Terug
Gepubliceerd op 01/03/2021

2021_CBS_01570 - Stedelijk patrimonium. Sociale Dienstverlening. Protestantse kerk, Lange Winkelstraat 5, 2000 Antwerpen - Restauratie perceel 2. Wijziging opdracht. Eindafrekening. Correctiebestelling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/02/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01570 - Stedelijk patrimonium. Sociale Dienstverlening. Protestantse kerk, Lange Winkelstraat 5, 2000 Antwerpen - Restauratie perceel 2. Wijziging opdracht. Eindafrekening. Correctiebestelling - Goedkeuring 2021_CBS_01570 - Stedelijk patrimonium. Sociale Dienstverlening. Protestantse kerk, Lange Winkelstraat 5, 2000 Antwerpen - Restauratie perceel 2. Wijziging opdracht. Eindafrekening. Correctiebestelling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Tijdens de uitvoering van de werken hebben zich een aantal wijzigingen ten opzichte van het aanbestedingsdossier voorgedaan met betrekking tot onderstaande verrekeningen.

De wijzigingen opdracht worden ter goedkeuring voorgelegd.

Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 Koninklijk Besluit Uitvoering)

Verrekening/
post

Motivatie

In min
exclusief btw

In meer
exclusief btw

Termijnverlenging

VV2: werfinrichting : meerprijs voor 60 dagen termijnverlenging perceel 2

Na demontage van de glas-in-loodramen werd door de aannemer een inventarisatie van de schade aan het glas-in-lood opgemaakt. Hieruit blijkt dat de schade aan het glas veel omvangrijker is dan voorzien in het dossier. Dit valt te verklaren door de hagelbui die plaats vond in het voorjaar van 2014 en tot een enorme schade heeft geleid aan de glasramen. Aangezien het dossier werd opgemaakt en ingediend bij Onroerend Erfgoed voor 2014, betreffen het onvoorziene werken. Voor het herstel van de glasramen wordt door de aannemer dan ook een termijnsverlenging van 60 werkdagen gevraagd. Dit wil zeggen dat ook de kosten voor de veiligheidsmaatregelen 60 dagen langer lopen.

 

1.118,98 euro

60 werkdagen

VV3: meerwerken glas-in-lood

Na demontage van de glas-in-loodramen werd door de aannemer een inventarisatie van de schade aan het glas-in-lood opgemaakt. Hieruit blijkt dat de schade aan het glas veel omvangrijker is dan voorzien in het dossier. Dit valt te verklaren door de hagelbui die plaats vond in het voorjaar van 2014 en tot een enorme schade heeft geleid aan de glasramen. Aangezien het dossier werd opgemaakt en ingediend bij het Agentschap Onroerend Erfgoed voor 2014, betreffen het onvoorziene werken. Om de kostprijs te beperken werden enkele alternatieve herstelwijzen besproken. De loodstoppen zijn een goedkoper alternatief voor invullingen van lacunes met epoxy of glas. Deze loodstops werden uitgevoerd ter hoogte van lacunes die zich quasi volledig onder de deklat bevinden en dus visueel niet tot nauwelijks zichtbaar zijn eens de panelen gemonteerd zijn. Na demontage van de panelen werd vastgesteld dat de glaspanelen op enkele plaatsen te hoog zijn. Bij de initiële plaatsing werd het glas daartoe plaatselijk ingesneden ter hoogte van  de neuzen op de raambruggen. Na restauratie worden de panelen echter voorzien van een koperen kader om ze voldoende stevig te maken. Om een correcte herplaatsing mogelijk te maken, werden in de koperen kaders inkepingen voorzien ter hoogte van  de draadstangen. De hagelschade werd in 2014 hersteld met onder andere stopstukken, een glasstuk dat met silicone over het glasoppervlak werd vastgezet. Meestal aan de buitenzijde, soms aan de binnenzijde. Deze glasstukken moesten dienen als voorlopige herstelling om loszittende scherven of gaten te fixeren, respectievelijk te dichten. Het verwijderen van deze stopstukken is opgenomen onder optie 8.7. De extra reiniging (optie 8.5) is te verantwoorden vanuit de aanwezigheid van de stopstukken. Het betreft het verwijderen van de siliconen op het glas-in-lood. Het puzzelwerk en het extra werk zijn eveneens een gevolg van de hagelschade van 2014. Bij de tijdelijke herstellingen in 2014 werden beschadigde kalibers uitgenomen en in enveloppen bewaard. Dit glas werd maximaal herbruikt. Sommige kalibers waren echter zeer sterk versplinterd wat aanleiding gaf tot heel wat puzzelwerk om deze opnieuw samen te stellen. Het in kaart brengen van alle bijkomende schade vroeg extra uren werk voor opmaak van het dossier.

 

16.963,50 euro

 

TOTAAL

 

 

18.082,48 euro

 60 werkdagen

21% btw

 

 

3.797,32 euro

 


De werken zijn voltooid. De eindafrekening wordt ter goedkeuring voorgelegd.                         

Omschrijving

Bedrag in EUR

Gunningsbedrag

(114.645,93 euro)

Bestelbedrag (in 3P)114.398,41 euro

Wijziging opdracht in meer

 18.082,48 euro

Vermoedelijke hoeveelheden in min

 - 9.123,60 euro

Vermoedelijke hoeveelheden in meer

47.788,59 euro

Prijsherziening (in min)

 - 1.720,67 euro

TOTAAL

169.425,21 euro

21% btw

35.579,30 euro

ALGEMEEN TOTAAL

205.004,51 euro

Vastgelegd budget,  inclusief btw

148.111,64 euro

nog vast te leggen, inclusief btw

56.892,87 euro


De eindafrekening bedraagt 169.425,21 euro + 35.579,30 euro (21% btw) = 205.004,51 euro inclusief btw.

Het gunningsbedrag en het bestelbedrag (de nulmeetstaat) hebben een verschil omwille van een administratieve vergissing. Er was in de definitieve offerte nog een aanpassing van hoeveelheden van drie posten, deze aanpassing is niet mee opgenomen en daardoor is er verschil van 247,52 euro tussen het gunningsbedrag en het bestelbedrag.

Om de continuïteit van de betalingen te garanderen dient een bedrag van 47.018,90 euro + 9.873,97 euro (21% btw) = 56.892,87 euro inclusief btw te worden vastgelegd in een correctiebestelbon.

Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW van 17 december 2018.

Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad aangepast.
Het college keurde onder meer goed om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):

  • uitgaven exploitatie en investering, < 5.500,00 euro: goedkeuring door de algemeen directeur na decentraal visum:
    • de algemeen directeur kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de administratie van stad en OCMW Antwerpen;
    • de medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan ten allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring;
  • uitgaven exploitatie en investering, > 5.500,00 euro: goedkeuring door het college na centraal visum.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.


Aanleiding en context

Fase
Bestuursorgaan
Datum
Jaarnummer
Goedkeuring gunning bestek GAC_2018_00486. Restauratie Protestantse kerkCollege5 juli 20195645

In zitting van 5 juli 2019 (jaarnummer 5645) keurde het college de gunning goed voor 'Restauratie Protestantse kerk De Brabantse Olijfberg - Perceel 2', op basis van bestek GAC_2018_00486, aan Monument Vandekerckhove nv, Oostrozebekestraat 54, 8770 Ingelmunster, met ondernemingsnummer 0441.337.825 tegen een bedrag van 138.721,58 euro inclusief btw.

Algemene financiƫle opmerkingen

De uitgave bedraagt  56.892,87 euro inclusief btw en kan verrekend worden op het investeringsbudget 2021. Er is voldoende krediet beschikbaar.

Voor deze opdracht werden volgende bestelbonnen vastgelegd:

Bestelbon

Omschrijving

Budget in EUR, inclusief btw

Status, inclusief btw

4005359246

Gunning

148.111,64 euro

18,31 euro

Beleidsdoelstellingen

4 - Harmonieuze stad
2HMS06 - Samenlevingsopbouw en erediensten
2HMS0603 - Levensbeschouwelijk beleid
2HMS060301 - Erediensten
2HMS060301P05882 - Lange Winkelstraat 5_Prot

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht aan Monument Vandekerckhove nv, Oostrozebekestraat 54, 8770 Ingelmunster, met ondernemingsnummer 0441.337.825.

Artikel 2

Het college keurt de wijziging in meer goed voor een bedrag van 18.082,48 euro + 3.797,32 euro (21% btw) = 21.879,80 euro inclusief btw voor de restauratie van de Protestantse kerk, perceel 2, Lange Winkelstraat 5, 2000 Antwerpen uitgevoerd door Monument Vandekerckhove nv, Oostrozebekestraat 54, 8770 Ingelmunster, met ondernemingsnummer 0441.337.825.

Artikel 3

Het college neemt kennis van de vermoedelijke hoeveelheden in min voor een bedrag van 9.123,60 euro + 1.915,96 euro (21% btw) = 11.039,56 euro inclusief btw voor de restauratie van de Protestantse kerk, perceel 2, Lange Winkelstraat 5, 2000 Antwerpen uitgevoerd door Monument Vandekerckhove nv, Oostrozebekestraat 54, 8770 Ingelmunster, met ondernemingsnummer 0441.337.825.

Artikel 4

Het college neemt kennis van de vermoedelijke hoeveelheden in meer voor een bedrag van 47.788,59 euro + 10.035,60 euro (21% btw) = 57.824,19 euro inclusief btw voor de restauratie van de Protestantse kerk, perceel 2, Lange Winkelstraat 5, 2000 Antwerpen uitgevoerd door Monument Vandekerckhove nv, Oostrozebekestraat 54, 8770 Ingelmunster, met ondernemingsnummer 0441.337.825.

Artikel 5

Het college keurt de termijnverlenging van 60 werkdagen goed.

Artikel 6

Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 169.425,21 euro + 35.579,30 euro (21% btw) = 205.004,51 euro inclusief btw voor de restauratie van de Protestantse kerk, perceel 2, Lange Winkelstraat 5, 2000 Antwerpen uitgevoerd door Monument Vandekerckhove nv, Oostrozebekestraat 54, 8770 Ingelmunster, met ondernemingsnummer 0441.337.825.

Artikel 7

Het college keurt de correctiebestelling goed voor een bedrag van 47.018,90 euro + 9.873,97 euro (21% btw) = 56.892,87 euro inclusief btw voor de restauratie van de Protestantse kerk, perceel 2, Lange Winkelstraat 5, 2000 Antwerpen uitgevoerd door Monument Vandekerckhove nv, Oostrozebekestraat 54, 8770 Ingelmunster, met ondernemingsnummer 0441.337.825.

Artikel 8

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiƫle aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
P05882
Lange Winkelstraat 5, 2000 Antwerpen.
Restauratie Protestantse kerk. Perceel 2
Correctiebestelling

Monument Vandekerckhove nv
Oostrozebekestraat 54
8770 Ingelmunster
Ondernemingsnummer: 0441.337.825
Rekeningnummer: BE84 4721 0081 0159
56.892,87 euro
inclusief btw
budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 260
functiegebied: 2HMS060301P05882
subsidie: PROTKERK_EXT_KO_RP
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA040790
budgetperiode: 2100
4105053779