Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020162111 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Ludo Martens met als adres Begijnenvest 29 bus / te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Begijnenvest 29 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 4 sectie D nr. 1951F |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/12/1928: toelating (1928#32139) voor gevel- en binnenveranderingen;
- 07/02/1901: toelating (1901#32139) voor gevelverandering.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning;
- gesloten bebouwen met 3 bouwlagen onder zadeldak;
- wit bepleisterde gevel met houten buitenschrijnwerk;
- vitrine op gelijkvloerse verdieping.
Huidige toestand
- eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van toegevoegde volumes achteraan;
- verbouwen en uitbreiden (nieuwe achterbouw) van een eengezinswoning;
- interne constructieve wijzigingen;
- aanleggen van dakterrassen;
- wijzigen van het schrijnwerk in de voorgevel naar aluminium.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie | 13 januari 2021 | 21 januari 2021 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 13 januari 2021 | 16 februari 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, artikel 2: zone voor wonen - (wo2) en artikel 5: zone voor centrumfuncties - publieksgerichte gebouwen (ce5).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is strijdig met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking op een eengezinswoning. De woonfunctie blijft behouden en is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bestaande woongebouw heeft drie bouwlagen met een zadeldak en bestaat achteraan uit een entresol met drie bouwlagen die over de helft van de perceelbreedte is gebouwd. De huidige gelijkvloerse bouwdiepte is dieper dan de bouwdiepte van de drielaagse entresol. Op de eerste verdieping is aan de rechterzijde een ondieper bouwvolume aanwezig.
De aanvraag reduceert de bouwdiepte tot de bouwdiepte van de drielaagse entresol en bekomt zo een heldere achterbouwlijn. Deze ingreep is aanvaardbaar. Zo kan er worden aangesloten op de bouwdiepte van de entresol links. De uitbouw op de eerste verdieping rechts wordt in diepte uitgebreid. Gelet op de opgaande scheidingsmuur van de rechterbuur is deze ingreep aanvaardbaar.
Intern worden er verbouwingswerken doorgevoerd die aanvaardbaar zijn vanuit stedenbouwkundig oogpunt.
Op het platte dak van de derde entresolverdieping wordt er een terras voorzien. Het geldende RUP (art. 2.1.11.2) beschouwt dakterrassen op platte daken als een extra bouwvolume. Zij zijn slechts toegestaan indien zij verwerkt worden in het maximaal toegelaten bouwvolume. Het dakterras bevindt zich buiten het toegelaten bouwvolume. Geoordeeld wordt dat het voorgestelde entresolvolume zijn maximale volumegrenzen heeft bereikt. Een verdere verhoging, door de inrichting van een dakterras is niet aanvaardbaar. Er kan hierbij geen rekening worden gehouden met de hogere, linkeraangrenzende entresol aangezien deze niet kenmerkend is.
De toevoeging van een nieuwe buitenruimte op het platte dak van de tweede verdieping en de ruime stadstuin leiden er daarenboven toe dat dit dakterras niet noodzakelijk is om aan de minimale wooneisen te voldoen. Het terras wordt uitgesloten in deze vergunning, zoals aangeduid op plan BA_BEGIJNENVEST_P_N_5_zolder_PLAN_IN_ROOD.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
In de voorgevel is er zwartkleurig aluminium buitenschrijnwerk voorzien en de voorgevel is wit bepleisterd. De wijzigingen aan zowel het exterieur als het interieur werden voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg.
Monumentenzorg heeft geen bezwaar tegen de voorgestelde wijzigingen aangezien het entresolprincipe blijft behouden en de erfgoedwaarde van het gebouw niet wordt aangetast.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aangevraagde wijzigingen verbeteren de algemene woon- en leefkwaliteit van de woning en zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Uitsluitingen
2. het dakterras op de derde entresolverdieping. Dit werd aangeduid op het plan BA_BEGIJNENVEST_P_N_5_zolder_PLAN_IN_ROOD.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 18 december 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 13 januari 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 14 maart 2021 |
Verslag GOA | 19 februari 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Uitsluitingen
2. het dakterras op de derde entresolverdieping. Dit werd aangeduid op het plan BA_BEGIJNENVEST_P_N_5_zolder_PLAN_IN_ROOD.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.