Terug
Gepubliceerd op 01/02/2021

2021_CBS_00832 - District Antwerpen. Keizerstraat en omgeving - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00832 - District Antwerpen. Keizerstraat en omgeving - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2021_CBS_00832 - District Antwerpen. Keizerstraat en omgeving - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Op 20 februari 2020 werd een beperkt herkomst- en bestemmingsonderzoek uitgevoerd in de Campuswijk. Uit de onderzoeksresultaten blijkt onder meer dat de huidige verkeersintensiteiten op een aantal routes doorheen de wijk van die aard zijn dat deze moeilijk te accorderen zijn met een (tijdelijk) (woon)erfstatuut. Een aanzienlijk deel van het verkeer in de Campuswijk heeft bovendien geen herkomst en/of bestemming in de wijk zelf. Om de slaagkansen voor een veilig en goed functionerend (tijdelijk) (woon)erf te vergroten, is het aangewezen om het in- en uitgaand verkeer van de wijk beter te spreiden en/of te heroriënteren naar de randwegen met een hogere verkeersfunctie. Daartoe worden in de wijk een aantal strategische circulatiemaatregelen voorgesteld:

  • het omdraaien van de rijrichting van de Keizerstraat, met toegelaten rijrichting naar de Prinsesstraat;
  • het omdraaien van de rijrichting van de Jan van Lierstraat, met toegelaten rijrichting naar de Keizerstraat;
  • het omdraaien van de rijrichting van de Gratiekapelstraat, met toegelaten rijrichting naar de Keizerstraat;
  • het omdraaien van de rijrichting van de Prinsesstraat tussen de Keizerstraat en Kipdorp, met toegelaten rijrichting naar de Kipdorp;
  • het omdraaien van de rijrichting van de Kleine Kauwenberg, met toegelaten rijrichting naar de Vekestraat;
  • het invoeren van dubbelrichtingsverkeer in de Raapstraat tussen de Mutsaardstraat en de Stadswaag en het fysiek afsluiten van de Raapstraat ter hoogte van de Stadswaag voor gemotoriseerd verkeer.

Voor fietsers en bestuurders van speedpedelecs blijven voornoemde straten toegankelijk in beide rijrichtingen.

Ter hoogte van de overgang van Stadswaag en Raapstraat wordt de doorgang voor gemotoriseerd verkeer afgesloten met (breek)paaltjes. Om het terugdraaien van gemotoriseerd verkeer in de Raapstraat mogelijk te maken, wordt het stilstaan en parkeren verboden aan de oneven zijde tussen huisnummer 33 en 35 over een afstand van 8m.

Als gevolg van het omdraaien van de rijrichting van de Keizerstraat valt ook de noodzaak weg om het kruispunt van de Keizerstraat met de Minderbroedersrui nog met verkeerslichten te regelen. Er zal immers geen gemotoriseerd verkeer meer op het kruispunt vanuit de Keizerstraat toekomen. Voor voornoemd kruispunt zal de procedure voor het afschakelen van de verkeerslichten dan ook worden opgestart, gelijktijdig met de implementatie van de voorgestelde circulatiemaatregelen.

De aanwezige biggenruggen in de Keizerstraat, tussen de Minderbroedersrui en de Ambtmanstraat, worden verwijderd. Wegens de beperkte breedte van de rijweg blijft het parkeren in dit straatdeel verboden aan beide zijden om het fietsen tegen de rijrichting mogelijk te houden.

Op de hoek van de Jan van Lierstraat en de Keizerstraat dient een bestaande voetpaduitstulping en straatmeubilair te worden verwijderd om te voldoen aan de voorwaarden van de brandweer inzake vrije doorgang en draaicirkels.

De parkeerbalans neemt af met twee parkeerplaatsen in de Raapstraat om een keerbeweging mogelijk te maken.

De proefopstelling zal worden geëvalueerd na een periode van zes maanden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd. 

Aanleiding en context

Het college keurde in zitting van 2 juni 2020 (jaarnummer 4696) het kaderplan (woon)erven goed voor de historische binnenstad. Dit plan wil een kader scheppen voor toekomstige heraanlegprojecten van het publiek domein, waarbij maximaal wordt ingezet op het vererven van de 16de-eeuwse binnenstad, met uitzondering van de routes openbaar vervoer, brandweer- en parkeerroutes en de toeleveringsassen voor het winkelkerngebied.

Het college keurde in zitting van 2 juni 2020 (jaarnummer 4910) ook een principebeslissing over tijdelijke (woon)erven goed. De stad Antwerpen gaat gefaseerd en bij wijze van proef reeds een maximaal aantal straten uit het kaderplan (woon)erven tijdelijk inrichten en reglementeren als (woon)erf, zodat tegemoet gekomen kan worden aan de groeiende vraag en nood voor méér ruimte voor de voetganger in de binnenstad.

In functie van een maximale uitrol van (tijdelijke) (woon)erven in de Campuswijk dient de verkeersdruk in de wijk gelijkmatiger te worden verdeeld en waar mogelijk geheroriënteerd naar de randwegen met een hogere verkeersfunctie. In samenspraak met het district Antwerpen wordt daarom voorgesteld om de rijrichting van een aantal straten bij wijze van proef te wijzigen.

De Keizerstraat, Prinsesstraat, Jan van Lierstraat, Gratiekapelstraat, Raapstraat en Kleine Kauwenberg in het district Antwerpen:
  • behoren tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • hebben een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 27 juni 2005 (jaarnummer 1321) voor de Jan van Lierstraat, op 23 april 2012 (jaarnummer 367) voor de Prinsesstraat, op 24 september 2012 (jaarnummer 883) voor de Raapstraat en door het college op 4 oktober 2019 (jaarnummer 8111) voor de Keizerstraat;
  • maken deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Binnenstad'; 
  • maken deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Brandweer, advies van 12 januari 2021 Gunstig onder voorwaarden
  • Indien bochtstralen 11/15m kunnen voorzien worden, dienen deze zo voorzien, anders kan 8/12m aanvaard worden. Bij 8/12m kunnen geen obstakels in de bochtstralen aanvaard worden (o.a. Gratiekapelstraat-Keizerstraat en Raapstraat-Mutsaardstraat); 
  • Opstanden voetpaden ed. max 7cm of afgeschuind te voorzien (bv. bocht Ambtmanstraat-Keizerstraat en Koningstraat-Keizerstraat);
  • Vertraging interventies indien doorgang niet is verzekerd; 
  • Doorgang ter plaatse van o.a. bomen 4x4m te allen tijd garanderen (o.a. snoeien bomen, inplanting nieuwe bomen nakijken);
  • Stootbanden Keizerstraat worden verwijderd = ok voor BZA
  • Daar waar grote voertuigen verwacht worden, zal men borduren aanpassen (of indien nodig blijkt na testperiode of eerder op basis van feedback BZA bij gebruik van deze wegenissen);
  • Daar waar in bestaande toestand geen 8/12m kan gehaald worden, dient de maximale doorgang verzekerd te zijn;
  • Het afsluiten van de Stadswaag met breekpalen naar Raapstraat is in principe mogelijk indien we gps-aanrijroute naar de Raapstraat zo instellen;
  • Plaatsen waarbij de bochtstralen door parkeerplaatsen gaan, dienen gewijzigd te worden zodat bocht zeker kan genomen worden (indien grotere personenwagens of camionettes hier staan geparkeerd kan de bocht niet meer genomen worden met de ladderwagen o.a. Keizerstraat - Prinsesstraat. Idem voor bochtstralen welke tegen/door gevels gaan – deze dienen aangepast te worden (o.a. Paternosterstraat – Keizerstraat en Jan Van Lierstraat – Keizerstraat);
  • Palen en obstakels welke in de bochtstralen staan, dienen verwijderd te worden (o.a. witte verhoogde boordsteen in bochten Jan Van Lierstaat – Kipdorp en Prinsesstraat - Kipdorp).

Alle noodzakelijke ingrepen op het publiek domein zullen worden genomen in functie van het vrijwaren van de nieuwe draaicirkels en het garanderen van een vrije, comfortabele doorgang van de brandweerwagens. Zo zal de voetpaduitstulping op de hoek van de Jan van Lierstraat met de Keizerstraat worden aangepast en eventuele paaltjes en/of ander straatmeubilair die binnen de bochtstralen van de brandweer staan, worden verplaatst.

Districtscollege, advies van 28 september 2020 (jaarnummer 532) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 2 oktober 2020 Gunstig advies

De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen een 6-maand durende proefopstelling in de campuswijk. Gelieve ons in kennis te stellen van de aanvang van de proefopstelling en ons in te lichten bij eventuele aanpassingen tijdens de proefperiode.  

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010401 - Stedelijke mobiliteit (beleid, advisering en reglementering)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010404 - Leefbaarheid woonbuurten en buurtleefbaarheidsaanpak

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Keizerstraat, Jan van Lierstraat, Raapstraat (tussen de Mutsaardstraat en de Stadswaag), Gratiekapelstraat, Kleine Kauwenberg en de Prinsesstraat (tussen de Keizerstraat en Kipdorp) goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PRde noodzakelijke infrastructurele aanpassingen in functie van draaicirkels en doorgang voor de brandweer uitvoeren
SW/B&Oaanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen
SW/B&Ohet afschakelen van de verkeerslichten op het kruispunt Keizerstraat - Minderbroedersrui, gelijktijdig met de invoering van de circulatiewijzigingen

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20200911_Plan_Gratiekapelstraat.pdf
  • 20200911_Plan_Jan van Lierstraat.pdf
  • 20200911_Plan_Kleine Kauwenberg.pdf
  • 20200911_Plan_Prinsesstraat.pdf
  • 20200918_Plan_Keizerstraat.pdf
  • 20200918_Plan_Raapstraat.pdf
  • 20200610_Verkeersonderzoek_Campuswijk.pdf