Terug
Gepubliceerd op 01/02/2021

2021_CBS_00656 - Omgevingsvergunning - OMV_2020154463. Kampioenstraat 11. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00656 - Omgevingsvergunning - OMV_2020154463. Kampioenstraat 11. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_00656 - Omgevingsvergunning - OMV_2020154463. Kampioenstraat 11. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020154463

Gegevens van de aanvrager:

de heer RAMAZAN ERBEY met als adres Kampioenstraat 11 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Kampioenstraat 11 te 2020 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 9 sectie I nr. 2338L2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren uitbouw gelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          25/02/1949: vergunning (18#24813) winkelhuis met woning bouwen.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          een meergezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing met 3 woonentiteiten;

-          bouwdiepte gelijkvloers circa 15,5 meter ten opzichte van het linkerbuurperceel nummer 9A en 12 meter ten opzichte het rechterbuurperceel nummer 13;

-          bovenliggende verdiepingen voorzien van een open inpandig terras;

-          een tuintrap van de 1ste verdieping naar tuin;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in gele gevelsteen;
  • penanten op de verdiepingen, plint en raamlijst gevelpui in blauwe hardsteen;
  • wit geschilderd stalen schrijnwerk.

Huidige en gewenste toestand

-          een meergezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing met 3 woonentiteiten;

-          zij inkom van het portaal van de gelijkvloerse gevelpui werd dichtgemaakt;

-          bouwdiepte gelijkvloers circa 20 meter ten opzichte van het linkerbuurperceel nummer 9A;

-          de inpandige terrassen van de bovenliggende appartementen werden afgesloten met een raam;

-          de tuintrap is verdwenen.

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in gele gevelsteen;
  • penanten op de verdiepingen, plint en raamlijst gevelpui in blauwe hardsteen;
  • wit PVC schrijnwerk, zwarte PVC inkomdeur.

 

Inhoud van de aanvraag

-          het regulariseren van:

  • de gelijkvloerse uitbreiding;
  • het nieuw buitenschrijnwerk in wit PVC en de nieuwe indeling van de gelijkvloerse gevelpui;
  • een nieuwe inkomdeur in zwart PVC;
  • het toemaken van de zij inkom in het portaal.;
  • het toemaken van de ramen in de achtergevel op de 1ste en 2de verdieping ter hoogte van de inpandige terrassen;
  • het toemaken van de inpandige terrassen op de 1ste en 2de verdieping achteraan door een raam.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

11 december 2020

24 december 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

11 december 2020

11 december 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

11 december 2020

16 december 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

11 december 2020

12 januari 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 11: het materiaalgebruik van alle onderdelen van een gebouw, constructie, afsluiting of aanleg moet duurzaam, kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord zijn. In de tuin achteraan bevindt zich een afdak in golfplaten;
  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. De leefruimtes op de bovenliggende verdiepingen ontvangen  geen rechtstreeks licht en lucht.
  • Artikel 28 Buitenruimte: Bestaande buitenruimten bij woningen mogen niet verkleind worden tot onder de in §1 genoemde minimale oppervlakte:§1De minimale netto-vloeroppervlakte van deze buitenruimte is 4 vierkante meter, vermeerderd met 2 vierkante meter per slaapkamer, te rekenen vanaf de tweede slaapkamer. In voorliggende aanvraag verdwijnt de bestaande buitenruimte van de appartementen op de 1ste en 2de verdieping.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Op de plannen van 1949 is te zien dat er zich op het gelijkvloers vooraan een winkel bevindt met aansluitend een kamer, een bureel en een keuken en op de 1ste en 2de verdieping telkens een appartement.

 

Om bovenstaande reden werd er advies gevraagd aan de Stedelijke Dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie. Zij geven een gunstig advies.

 

Volgens de bestaande toestand is de handelsfunctie verdwenen en zijn er 3 woonentiteiten. Aangezien het niet duidelijk was of de bestaande toestand ook de geacht vergunde toestand is, werd er advies gevraagd aan de Stedelijke Dienst Vermoeden van Vergunning. Zij geven een positief advies voor 3 woningen.

 

De aanvraag omvat bijgevolg geen functiewijziging. De meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt het regulariseren van de gelijkvloerse uitbreiding van de keuken van het gelijkvloers appartement.

De bouwdiepte ter hoogte van de keuken bedroeg circa 15,45 meter (plan 1949). Door heen de jaren werd de keuken tot op een bouwdiepte van 20 meter gebracht. De uitbreiding bevindt zich tegen de hoger opgaande linker scheidingsmuur nummer 9A (=winkel) waardoor er geen scheidsmuur dient te worden verhoogd. De uitbreiding situeert zich over een breedte van 2,92 meter en er is een afstand van circa 3 meter ten opzichte van de rechterscheidingsmuur nummer 13. Hierdoor kan er ook nog voldoende licht en lucht in de woning toetreden. Bovendien is er aansluitend aan de gelijkvloerse woonentiteit nog een tuinruimte van circa 112,90 m². De uitbreiding is bijgevolg qua schaal en ruimtegebruik aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De vergunde en bestaande voorgevel is bekleed met een gele gevelsteen. De penanten op de verdiepingen, de plint en raamlijst van de gevel pui bestaan uit blauwe hardsteen. Het schrijnwerk is uitgevoerd in wit PVC (wit geschilderde stalen ramen volgens het plan van 1949), de inkomdeur bestaat uit zwart PVC.  De zij-inkom van het portaal werd dichtgemaakt om via de algemene traphal toegang te bieden naar de woning.

De voorgevel dient hierdoor geregulariseerd te worden. De beperkte visueel vormelijke aanpassingen zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De uitbreiding van het vergund gelijkvloers appartement vergroot het wooncomfort. De vergunde 2 slaapkamer appartementen op de 1ste en 2de verdieping behouden dezelfde indeling en oppervlakte ten opzichte van de vergunde toestand en zijn hierdoor stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

In de beschrijvende nota staat er beschreven dat de ramen die de inpandige terrassen op de verdiepingen afsluiten, verwijderd worden om terug volgens de originele vergunning als terras te functioneren. Op de plannen van de Nieuwe Toestand is echter te lezen dat de ramen in de achtergevel ter hoogte van het inpandig terras zijn verdwenen en dat de terrassen zijn afgesloten door een raam. Het gaat hier wellicht om een tekenfout, aangezien het oorspronkelijke plan uit 1949 wel degelijk raamopeningen op deze plek weergeeft, maar de leefruimte zou hierdoor ingesloten worden en krijgt geen rechtstreeks licht en lucht krijgen. Dit is in strijd met artikel 24 van de bouwcode dat stelt dat elke verblijfsruimte openingen dient te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. Door de inpandige terrassen af te sluiten, beschikken de appartementen op de 1ste en 2de verdieping bovendien niet meer over een buitenruimte (artikel 28 bouwcode). Daarom wordt als voorwaarde opgenomen bij deze vergunning om de ramen tussen de leefruimte en het inpandige terras te behouden of opnieuw te voorzien en het inpandige terras open te maken in de achtergevel door de ramen daar te verwijderen.

 

Tot slot wordt er opgemerkt dat er achteraan in de tuin een afdak werd voorzien in kunststof (polycarbonaat). Dit is niet kwalitatief en esthetisch verantwoord en hierdoor in strijdt met artikel 11 van de bouwcode dat stelt dat het materiaalgebruik van alle onderdelen van een gebouw, constructie, afsluiting of aanleg moet duurzaam, kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord zijn. Dit afdak wordt om bovenstaande reden uitgesloten van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de inpandige terrassen op de 1ste en 2de verdieping achteraan terug open te maken en de ramen tussen leefruimte en inpandig terras te behouden of opnieuw te voorzien (zie plannen en plan achtergevel Nieuwe Toestand met rode aanduiding);

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

Het afdak in kunststof (polycarbonaat) achteraan in de tuin (zie Inplantingsplan Nieuwe Toestand in rode aanduiding).

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 november 2020

Volledig en ontvankelijk

11 december 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

9 februari 2021

Verslag GOA

20 januari 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de inpandige terrassen op de 1ste en 2de verdieping achteraan terug open te maken en de ramen tussen leefruimte en inpandig terras te behouden of opnieuw te voorzien (zie plannen en plan achtergevel Nieuwe Toestand met rode aanduiding);

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

Het afdak in kunststof (polycarbonaat) achteraan in de tuin (zie Inplantingsplan Nieuwe Toestand in rode aanduiding).

 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.