Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020157758 |
Gegevens van de aanvrager: | Zira en Shlomo Strassman - Klein met als adres Haringrodestraat 39 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Haringrodestraat 39 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 6 sectie F nr. 1347S12 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren en uitbreiden van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 03/06/1949: toelating (18#25612) voor het verbouwen van een woning.
Vergunde toestand
- eengezinswoning van 4 bouwlagen onder een schuin dak in gesloten bebouwing.
Huidige toestand
- eengezinswoning van 4 bouwlagen onder een schuin dak in gesloten bebouwing;
- het gelijkvloers werd achteraan voorzien van een verhoogd, uitpandig terras met plantenbak en een kelder ingang;
- de slaapkamer achteraan op de eerste verdieping werd verlengd.
Gewenste toestand
- gelijkvloerse uitbreiding;
- regularisatie van de uitbreiding op de eerste verdieping.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het volume met een achterbouw op het gelijkvloers en eerste verdieping, aan de rechterzijde van het perceel;
- de voorgevel en overige verdiepingen blijven ongewijzigd.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde woonfunctie blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet in een uitbreiding aan de achterzijde van gebouw. Op het gelijkvloers wordt ter hoogte van de huidige terraszone een aanbouw voorzien en op de eerste verdieping wordt (is) de slaapkamer uitgebreid boven de bestaande uitbouw van het gelijkvloers. De voorgestelde volume uitbreiding kan slechts gedeeltelijk gunstig geadviseerd worden.
De voorgestelde uitbouwen zijn niet geheel kenmerkend in de omgeving, zijn grotendeels hinderlijk voor de zon- en lichttoetreding voor het perceel zelf en de omgeving en zijn daardoor in strijd met artikels 6 en 10 van de bouwcode.
De kenmerkende bebouwing in de omgeving bestaat uit een hoofdvolume van drie bouwlagen onder een hellend dak met aansluitend een entresolvolume over de halve perceelsbreedte.
Vastgesteld wordt dat de voorziene bouwdiepte van de uitbouw op het verhoogde gelijkvloers de kenmerkende bouwdiepte overschrijdt. De scheimuur met de rechterbuur moet door de uitbreiding ook verhoogd worden. In snede is de getrapte scheimuur van de rechterbuur afleesbaar. Om in overeenstemming te komen met de kenmerkende bouwdiepte, dient de uitbouw op het gelijkvloers beperkt te worden in diepte. Deze bouwdiepte komt overeen met de diepte van het hoogste deel van de bestaande scheimuur en is dus ca. 1 meter minder diep dan de voorziene uitbouw, zoals aangeduid op de snede in rood. Als gevolg hiervan hoeft de scheimuur met de rechterbuur niet verder verhoogd te worden, wat de lichttoetreding op beide percelen ten goede komt.
De uitbreiding op de eerste verdieping kan niet gunstig geadviseerd worden omdat deze de bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van de omliggende verblijfsruimten in het pand, in de tuinen en in de omgeving hindert. De entresol dient beperkt te blijven tot de rechterzijde van het perceel. Bijgevolg dient de uitbreiding op de eerste verdieping uitgesloten te worden van vergunning, inclusief de bijhorende scheimuurverhoging.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Niet alleen wordt omwille van volumetrische argumenten de uitbouw op de eerste verdieping ongunstig geadviseerd, deze uitbouw heeft onvoldoende vrije hoogte (slechts 2,30 m) om in aanmerking te kunnen komen als verblijfsruimte (bouwcode, artikel 21).
Visueel-vormelijke elementen
Er worden geen wijzigingen doorgevoerd aan de voorgevel. Ter hoogte van de achtergevel wordt de gelijkvloerse uitbreiding voorzien van een witte bepleistering. De uitbreiding op de eerste verdieping wordt afgewerkt met wit gelakte planken. Het schrijnwerk wordt voorzien in grijs pvc.
Ondanks de witte kleurstelling, kan er geoordeeld worden dat het verschil aan materialen voor beide nieuwe volumes niet bijdraagt aan een harmonisch geheel. Geadviseerd wordt om in voorwaarde op te leggen om de achtergevel in eenzelfde materiaal (pleisterwerk) te voorzien.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De uitbouw op het gelijkvloers te beperken tot een diepte overeenkomstig het hoogste deel van de scheimuur met de rechter gebuur, zoals aangeduid op plan ROOD_BA_1_P_N_2_GELIJKVLOERS.pdf en ROOD_BA_1_S_N_1_SNEDE.pdf;
2. de achtergevel te voorzien in witte bepleistering;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
De uitbouw op de eerste verdieping en de bijhorende scheimuurverhoging, zoals aangeduid op plan ROOD_BA_1_P_N_3_EERSTEVERDIEP.pdf en ROOD_BA_1_S_N_1_SNEDE.pdf.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 november 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 14 december 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 12 februari 2021 |
Verslag GOA | 21 januari 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De uitbouw op het gelijkvloers te beperken tot een diepte overeenkomstig het hoogste deel van de scheimuur met de rechter gebuur, zoals aangeduid op plan ROOD_BA_1_P_N_2_GELIJKVLOERS.pdf en ROOD_BA_1_S_N_1_SNEDE.pdf;
2. de achtergevel te voorzien in witte bepleistering;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
De uitbouw op de eerste verdieping en de bijhorende scheimuurverhoging, zoals aangeduid op plan ROOD_BA_1_P_N_3_EERSTEVERDIEP.pdf en ROOD_BA_1_S_N_1_SNEDE.pdf.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.