Terug
Gepubliceerd op 01/02/2021

2021_CBS_00837 - District Antwerpen. Pijlstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00837 - District Antwerpen. Pijlstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2021_CBS_00837 - District Antwerpen. Pijlstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • het beperkt eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd in het deel van de Pijlstraat gelegen tussen de Van Stralenstraat en de Osystraat. Fietsers en bestuurders van speed pedelecs worden over dit gedeelte van de straat toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1).
    Naar aanleiding van de werken aan de Noorderlijn en de Franklin Rooseveltplaats werd de circulatie van de Atheneumbuurt aangepast. In de Pijlstraat werd beperkt eenrichtingsverkeer ingevoerd tussen de Van Stralenstraat en de Osystraat, met toegelaten rijrichting naar de Osystraat. Nu de werken afgerond zijn, wordt voorgesteld om dit beperkt eenrichtingsverkeer te behouden.

Het aantal parkeerplaatsen blijft ongewijzigd. 


Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Pijlstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 18 januari 2019 (jaarnummer 445);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als zone "Antwerpen Noord";
  • maakt deel uit van een zone waar parkeren met beperkte parkeertijd geldt "binnen de Singel" met het oog op het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het beperkt eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Osystraat. 

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Antwerpen, advies van 18 januari 2021 (jaarnummer 17) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 10 december 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Pijlstraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 18 januari 2019 (jaarnummer 445).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen