Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020130908 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Carl Martens met als adres Bredabaan 24 te 2930 Brasschaat en BV Vastgoed Aan de Stroom met als adres Bredabaan 24 te 2930 Brasschaat |
Ligging van het project: | Sint-Antoniusstraat 4 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 4 sectie D nr. 1126E |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van werken op de gelijkvloerse verdieping: plaatsen van een trap naar de kelder in de horecazaak en het overkappen van de koer |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er werd geen relevante geschiedenis teruggevonden;
- Opgenomen op de inventaris bouwkundig erfgoed op 29 maart 2019.
Vergunde geachte toestand
- functie en bouwvolume: meergezinswoning van vier bouwlagen onder een zadeldak:
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- functie: meergezinswoning met handelsgelijkvloers;
- bouwvolume: het koertje achteraan werd overdekt;
- gevelafwerking: de winkelpui op de gelijkvloerse verdieping werd verbouwd zonder vergunning. Er werden sandwichpanelen tegen de gevel geplaatst.
Gewenste toestand
- functie: meergezinswoning (3 appartementen) met recafunctie op het gelijkvloers;
- bouwvolume:
- gevelafwerking: de voorgevel vormt geen onderdeel van de aanvraag en blijft ongewijzigd ten opzichte van de bestaande toestand.
Inhoud van de aanvraag
- het regulariseren van werken op de gelijkvloerse verdieping: plaatsen van een trap naar de kelder in de horecazaak en het overkappen van de koer.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 23 oktober 2020 | 12 november 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 23 oktober 2020 | 28 oktober 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 23 oktober 2020 | 12 november 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 23 oktober 2020 | 18 december 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punt:
- artikel 2.2.5 Onbebouwde ruimte en tuinen:
de onbebouwde ruimte en de beplanting van de aanwezige binnenplaatsen en tuinen moeten zorgvuldig bewaard blijven. De bestaande open ruimte (koer) werd volledig betrokken bij de horecazaak op de gelijkvloerse verdieping en doet dienst als keuken en sanitair.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de onbebouwde ruimte en de beplanting van de aanwezige binnenplaatsen en tuinen moeten zorgvuldig bewaard blijven. De bestaande open ruimte (koer) werd volledig betrokken bij de horecazaak op de gelijkvloerse verdieping en doet dienst als keuken en sanitair.
er werd geen zaak-gebonden reclame aangevraagd. Deze dient apart te worden aangevraagd;
1. horeca-inrichtingen en andere bedrijven en instellingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vet afscheiders te lozen. Deze werd niet voorzien;
3. alle delen van de afscheider dienen in verband met reinigingswerkzaamheden makkelijk toegankelijk te zijn. De uitlaat van de afscheider moet voorzien zijn van een stankafsluiter. Het is verboden afvoerleidingen van een WC of waterplaats, van mineraalhoudend afvalwater of van hemelwater op de afscheider aan te sluiten.
Er werd geen informatie aangeleverd of hier aan voldaan wordt.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat beperkte aanpassingen aan een bestaand commercieel gelijkvloers en is functioneel inpasbaar.
Het advies van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing is gunstig:
“De reca-invulling is op deze locatie gewenst, gelet op de locatie in afgebakend kernwinkelgebied Centrum Antwerpen/Zuid. Het toevoegen van de keldertrap en overkappen van de koer versterken de reca-functie en geven meer commerciële mogelijkheden aan het pand.”
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het volledig bebouwen van het perceel is strijdig met artikel 2.2.5 van het RUP Binnenstad en artikel 27 van de bouwcode. Beide artikels bepalen dat de aanwezige open ruimte moet behouden blijven.
Het bestaande koertje is volledig ingesloten door 3,80 m hoge tuinmuren en heeft weinig ruimtelijke kwaliteiten. Er is geen verhoging van de scheimuren nodig, de overkapping heeft dan ook geen impact op de omliggende percelen. Gezien de kleine perceelafmetingen van het pand is het overdekken van het koertje ten behoeve van de bestaande reca-functie stedenbouwkundig te verantwoorden. Het vrijmaken van de verharde buitenruimte zou hier geen meerwaarde bieden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het RUP Binnenstad werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. Bovendien is het pand opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er voor het eerst een eenduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.
De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Conform artikel 5§2 van de bouwcode van 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen.
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:
“Het pand Sint-Antoniusstraat 4 en 6 maakten deel uit van twee ensembles van gekoppelde winkelhuizen in neoclassicistische stijl, in 1882 opgetrokken door Hubert Pierquin.
Het pand op nummer 4 dat samen met het nummer 6 deel uitmaakte van het ensemble dat doorloopt tot in de Nationalestraat 59 is drie traveeën breed en vier bouwlagen hoog onder een zadeldak. De bepleisterde en beschilderde lijstgevel met een bescheiden stucdecor en schijnvoegen, rusten op een verbouwde winkelpui, in oorsprong een houten winkelpui met centrale vitrine met een zij- en privé-portaal. De gevel, geleed door waterlijsten en kordonvormende lekdrempels, beantwoordt aan een regelmatig ordonnantieschema, opgebouwd uit registers van rechthoekige vensters met diamantkopsleutel. Het klassiek hoofdgestel met houten kroonlijst dat de gevelbeëindiging vormt is afgetimmerd met beplating. Het is niet duidelijk of de houten kroonlijst bewaard bleef. Het oorspronkelijk houten schrijnwerk is vervangen door aluminium schrijnwerk met T-profilering en gesloten bovenlichten.
Het complex is beeldondersteunend.
Men wenst het plaatsen van een trap naar de kelder in de horecazaak en het overkappen van de koer te regulariseren. De voorgevel maakt geen deel uit van de aanvraag.
Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar tegen de regularisatie van de trap en het overkappen van de koer. Al kan niet ingeschat worden of de trap hiervoor een tongewelf al dan niet een 19de-eeuwse troggewelfde kelder doorbreekt.
De voorgevel die vandaag jammer genoeg geen deel uitmaakt van de aanvraag dient uitgesloten van vergunning. Deze lijkt niet vergund.
Deze gevel die in oorsprong deel uitmaakte van het ensemble dat doorloopt tot in de Nationalestraat 59 heeft vandaag geen uitstraling meer. De verwijderde of afgetimmerde kroonlijst, het schrijnwerk met gesloten bovenlichten en de onvergunde winkelpui doen afbreuk aan dit neoklassiek ensemble in het bijzonder, en het straatbeeld in het algemeen. Nochtans zijn de oorspronkelijke geleding en ornamentiek bewaard gebleven. Het plaatsen van correct geprofileerd geschilderd houten schrijnwerk met T-profiel, het terugplaatsen van een houten kroonlijst en het ontwerpen van een pui passend bij de bovengevel zouden de beeldwaarde immens versterken en opnieuw aansluiting doen vinden bij het initieel ensemble. Voor deze ingrepen kan beroep gedaan worden op de stedelijke handelspandenpremie. De bouwaanvraag uit 1882 (1882#658) opvraagbaar in het Felixarchief vormt de basis van de toekomstige gevelwijzigingen.”
Vanuit oogpunt monumentenzorg worden volgende voorwaarden opgelegd:
- de onvergunde voorgevel wordt uitgesloten van vergunning;
- de houten kroonlijst moet worden teruggeplaatst of vrijgemaakt;
- er moet correct geprofileerd, geschilderd houten schrijnwerk met T-verdeling en open bovenlichten worden geplaatst. Detailtekeningen voor te leggen aan of op te vragen bij de stedelijke dienst Monumentenzorg;
- er moet een kwalitatieve winkelpui worden voorzien die qua vormgeving, verhouding en materialisatie aansluit bij de bovengevel;
- bij toekomstige gevelwijziging kan het initieel bouwplan bewaard in het Felixarchief (1882#658) als referentie gebruikt worden.
Er is geen vergunning voor zaakgebonden publiciteit. Deze moet afzonderlijk worden aangevraagd overeenkomstig artikel 33 van de bouwcode.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
Overeenkomstig artikel 44 van de bouwcode moet een vetafscheider worden geplaatst. Alle delen van de afscheider dienen in verband met reinigingswerkzaamheden makkelijk toegankelijk te zijn. De uitlaat van de afscheider moet voorzien zijn van een stankafsluiter. Het is verboden afvoerleidingen van een WC of waterplaats, van mineraalhoudend afvalwater of van hemelwater op de afscheider aan te sluiten.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de houten kroonlijst moet worden teruggeplaatst of vrijgemaakt;
3. er moet correct geprofileerd, geschilderd houten schrijnwerk met T-verdeling en open bovenlichten worden geplaatst. Detailtekeningen voor te leggen aan of op te vragen bij de stedelijke dienst Monumentenzorg;
4. er moet een kwalitatieve winkelpui worden voorzien die qua vormgeving, verhouding en materialisatie aansluit bij de bovengevel; bij toekomstige gevelwijziging kan het initieel bouwplan bewaard in het Felixarchief (1882#658) als referentie gebruikt worden.
5. overeenkomstig artikel 44 van de bouwcode moet een vetafscheider worden geplaatst. Alle delen van de afscheider dienen in verband met reinigingswerkzaamheden makkelijk toegankelijk te zijn. De uitlaat van de afscheider moet voorzien zijn van een stankafsluiter. Het is verboden afvoerleidingen van een WC of waterplaats, van mineraalhoudend afvalwater of van hemelwater op de afscheider aan te sluiten.
Uitsluitingen
6. de onvergunde voorgevel van het gelijkvloers.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 5 oktober 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 23 oktober 2020 |
Start 1e openbaar onderzoek | 2 november 2020 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 1 december 2020 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 21 december 2020 |
Start laatste openbaar onderzoek | 4 januari 2021 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 2 februari 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 6 april 2021 |
Verslag GOA | 9 februari 2021 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De aanplakking werd te laat uitgevoerd waardoor het openbaar onderzoek opnieuw moet gehouden worden.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
2 november 2020 | 1 december 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 januari 2021 | 2 februari 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de houten kroonlijst moet worden teruggeplaatst of vrijgemaakt;
3. er moet correct geprofileerd, geschilderd houten schrijnwerk met T-verdeling en open bovenlichten worden geplaatst. Detailtekeningen voor te leggen aan of op te vragen bij de stedelijke dienst Monumentenzorg;
4. er moet een kwalitatieve winkelpui worden voorzien die qua vormgeving, verhouding en materialisatie aansluit bij de bovengevel; bij toekomstige gevelwijziging kan het initieel bouwplan bewaard in het Felixarchief (1882#658) als referentie gebruikt worden.
5. overeenkomstig artikel 44 van de bouwcode moet een vetafscheider worden geplaatst. Alle delen van de afscheider dienen in verband met reinigingswerkzaamheden makkelijk toegankelijk te zijn. De uitlaat van de afscheider moet voorzien zijn van een stankafsluiter. Het is verboden afvoerleidingen van een WC of waterplaats, van mineraalhoudend afvalwater of van hemelwater op de afscheider aan te sluiten.
Uitsluitingen
6. de onvergunde voorgevel van het gelijkvloers.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.