Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020157383 |
Gegevens van de aanvrager: | zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: | NV IMMO SERTRAS (0423946220) met als adres Oudebaan 108 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Oudebaan 154 te 2610 te Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 44 sectie D nr. 265N2 |
Inrichtingsnummer: | 20200207-0003 (Immo Sertras) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het afbreken en aanleggen van enkele verhardingen gelegen langsheen de westelijke, oostelijke en zuidelijke perceelsgrenzen, het exploiteren van stalplaatsen voor bedrijfsvoertuigen en een hoogspanningscabine |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/09/1987: vergunning (19877965) voor een opslagruimte (geen plannen beschikbaar).
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- opslagruimte;
- 1 bouwlaag met plat dak;
- betonverharding rondom de loods tot op circa 10 meter van de linker perceelgrens, circa 15 meter van de achterste perceelgrens en circa 3 meter van de rechter perceelgrens.
Huidige toestand
- opslagruimte;
- 1 bouwlaag met plat dak;
- betonverharding rondom de loods tot op circa 3 meter van de linker perceelgrens, circa 3 meter van de rechter perceelgrens en verharding tot op de linker en achterste perceelgrenzen.
Gewenste toestand
- opslagruimte;
- 1 bouwlaag met plat dak;
- betonverharding rondom de loods tot op circa 3 meter van de linker perceelgrens, circa 3 meter van de rechter perceelgrens en circa 3 meter van de achterste perceelgrens.
Inhoud van de aanvraag
- verwijderen van enkele verhardingen;
- regulariseren van het aanleggen van enkele verhardingen:
- stallen van voertuigen, andere dan personenwagens, op de verharding rond de loods;
- plaatsen van een hoogspanningscabine.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 20 april 2019 nam het college akte van de melding voor het stallen van voertuigen in de loods en in openlucht door Tarauto's (kenmerk OMV_2019142648).
Inhoud van de aanvraag
De exploitant meldt het stallen van voertuigen op de verharde zones rond de loods.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; | 1x 250,00 kVA |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | 25 voertuigen |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 14 december 2020 | 22 december 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 14 december 2020 | 16 december 2020 |
stadsontwikkeling/ ruimtelijke planning (NIET inzake SOK of grond- en pandendecreet) | 14 december 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De site is gelegen op het industrieterrein Terbekehofdreef. De voorziene verhardingen en hoogspanningscabine zijn passend in industriegebied.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De betonverharding rondom de loods behoudt een afstand tot de perceelgrenzen. De omgeving kenmerkt zich door grote gebouwen met bovengrondse verharding voor stallen van voertuigen, opslag en laad- en loszones, in functie van de organisatie op het terrein.
De hoogspanningscabine heeft een beperkt volume en is door zijn inplanting, aan de zijkant van het perceel ter hoogte van de wachtgevel van de linkerbuur, weinig zichtbaar. Ook door het aanwezige groen wordt de cabine visueel afgeschermd.
Het aangevraagde is inpasbaar in haar omgeving.
Achteraan het perceel bevindt zich een groene metalen loods. De aanvrager geeft aan deze te willen slopen. Hier zal echter een afzonderlijke aanvraag voor een Omgevingsvergunning voor moeten gebeuren. Aangezien de loods geen deel uitmaakt van deze aanvraag handelingen, werken en wijzigingen hieromtrent worden uitgesloten van vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Naast 100 personenwagens, zullen 25 andere dan bedrijfsvoertuigen gestald worden.
Het hemelwater dat op de verharding terecht komt wordt gescheiden aangeboden of loopt naar de groenzone waar het infiltreert in de ondergrond.
De opslag van wrakken, geaccidenteerde of afgedankte voertuigen is bijgevolg niet toegestaan.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het pand aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
Er is voor deze aanvraag geen extra parkeerbehoefte. Enkel de ruimte rond de gebouwen wordt aangepast.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Op het perceel bevindt zich een loods met hierrond deels te vernieuwen verharding en parking. De loods, parkeerplaatsen en de verharding worden in afzonderlijke units verhuurd aan diverse huurders. Deze staan in principe in voor het vergunnen van hun eigen ingedeelde inrichtingen of activiteiten. Het in dit dossier gevraagde stallen van de voertuigen en de hoogspanningscabine worden evenwel overkoepelend gevraagd door de eigenaar van het gebouw en het terrein.
Op het terrein rondom de loods worden, naast 100 personenwagens, 25 andere dan personenwagens gestald. Dit betreft de maximale bezetting, gemiddeld zullen ruim minder voertuigen aanwezig zijn op de site. De voertuigen worden gestald op asfaltverharding. Het hemelwater dat op de verharding terecht komt wordt gescheiden aangeboden of loopt naar de groenzone waar het infiltreert in de ondergrond. De opslag van wrakken, geaccidenteerde of afgedankte voertuigen is derhalve niet toegestaan.
In het dossier wordt eveneens verwezen naar de opslag van materialen en afvalstoffen. De opslag van afvalstoffen betreft afval dat ontstaat in kader van de activiteiten van de exploitanten/huurders van de magazijnruimte en dit in het kader van een regelmatige afvoer. Deze opslag is daarom niet vergunningsplichtig, maar dient wel te gebeuren in aangepaste recipiënten die elke vorm van verontreiniging van de bodem, uitloging via hemelwater of vrijstelling van stof onmogelijk maakt. De aard van de opgeslagen materialen wordt niet vermeld, maar de opslag is enkel toegestaan voor zover deze niet ingedeeld is en mits inachtneming van regels van goede praktijk, zodat ook hier geen risico’s voor het milieu ontstaan.
Aan de straatkant wordt een nieuwe hoogspanningscabine voorzien met een vermogen van 250 kVA.
Het bedrijfsterrein beschikt over één toegang aan de oostelijke zijde die uitgeeft op de Oudebaan. De uitgang is geflankeerd door twee ééngezinswoningen. In dit deel van de Oudebaan zijn verder overwegend woongelegenheden aanwezig aan de straatzijde. Mits naleving van de sectorale voorwaarden, die rustverstorende activiteiten niet toestaan op werkdagen tussen 19.00 uur en 7.00 uur en op zon- en feestdagen, wordt het risico op hinder door aan- en afrijden van bedrijfsvoertuigen als aanvaardbaar beoordeeld.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de niet-overdekte verharding, die als parking wordt gebruikt, te voorzien van een olieafscheider conform artikel 44 van de bouwcode.
Uitsluitingen
2. alle handelingen, werken en wijzigingen omtrent de groene metalen loods achteraan het perceel;
3. de opslag van wrakken, geaccidenteerde of afgedankte voertuigen.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Aan het college wordt voorgesteld de gevraagde Vlaremrubrieken te akteren voor onbepaalde duur.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; | 1x 250,00 kVA |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | 25 voertuigen |
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. | De opslag van wrakken, geaccidenteerde of afgedankte voertuigen is niet toegestaan. |
2. | De opslag van niet-ingedeelde afvalstoffen en materialen in openlucht dient te gebeuren in aangepaste recipiënten die elke vorm van verontreiniging van de bodem, uitloging via hemelwater of vrijstelling van stof onmogelijk maakt.
|
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 november 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 14 december 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 12 februari 2021 |
Verslag GOA | 25 januari 2021 |
naam GOA | Wim Van Roosendael en Bieke Geypens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de niet-overdekte verharding, die als parking wordt gebruikt, te voorzien van een olieafscheider conform artikel 44 van de bouwcode.
Uitsluitingen
2. alle handelingen, werken en wijzigingen omtrent de groene metalen loods achteraan het perceel;
3. de opslag van wrakken, geaccidenteerde of afgedankte voertuigen.
Bijzondere milieuvoorwaarden
1. | De opslag van wrakken, geaccidenteerde of afgedankte voertuigen is niet toegestaan. |
2. | De opslag van niet-ingedeelde afvalstoffen en materialen in openlucht dient te gebeuren in aangepaste recipiënten die elke vorm van verontreiniging van de bodem, uitloging via hemelwater of vrijstelling van stof onmogelijk maakt.
|
Brandweervoorwaarden
de standaard brandweervoorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubrieken:
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; | 1x 250,00 kVA |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | 25 voertuigen |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning wordt verleend voor onbepaalde duur.