Terug
Gepubliceerd op 01/03/2021

2021_CBS_01522 - Omgevingsvergunning - OMV_2020173418. Maarschalk Montgomerylaan 16. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/02/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01522 - Omgevingsvergunning - OMV_2020173418. Maarschalk Montgomerylaan 16. District Deurne - Goedkeuring 2021_CBS_01522 - Omgevingsvergunning - OMV_2020173418. Maarschalk Montgomerylaan 16. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020173418

Gegevens van de aanvrager:

de heer Koen Van Boxem met als adres Maarschalk Montgomerylaan 16 te 2100 Antwerpen en mevrouw Linde Luyten met als adres Maarschalk Montgomerylaan 16 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Maarschalk Montgomerylaan 16 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 32 sectie B nr. 600H8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          toelating (626##12559) bouwen van eengezinswoning.

 

Vergunde en huidige toestand

 

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen in gesloten bebouwing;

-          de woning zelf heeft een gelijkvloers, een verdieping en een aanbouw;

-          de bouwdiepte op gelijkvloers bedraagt 12,42 m en 9,34 m op de eerste verdieping;

-          de kroonlijsthoogte bedraagt 7,03 m;

-          de gevels zijn opgetrokken in gele gevelsteen en afgewerkt met een plint in blauwe hardsteen;

-          het buitenschrijnwerk is uitgevoerd in donkerblauw PVC.

 

Gewenste toestand

 

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen in gesloten bebouwing;

-          de achterbouw wordt vernieuwd;

-          de bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt 15,35 m;

-          de bouwhoogte van de achterbouw bedraagt 3,68 m en afgewerkt met een plat dak;

-          het plat dak van de achterbouw wordt aangelegd als een groendak en een grindstrook van 0,30 m tegen de scheiding;

-          de achtergevel van de achterbouw wordt opgetrokken in gele gevelsteen en afgewerkt met een plint in blauwe hardsteen;

-          het buitenschrijnwerk van de achterbouw wordt uitgevoerd in hout;

-          de achtergevel op de eerste verdieping wordt geïsoleerd en bepleisterd met witte crépi.


Inhoud van de aanvraag

 

-          vernieuwen van de achterbouw;

-          aanleggen van het plat dak van de achterbouw als een groendak;

-          isoleren en bepleisterd met witte crépi van de achtergevel op de eerste verdieping.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag omvat het uitbreiden van een eengezinswoning. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Inzake volumetrie betreft de aanvraag een uitbreiding op de gelijkvloerse verdieping. De bouwdiepte van de woning wordt uitgebreid tot ongeveer 15,35 m. In de nieuw gevormde ruimte wordt een woonruimte gerealiseerd. Verder worden een aantal interne aanpassingen voorzien.

 

De voorgestelde bouwdiepte is vanuit ruimtelijk oogpunt aanvaardbaar. Na de uitbreiding blijft er voldoende ruimte over om een kwalitatieve tuinzone te behouden. De aanvraag is inzake schaal en ruimtegebruik verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De nieuwe gelijkvloerse achtergevel wordt afgewerkt met geel metselwerk en hout buitenschrijnwerk. De achtergevel ter hoogte van de verdieping wordt geïsoleerd en voorzien van wit gevelpleister en wit pvc buitenschrijnwerk.

 

Gelet op het feit dat deze delen niet zichtbaar zijn vanop het openbaar domein doordat ze aan de achterzijde gesitueerd zijn en de materialen in overeenstemming zijn met de stedelijke context, kan de gevelafwerking aanvaard worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De woning voldoet aan de actuele eisen wat betreft gezondheid en gebruiksgenot.

 

De uitbreiding en de scheimuurwijziging hebben ruimtelijk weinig impact naar de omgeving en de naastliggende percelen, de werken zijn dan ook in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 december 2020

Volledig en ontvankelijk

11 januari 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 maart 2021

Verslag GOA

22 februari 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Harmonie: 

De diepgang van 16,50 meter gaat veel verder dan de bouwkundige structuur van de buurt. Vergelijk ik dit met de diepgang van mijn huis (13,78 m), dan gaat dit plan bijna 3 meter verder, wat zeer veel is. De meeste huizen in de woonrij hebben ongeveer dezelfde diepte als mijn huis. De plannen voor deze woning gaan echter een heel eind verder, waardoor visuele aspect grondig wordt verbroken. Tien jaar geleden heb ik zelf verbouwd en wat ik me daarvan herinner, is dat er toen wel strikt werd gekeken naar de maximale diepgang van de woning. Ik begrijp dus niet dat er nu nieuwe regels zouden geldig zijn en er dus dieper kan worden gebouwd dan toen. Verder wordt gesteld dat de geplande bouwdiepte ervoor zorgt dat de woning in de aanvraag de achterliggende drukkerij zeer dicht benadert. Dit breekt de structuur van tuinen en houdt ook risico in bij eventuele brand door de geringe afstand.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

De aanvraag betreft een uitbreiding op de gelijkvloerse verdieping tot een bouwdiepte van 15,35 m. De gebouwen in de straat zijn aan de achterzijde voornamelijk uitgebreid met een achterbouw. De voorgestelde bouwdiepte wijkt inderdaad beperkt af van de kenmerkende bouwdiepte in de rij. Echter beschikt het perceel in de aanvraag over een ruime diepte van ongeveer 35 m en een ruime tuin. Ook blijft een afstand behouden van ongeveer 10,50 m ten opzichte van de aangrenzende drukkerij. Gelet op de beperkte afwijking en het behouden van een voldoende kwalitatieve tuinzone van ongeveer 21 m is de uitbreiding vanuit ruimtelijk oogpunt aanvaardbaar. Dit is anders bij de links aanpalende percelen die achteraan grenzen aan de bestaande drukkerij en over een beperkte perceeldiepte beschikken.  

  1. Licht, zicht, schade en waardeverlies: 

Bezwaarindiener vreest voor schade en de waardeverlies van de woning. Er zal ook ruimtelijk uitzicht en zonlicht verloren gaan.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

De te verwachten hinder aan uitzicht en zonlicht die hier zal ontstaan, resulteert door de oriëntatie en het feit dat het enkel om een gelijkvloerse uitbouw gaat, niet in een onaanvaardbare hinder in deze omgeving.

Bijkomend is het bezwaar voor vrees aan schade en waardeverlies niet stedenbouwkundig van aard. Dit betekent niet dat de bouwheer/aannemer zich kan ontzien van burgerrechtelijke plichten. De aanvrager is verplicht de werken uit te voeren zonder schade aan derden en volgens de regels van de kunst.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.