Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020153648 |
Gegevens van de aanvrager: | NV JCDECAUX BILLBOARD BELGIUM met als adres Joseph Stevensstraat 7 te 1000 Brussel |
Ligging van het project: | Antwerpsesteenweg 46 te Hoboken (2660 Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 38 sectie B nrs. 477S en 478H6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | behouden van een publiciteitspaneel van 17 m² type backlight tegen de zijgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/06/2015: vergunning (2015762) voor het regulariseren en behouden van een binnen unit verlicht publiciteitspaneel van 17 m² van het type Backlight op de zijgevel;
- 21/02/2013: vergunning door deputatie (20126501) voor het plaatsen van een reclamebord van 17 m² tegen de wachtgevel.
Vergunde en huidige toestand
- in 2012 werd de vergunning verleend voor het plaatsen van het betreffende reclamepaneel door de bestendige deputatie onder de voorwaarde dat het paneel slechts voor een maximale periode van 2 jaar kan vergund worden om de bebouwing van het braakliggend terrein niet te hypothekeren;
- op 12 juni 2015 werd de vergunning verleend voor het regulariseren behouden van een binnen unit verlicht publiciteitspaneel van 17 m² van het type Backlight op de zijgevel onder de volgende voorwaarden:
Gewenste toestand
- behoud van een inwendig verlicht reclamebord van 17 m² op een zijgevel/wachtgevel langsheen de Antwerpsesteenweg.
Inhoud van de aanvraag
- behouden van een inwendig verlicht publiciteitspaneel van 17 m² op een zijgevel langsheen de Antwerpsesteenweg.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Artikel 32 §3 van de bouwcode bepaalt dat de publiciteitsinrichting geplaatst moet worden op minimaal 0,50 meter van de gevelrand van een wachtgevel. Tegen een zijgevel is deze gevelreclame niet toegelaten. In het ingediende project bedraagt de afstand tot de gevelrand slechts 0,20 meter. Een gedeelte van deze gevel waartegen het paneel wordt voorzien is daarnaast geen wachtgevel, maar een zijgevel. De rooilijn van Antwerpsesteenweg 46 ligt 3,8 meter dichter bij de straat, ten opzichte van de rooilijn van het naastgelegen braakliggende perceel.
Als voorwaarde wordt bijgevolg opgenomen dat het paneel enkel voorzien mag worden tegen het gedeelte van de wachtgevel. Deze voorwaarde werd ook opgenomen bij het afleveren van vorige vergunning. Er wordt echter opgemerkt dat de voorwaarde van deze vergunning niet correct werd nageleefd. Deze voorwaarde maken integraal deel uit van de vergunning. Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met één van de voorwaarden van de vergunning, blijft de vergunning onwerkzaam.
Uit voorgaande blijkt dus dat het reclamepaneel op 4,3 m uit de voorgevel van Antwerpsestraat 46 geplaatst moet worden in plaats van op 20cm. Het paneel moet ook op 50 cm uit de achtergevel van Antwerpsestraat 46 blijven.
Visueel-vormelijke elementen
Na de opvolging van de voorwaarde heeft de gevelreclame een breedte van circa 5 meter en een hoogte van circa 2,6 meter. Mits opvolging van de voorwaarde houdt de gevelreclame voldoende rekening met de architectuur van het gebouw en doen verder geen afbreuk aan de gevels.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In 2015 werd de vergunning verleend voor het betreffende onder de voorwaarde dat het paneel slechts voor een maximale periode van 5 jaar kan vergund worden om de bebouwing van het braakliggend terrein niet te hypothekeren.
Conform de bouwcode kan het reclamepaneel slechts voor 5 jaar vergund worden, dit eveneens om de tijdelijkheid te garanderen en mogelijke bebouwing niet te hypothekeren. In geval van bebouwing zal het paneel verwijderd moeten worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op zaakgebonden / niet-zaakgebonden publiciteit.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. er wordt enkel een vergunning verleend voor het gedeelte van de gevelreclame ter hoogte van de wachtgevel, 50 cm achter het deel zijgevel zoals in rood aangeduid op de plannen en tot op 50 cm van de achtergevel;
2. het paneel moet verwijderen worden wanneer het naastgelegen braakliggend perceel bebouwd zou worden;
Uitsluitingen
3. er wordt geen vergunning verleend voor het gedeelte van het gevelpaneel ter hoogte van de zijgevel;
Geldigheidsduur
4. de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 16 november 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 4 december 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 2 februari 2021 |
Verslag GOA | 8 januari 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. er wordt enkel een vergunning verleend voor het gedeelte van de gevelreclame ter hoogte van de wachtgevel, 50 cm achter het deel zijgevel zoals in rood aangeduid op de plannen en tot op 50 cm van de achtergevel;
2. het paneel moet verwijderen worden wanneer het naastgelegen braakliggend perceel bebouwd zou worden;
Uitsluitingen
3. er wordt geen vergunning verleend voor het gedeelte van het gevelpaneel ter hoogte van de zijgevel;
Geldigheidsduur
4. de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.