31, de parkeerplaatsen 25, 26 en 27 kunnen vervolgens naar achter verschuiven. Plaats 30 zal hierdoor vervallen (zoals in rood aangeduid op het plan: BA_PARKEERGARAGE_P_N_02 gelijkvloers inrichting parking_rode_aanduiding);
3. per 10 autostalplaatsen dient er telkens één elektriciteitsvoorziening voorzien te worden ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.