Artikel 135 §2 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat de gemeenten ook tot taak hebben het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Meer bepaald worden volgende zaken aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:
[...]
5° het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden.
Om zowel bij het aanrijden naar deze incidenten, als wanneer men reeds ter plaatse is, de juiste beeldvorming te hebben en de beste inzetstrategie te bepalen wenst de dienst Noodplanning deze beelden te bekijken. Onder andere om inschatting van betrokken voertuigen en type voertuigen te maken, mogelijke aantal slachtoffers (en type verwondingen), exacte locatie, mogelijke opstel- en aanvalslocaties te bepalen, bereikbaarheid, veiligheid van hulpdiensten te garanderen (zowel in prio voor aanrijden toe, als op het incident zelf), inschatting van in te zetten ploegen en materiaal, mogelijke rookverspreiding of verspreiding van gassen en vloeistoffen te bekijken, evaluatie en bijsturing coördinatie tijdens incident, enzovoort om zo vlotter incidenten te kunnen afhandelen (en dus sneller het wegennet terug gedeeltelijk of volledig vrij te hebben) en ook gerichter advies te kunnen geven aan welke maatregelen (bijvoorbeeld afkruisen bepaalde rijstroken in plaats van ineens alle rijstroken te laten afkruisen) er voor het wegennet zelf genomen kunnen worden.
Het Vlaams Verkeerscentrum blijft instaan voor de 24/7 monitoring en verwittiging van hulpdiensten bij incidenten. Beelden worden door noodplanning enkel bekeken indien dit zinvol is in functie van gemelde incidenten.
Conform: artikel 8, §1 (Elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door een instantie naar een andere instantie of naar een externe overheid vereist een protocol, gesloten tussen de betreffende instanties), van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer heeft het Vlaams Verkeerscentrum het systeem van de machtigingsaanvraag afgeschaft en vervangen door de verplichting om een protocol af te sluiten.
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Er is een positief advies zowel van de Functionaris voor Gegevensbescherming van Vlaanderen als die van stad Antwerpen.
Artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.
De dienst noodplanning voor stad Antwerpen en de gemeenten Wijnegem en Zwijndrecht heeft in het verleden (begin 2017) een machtiging gekregen om de beelden van de tunnels (die beheerd worden door het Vlaamse Tunnel en Controlecentrum) te bekijken. Dit werd geregeld door een aanvraag van een machtiging tot elektronische mededeling van persoonsgegevens in te dienen bij de Vlaamse Toezichtcommissie voor het elektronische bestuurlijke gegevensbeheer.
Deze camerabeelden worden onder andere gebruikt bij incidenten in tunnels om zo snel mogelijk informatie te hebben omtrent de exacte locatie, type voertuigen die bij het incident betrokken zijn (al dan niet gevaarlijke stoffen), rookverspreiding, aantal slachtoffers, de bereikbaarheid, enzovoort en om verdere escalatie op te volgen. Hierdoor wordt het mogelijk onmiddellijk de inzetstrategie bij te sturen aan de reële situatie, zelfs al bij het aanrijden van de hulpen. De beelden hebben zeker hun nut al bewezen bij incidenten in de tunnels de afgelopen jaren.
De dienst noodplanning wenst een uitbreiding van de beschikbaarheid van het aantal camerabeelden, namelijk toegang krijgen tot de beelden van de camera’s die langsheen de autosnelwegen (of andere wegen) staan. Hierbij worden de beelden van ons eigen grondgebied (stad Antwerpen met inbegrip van de districten, en de gemeenten Zwijndrecht en Wijnegem) gevraagd om te kunnen bekijken, alsook de beelden van de ons omliggende zones om de impact in de diepte beter te kunnen inschatten.
Het college keurt de protocolovereenkomst tussen de stad Antwerpen en Agentschap Wegen en Verkeer goed.