Op 20 februari 2020 werd een beperkt herkomst- en bestemmingsonderzoek uitgevoerd in de Campuswijk. Uit de onderzoeksresultaten blijkt onder meer dat de huidige verkeersintensiteiten op een aantal routes doorheen de wijk van die aard zijn dat deze moeilijk te accorderen zijn met een (tijdelijk) (woon)erfstatuut. Een aanzienlijk deel van het verkeer in de Campuswijk heeft bovendien geen herkomst en/of bestemming in de wijk zelf. Om de slaagkansen voor een veilig en goed functionerend (tijdelijk) (woon)erf te vergroten, is het aangewezen om het in- en uitgaand verkeer van de wijk beter te spreiden en/of te heroriënteren naar de randwegen met een hogere verkeersfunctie. Daartoe worden in de wijk een aantal strategische circulatiemaatregelen voorgesteld:
Voor fietsers en bestuurders van speedpedelecs blijven voornoemde straten toegankelijk in beide rijrichtingen.
Ter hoogte van de overgang van Stadswaag en Raapstraat wordt de doorgang voor gemotoriseerd verkeer afgesloten met (breek)paaltjes. Om het terugdraaien van gemotoriseerd verkeer in de Raapstraat mogelijk te maken, wordt het stilstaan en parkeren verboden aan de oneven zijde tussen huisnummer 33 en 35 over een afstand van 8m.
Als gevolg van het omdraaien van de rijrichting van de Keizerstraat valt ook de noodzaak weg om het kruispunt van de Keizerstraat met de Minderbroedersrui nog met verkeerslichten te regelen. Er zal immers geen gemotoriseerd verkeer meer op het kruispunt vanuit de Keizerstraat toekomen. Voor voornoemd kruispunt zal de procedure voor het afschakelen van de verkeerslichten dan ook worden opgestart, gelijktijdig met de implementatie van de voorgestelde circulatiemaatregelen.
De aanwezige biggenruggen in de Keizerstraat, tussen de Minderbroedersrui en de Ambtmanstraat, worden verwijderd. Wegens de beperkte breedte van de rijweg blijft het parkeren in dit straatdeel verboden aan beide zijden om het fietsen tegen de rijrichting mogelijk te houden.
Op de hoek van de Jan van Lierstraat en de Keizerstraat dient een bestaande voetpaduitstulping en straatmeubilair te worden verwijderd om te voldoen aan de voorwaarden van de brandweer inzake vrije doorgang en draaicirkels.
De parkeerbalans neemt af met twee parkeerplaatsen in de Raapstraat om een keerbeweging mogelijk te maken.
De proefopstelling zal worden geëvalueerd na een periode van zes maanden.
Het college keurde in zitting van 2 juni 2020 (jaarnummer 4696) het kaderplan (woon)erven goed voor de historische binnenstad. Dit plan wil een kader scheppen voor toekomstige heraanlegprojecten van het publiek domein, waarbij maximaal wordt ingezet op het vererven van de 16de-eeuwse binnenstad, met uitzondering van de routes openbaar vervoer, brandweer- en parkeerroutes en de toeleveringsassen voor het winkelkerngebied.
Het college keurde in zitting van 2 juni 2020 (jaarnummer 4910) ook een principebeslissing over tijdelijke (woon)erven goed. De stad Antwerpen gaat gefaseerd en bij wijze van proef reeds een maximaal aantal straten uit het kaderplan (woon)erven tijdelijk inrichten en reglementeren als (woon)erf, zodat tegemoet gekomen kan worden aan de groeiende vraag en nood voor méér ruimte voor de voetganger in de binnenstad.
In functie van een maximale uitrol van (tijdelijke) (woon)erven in de Campuswijk dient de verkeersdruk in de wijk gelijkmatiger te worden verdeeld en waar mogelijk geheroriënteerd naar de randwegen met een hogere verkeersfunctie. In samenspraak met het district Antwerpen wordt daarom voorgesteld om de rijrichting van een aantal straten bij wijze van proef te wijzigen.
De Keizerstraat, Prinsesstraat, Jan van Lierstraat, Gratiekapelstraat, Raapstraat en Kleine Kauwenberg in het district Antwerpen:Alle noodzakelijke ingrepen op het publiek domein zullen worden genomen in functie van het vrijwaren van de nieuwe draaicirkels en het garanderen van een vrije, comfortabele doorgang van de brandweerwagens. Zo zal de voetpaduitstulping op de hoek van de Jan van Lierstraat met de Keizerstraat worden aangepast en eventuele paaltjes en/of ander straatmeubilair die binnen de bochtstralen van de brandweer staan, worden verplaatst.
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen een 6-maand durende proefopstelling in de campuswijk. Gelieve ons in kennis te stellen van de aanvang van de proefopstelling en ons in te lichten bij eventuele aanpassingen tijdens de proefperiode.
Het college keurt de proefopstelling in de Keizerstraat, Jan van Lierstraat, Raapstraat (tussen de Mutsaardstraat en de Stadswaag), Gratiekapelstraat, Kleine Kauwenberg en de Prinsesstraat (tussen de Keizerstraat en Kipdorp) goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
---|---|
SW/PR | de noodzakelijke infrastructurele aanpassingen in functie van draaicirkels en doorgang voor de brandweer uitvoeren |
SW/B&O | aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen |
SW/B&O | het afschakelen van de verkeerslichten op het kruispunt Keizerstraat - Minderbroedersrui, gelijktijdig met de invoering van de circulatiewijzigingen |
SW/Communicatie en Participatie |
alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit |
SW/Mobiliteit en LP/VK |
in samenspraak de proefopstelling evalueren |
SW/Mobiliteit |
bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen] |