Terug
Gepubliceerd op 01/03/2021

2021_CBS_01538 - Omgevingsvergunning - OMV_2020171643. Koning Albertstraat 10. District Wilrijk - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 26/02/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01538 - Omgevingsvergunning - OMV_2020171643. Koning Albertstraat 10. District Wilrijk - Weigering 2021_CBS_01538 - Omgevingsvergunning - OMV_2020171643. Koning Albertstraat 10. District Wilrijk - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020171643

Gegevens van de aanvrager:

Christiaan en Maria Vandist - Van Dyck met als adres Koning Albertstraat 12 te 2610 Wilrijk

Ligging van het project:

Koning Albertstraat 10 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 43 sectie A nr. 332H9

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van een eengezinswoning en bouwen van een meergezinswoning met 2 entiteiten

 

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          20/03/2020: vergunning (2020113) voor het bouwen van dubbele garages;

-          12/04/1965: toelating (222#903) voor verbouwingswerken.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning

-          bouwvolume: twee bouwlagen onder zadeldak, bouwdiepte circa 10,5m;

-          garage achteraan het perceel.

Huidige toestand

-          meergezinswoning met twee entiteiten; 

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing met 2 bouwlagen onder zadeldak;
  • bouwdiepte hoofdvolume tot 10,5m, uitsprong tegen rechter perceelsgrens tot circa 22m op het gelijkvloers en tot 12,5m op de verdieping;

-          gevelafwerking: 

  • parement in bruine gevelsteen, plint in blauwe hardsteen;
  • inpandige garage met poort in wit aluminium;
  • buitenschrijnwerk in wit PVC.

Gewenste toestand

-          sloop huidig volume;

-          nieuwbouw voor meergezinswoning met 2 entiteiten;

  • 1 tweeslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 130 m²;
  • 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 84 m²;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder plat dak;
  • bouwdiepte gelijkvloerse en eerste verdieping tot 17m en verdieping 2 tot 11m;
  • bouwhoogte 9,36m;

-          gevelafwerking:

  • gevelparement verdiepingen in gelijmde bruinrode gevelsteen;
  • gevelparement gelijkvloers in zichtbeton; 
  • buitenschrijnwerk in bruinkleurig aluminium; 
  • uitkragend geveldeel aan rechterzijde;
  • terras aan straatzijde op 2de verdieping;

-          inrichting:

  • garage verplaatst naar achteraan het perceel (vergund in vorige vergunning).

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van een woning;

-          nieuw bouwen van een meergezinswoning met 2 entiteiten.

 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

8 januari 2021

5 februari 2021

Ongunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

8 januari 2021

15 januari 2021

stadsontwikkeling/ mobiliteit

8 januari 2021

12 januari 2021

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

8 januari 2021

28 januari 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6: De voorgevel wordt voorzien van een dubbel hoge ‘schuine’ erker, voorzien van claustra, op een plint én van een grote opening, in functie van een terras, ter hoogte van de kroonlijst.

Door de combinatie van de voorziene ‘schuine’ erker en het weglaten van de kroonlijst ter hoogte van het terras ontstaat een volume werking welke niet kenmerkend is in de Koning Alberstraat. Kenmerkend is namelijk een doorlopende, ‘rechte’ en ‘uitstekende’ kroonlijst.

  • artikel 12: Het is onduidelijk wat de functie van de ‘multifunctionele ruimte’ is;
  • artikel 29: Er is voor de 2 appartementen een fietsparkeerbehoefte van 1 x (3+1) + 1 x (1+1) = 6 fietsplaatsen.

Op de plannen staat dat de garageoppervlakte 5,9m x 6m is. In de garage zouden 2 wagens en 4 fietsen geplaatst worden. Dit is onrealistisch. Op een oppervlakte van 5;9m op 6m kan je enkel 2 wagens plaatsen. Er is geen plaats voor ook nog fietsen. Daarenboven is de afstand tussen deze berging en de bovenste woongelegenheid circa 236m over het openbaar domein.

  • artikel 34: De dakopstanden van verschillende daken zijn niet voorzien van een dakopstand van minstens 30cm ten opzichte van het hoogst aangrenzend dakvlak. 

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het voorzien van een meergezinswoning met 2 wooneenheden is in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De plannen voorzien een nieuwbouw meergezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak.

Op het gelijkvloers blijft er voldoende ruimte over om een kwalitatieve tuinzone te voorzien en het volume op de verdiepingen sluit aan bij de aanpalenden.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wordt voorzien van een dubbel hoge ‘schuine’ erker, voorzien van claustra, op een plint én van een grote opening, in functie van een terras, ter hoogte van de kroonlijst.

Door de combinatie van de voorziene ‘schuine’ erker en het weglaten van de kroonlijst ter hoogte van het terras ontstaat een volume werking welke niet kenmerkend is in de Koning Alberstraat. Kenmerkend is namelijk een doorlopende, ‘rechte’ en ‘uitstekende’ kroonlijst.

 

Daarenboven is het onduidelijk waarvoor een erker dient te worden voorzien voor een traphal die nauwelijks schuin zicht creëert in de straat of voor een berging dat daarenboven geen raam bevat. Deze erker wordt ook visueel niet ondersteunt door een balk of door kolommen in verhouding met de maat van deze erker.

 

Nieuwbouw leidt vaak tot een ‘vervlakking’ van het straatbeeld door een verlies aan detaillering.

De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context te behouden.

Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, kunnen ook bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, …) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen.

De uitstekende delen van een gevel (plint, raamdorpel, kroonlijst, …) zorgen ook voor een detaillering van de gevel. Daarnaast hebben deze details ook een functie. Zo beschermt de plint tegen beschadigingen, vervuiling, ...

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het brandpreventieverslag is ongunstig omwille van volgende redenen:

-          de woningen dienen onderling brandwerend gescheiden te zijn met wanden EI 60. Dit wordt niet gespecifieerd op de plannen;

-          de maximale af te leggen afstand vanuit de woningen tot de uitgang bedraagt meer dan 20 m (nl. ±22 m). Ter info: een trap wordt in rekening gebracht als volgt: te overbruggen hoogte x 2,5.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Een eengezinswoning wordt gesloopt en vervangen door een gebouw met 2 wooneenheden. De wooneenheden hebben elk een aparte inkom.

Er wordt een appartement met 3 slaapkamers voorzien op het gelijkvloers en de 1e verdieping en een appartement met 1 slaapkamer op de 1e en 2e verdieping.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

De werkelijke parkeerbehoefte voor de woningen is 2 x 1 = 2 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

 

De bestaande woning had een behoefte van 1 en had ook 1 inpandige parkeerplaats. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is dus 0. Bijstelling niet mogelijk.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van een ongunstig advies van de brandweer.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 december 2020

Volledig en ontvankelijk

8 januari 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

9 maart 2021

Verslag GOA

15 februari 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.