Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020125864 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Christine Berckmans met als adres Acacialaan 13 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Acacialaan 13 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 12 sectie M nr. 117V |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | afbreken van bestaande bijbouw en heropbouwen van een nieuwe aanbouw. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 22/09/1994 : vergunning (86#940452) veranda - 31.3.94;
- 11/06/1971: vergunning (18#54090) villa.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- vrijstaande woning met 3 bouwlagen onder een schilddak;
- een aanbouw links achteraan het gelijkvloers tot een bouwdiepte van circa 24,90 meter vanaf de voorgevellijn en een oppervlakte van circa 43m²:
- gevelmaterialen volgens foto’s (vergunde en bestaande gevelmaterialen zijn niet geduid in de legende)
Huidige toestand
- conform de vergunde toestand;
Gewenste toestand
- het afbreken van de vergunde gelijkvloerse aanbouw;
- het bouwen van een nieuwe aanbouw met loungeruimte tot een bouwdiepte van circa 28,90 meter en een oppervlakte van circa 56,5 m²;
- het aanleggen van een nieuw zwembad;
- het heraanleggen van het terras;
- gevelmaterialen uitbouw:
- gevelmaterialen bestaande woning:
Inhoud van de aanvraag
- het afbreken van de vergunde gelijkvloerse aanbouw en het heropbouwen van een nieuwe aanbouw;
- het aanleggen van het terras en een nieuw zwembad;
- het wijzigen van de gevelmaterialen en het vervangen van het schrijnwerk.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 27 oktober 2020 | 13 november 2020 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ ruimtebeheer | 27 oktober 2020 | 13 november 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt in de verkaveling AN/1970/V/D2/19/097, goedgekeurd op 7 september 1970, meer bepaald in lot(en) 7.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verkavelingsvergunning op volgend punt:
- Artikel 2 percelen bestemd voor vrijstaande bebouwing in een gemengde woonzone,
2.02 strook voor tuinen: er dient een minimale afstand van 6 meter te zijn ten opzichte van de zijdelingse perceelgrenzen. Het zwembad wordt ingeplant op circa 5,50 meter van de linkerperceelsgrens.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
De voorziene verharding is groter dan 40 m² en bovendien is het perceel groter dan 250m². Er is geen infiltratievoorziening.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het ontwerp wijkt af van artikel 2.02 van de verkavelingsvoorschriften dat stelt dat er een minimale afstand van 6 meter moet zijn ten opzichte van de zijdelingse perceelgrenzen. De nieuw aanbouw en zwembad hebben een afstand van circa 5,50 meter van de linker perceelgrens. De uitbreiding gebeurt echter in het verlengde van de bestaande en vergunde woning waardoor er met behulp van artikel 4.4.9/1 van de VCRO, een afwijking op artikel 2.02 (strook van tuinen) kan worden toegestaan.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat geen functiewijziging. De eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag beoogt het slopen van de vergunde veranda achteraan en het bouwen van een nieuwe gelijkvloerse aanbouw. Aansluitend in het verlengde van de nieuwe achterbouw wordt er een overdekt terras en zwembad aangelegd. De bouwdiepte vanaf de voorgevellijn tot het overdekt terras bedraagt circa 28,90 meter en bevindt zich volgens de verkavelingsvoorschriften binnen de toegelaten bouwstrook (diepte 30 meter, gemeten vanaf de voorgevelbouwlijn, gelegen op 6 meter uit de rooilijn). Het zwembad wordt geplaatst onder het maaiveld en voldoet hierdoor eveneens aan de verkavelingsvoorschriften.
De gewenste uitbreiding is bijgevolg op het vlak van schaal en ruimtegebruik aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels van de bestaande woning blijven behouden. De materialisatie wordt echter aangepast aan een hedendaagse architectuur. Op het gelijkvloers worden de gevels wit gekaleid, de overige gevel bekleedt men met een witte sierbepleistering. De bestaande raamopeningen blijven behouden. Het schrijnwerk wordt vervangen en uitgevoerd in zwart aluminium met ramen zonder roedeverdeling. De afwerkingsmaterialen zijn in overeenstemming met de verkavelingsvoorschriften en zijn visueel inpasbaar in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Omdat één van de aan te schrijven aanpalers bij het Openbaar Onderzoek Stad Antwerpen is (perceel grenst aan een domein dat eigendom is van de Stad Antwerpen), werd er advies gevraag aan het Autonoom Gemeentebedrijf Vastgoed en Stadsprojecten (AG VESPA). Zij geven gunstig advies op deze omgevingsvergunning:
“De bouwwerken hebben geen impact op het stedelijk patrimonium.”
De aanvraag is niet conform de Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater. Op basis van de aangeleverde informatie kan geoordeeld worden dat een infiltratievoorziening moet worden voorzien. De voorziene verharding is groter dan 40 m² en bovendien is het perceel groter dan 250m². Dit wordt opgelegd als voorwaarde in de vergunning.
Voor de afvoer van hemelwater moet echter de voorkeur gegeven worden aan de volgende afvoerwijzen in afnemende graad van prioriteit:
Slechts de overloop van een regenwaterput en/of infiltratiesysteem of de leegloop van een bufferbekken mag het perceel verlaten naar een afvoerweg.
Tot slot wordt er opgemerkt dat het plat dak van de nieuwe uitbreiding niet voorzien is van een groendak (artikel 38 bouwcode). Dit wordt mee opgenomen als voorwaarde bij deze vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. een infiltratievoorziening te voorzien conform de Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater;
2. het plat dak van de nieuwe aanbouw aan te leggen als groendak;
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
4. De aandacht van de initiatiefnemer wordt er op gevestigd dat bemalingswerken noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).
Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten.
In de bemalingsstudie worden naast de zettingsberekeningen, debieten, fasen tenminste ook volgende aspecten beschreven en gemotiveerd:
- een beschrijving van de milderende ingrepen om het bemalingsdebiet zo laag mogelijk te houden (bv. berlinerwand, bentonietwand, secanspalen, …)
- grondwaterstanden voor en tijdens bemaling
- invloedstraal van de bemaling (op plan)
- een risico-inschatting van het oppompen van verontreinigd grondwater
- een beschrijving van de mogelijkheden van de retourbemaling (of alternatieven 1.lozen in oppervlakte water 2. Hemelwaterafvoer,…)
- indien geen retourbemaling mogelijk: grondige motivatie, een aanduiding van het lozingspunt, toelating van Aquafin bij lozing op riolering van > 10m³/u.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 1 oktober 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 27 oktober 2020 |
Start openbaar onderzoek | 5 november 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 4 december 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 9 februari 2021 |
Verslag GOA | 19 januari 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
5 november 2020 | 4 december 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. een infiltratievoorziening te voorzien conform de Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater;
2. het plat dak van de nieuwe aanbouw aan te leggen als groendak;
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
4. De aandacht van de initiatiefnemer wordt er op gevestigd dat bemalingswerken noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).
Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten.
In de bemalingsstudie worden naast de zettingsberekeningen, debieten, fasen tenminste ook volgende aspecten beschreven en gemotiveerd:
- een beschrijving van de milderende ingrepen om het bemalingsdebiet zo laag mogelijk te houden (bv. berlinerwand, bentonietwand, secanspalen, …)
- grondwaterstanden voor en tijdens bemaling
- invloedstraal van de bemaling (op plan)
- een risico-inschatting van het oppompen van verontreinigd grondwater
- een beschrijving van de mogelijkheden van de retourbemaling (of alternatieven 1.lozen in oppervlakte water 2. Hemelwaterafvoer,…)
- indien geen retourbemaling mogelijk: grondige motivatie, een aanduiding van het lozingspunt, toelating van Aquafin bij lozing op riolering van > 10m³/u.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.