Terug
Gepubliceerd op 01/02/2021

2021_CBS_00692 - Omgevingsvergunning - OMV_2020154403. De Wilgen 30. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00692 - Omgevingsvergunning - OMV_2020154403. De Wilgen 30. District Merksem - Goedkeuring 2021_CBS_00692 - Omgevingsvergunning - OMV_2020154403. De Wilgen 30. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020154403

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Ursula Sampaio de Araujo met als contactadres De Wilgen 30 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Ligging van het project:

De Wilgen 30 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40 sectie C nrs. 123W16 en 123L14

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van de uitbreiding van een eengezinswoning en het aanleggen van een terras en zwembad

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          31/10/2019: voorwaardelijke vergunning (20192645) voor het verbouwen van een eengezinswoning;

-          20/09/2019: pv (11002_2019_10675_VPV) voor het uitvoeren van vergunningsplichtige werken zonder omgevingsvergunning;

-          4/12/1962: vergunning (1974#4223) voor het oprichten van een bergplaats in betonplaten;

-          5/07/1954: vergunning (103#4765) voor het bouwen van een woning met staatspremie.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • eengezinswoning van twee bouwlagen onder een plat dak;

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte op de eerste verdieping van circa 13 m, bouwdiepte gelijkvloers circa 16,96 m, kroonlijsthoogte vooraan circa 6,65 m en achteraan circa 3,2 m;

-          gevelafwerking:

  • afgewerkt met roodbruine gevelsteen, plint in arduin, blauwgrijs houten buitenschrijnwerk en kroonlijst in wit pvc;
  • raam gelijkvloers achteraan met dubbele deur en een breedte van circa 4,07 m en twee ramen op de eerste verdieping van circa 1,5 m op 1,4 m;

-          inrichting:

  • tuinberging achteraan de tuin met een diepte van circa 8,3 m over de gehele breedte van het perceel en een kroonlijsthoogte van circa 2,14 m, terras met een oppervlakte van circa 14 m² aansluitend aan de woning.

Huidige toestand

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte op de eerste verdieping van circa 14 m, dakterras achteraan eerste verdieping op het dak van het gelijkvloers;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel ongewijzigd ten opzichte van de bestaande toestand van de voorgaande vergunning op wit pvc buitenschrijnwerk na;
  • raam gelijkvloers achteraan met dubbele deur en een breedte van circa 2,98 m en een dubbele deur op de eerste verdieping van circa 2,3 m op 1,9 m;

-          inrichting:

  • terras van circa 35 m² aansluitend aan de woning, zwembad met een oppervlakte van circa 19,2 m² tot op circa 0,95 m van de rechterperceelsgrens, terras rond zwembad met een oppervlakte van circa 20 m² en een filter achter het zwembad met een oppervlakte van circa 1 m².

Gewenste toestand

-          bouwvolume:

  • regulariseren van de bestaande toestand;

-          gevelafwerking:

  • regulariseren van de bestaande toestand;

-          inrichting:

  • regulariseren van de bestaande toestand waarbij het terras rond het zwembad verwijderd wordt.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van de uitbreiding van een eengezinswoning en een voorgevelwijziging;

-          regulariseren van de aanleg van een terras en zwembad;

-          verwijderen van de verharding rondom het te regulariseren zwembad.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend(e) punt(en):

  • de gezamenlijke oppervlakte van het nieuwe terras van circa 36,5 m² en de woning die nog niet is aangesloten met een oppervlakte van circa 99,4 m² zorgen ervoor dat er voorzien moet worden in een infiltratie met een minimale capaciteit van circa 1900 l en een minimale oppervlakte van circa 3,04 m².

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte, 1:
    Bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of een volume-uitbreiding moeten de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte in harmonie zijn met het referentiebeeld. De uitbreiding van de eerste verdieping naar 14 m is niet wenselijk in de omgeving;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten, 1:
    Bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of voor elke nieuwe ruimte bij volume-uitbreiding, dienen ruimten een minimale vrije hoogte te hebben. De vrije hoogte achteraan het gelijkvloers is beperkt tot circa 2,53 m waar dit minimaal 2,6 m moet zijn;
  • artikel 27 Open ruimte, §3:
    Verhardingen zoals een terras, een tuinhuis of zwembad zijn in achtertuinen beperkt toegestaan. De tuin heeft een oppervlakte van circa 260,5 m² waardoor de maximale oppervlakte ingenomen door verhardingen beperkt dient te worden tot circa 87 m². In het huidige project wordt een oppervlakte van circa 88 m² bereikt.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Zowel de uitbreiding tot 14 m op de eerste verdieping en het terras op het dak van de gelijkvloerse verdieping worden ongunstig geadviseerd.

 

De aanvraag maakt deel uit van een aaneengesloten bebouwing, bestaande uit 2 bouwlagen met een plat dak. De bouwdiepte van de aanpalende in de omgeving bedraagt voornamelijk op de gelijkvloerse verdieping 17 m en op de eerste verdieping 13 m.

De linker aanpalende bestaat uit 2 bouwlagen met een plat dak. De bouwdiepte op de gelijkvloerse en eerste verdieping bedraagt respectievelijk circa 14 en 9 m. De rechter aanpalende bestaat eveneens uit 2 bouwlagen met een plat dak. De bouwdiepte over beide verdiepingen bedraagt circa 13 m.

 

Een bouwdiepte van 14 m op de eerste verdieping komt dus niet overeen met de bouwdiepte van de aanpalende en is dus niet in harmonie met de omgeving. Het gebouw richt zich noch naar de bestaande elementen van de straatwand of de omliggende gebouwen, noch naar de beleidsmatig gewenste ontwikkelingen. De schaal van de aanvraag is totaal anders. De aanvraag komt dus niet in aanmerking voor een regularisatie. De bouwdiepte blijft beperkt tot 13 m. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

Het dakterras bevindt zich op het plat dak van de gelijkvloerse verdieping. Het dakterras voldoet niet aan de wetgeving op lichten en zichten en heeft een grote impact op de aanpalende percelen.

Om hieraan te moeten voldoen, moet de scheidsmuur 1,9 m tegenover de vloerpas van het dakterras worden verhoogd. Hierdoor kan het dakterras visueel als een extra volume aan de eerste verdieping worden beschouwd. De bouwdiepte wordt dan uitgebreid tot circa 17 m en is daardoor niet in harmonie met de omgeving.

Op de plannen geven aan dat het terras ontoegankelijk gemaakt zal worden met een balustrade voor het raam. Het kan volstaan om enerzijds de betegeling te beperken tot op 1,9 m van de perceelsgrenzen en onder een hoek van 45° ten opzichte van de vergunde achtergevelbouwlijn op 13 m en om anderzijds de balustrade rondom te verwijderen,  zoals aangegeven op de plannen “… IN_ROOD_OP_PLAN”. Hierdoor wordt de beloopbare zone op het platte dak beperkt tot de aanvaardbare oppervlakte. Deze ingrepen zullen in voorwaarde opgelegd worden.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de De Wilgen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De afwijking op artikel 27 is stedenbouwkundig aanvaardbaar. Verhardingen zoals een terras, een tuinhuis of zwembad zijn in achtertuinen beperkt toegestaan. De tuin heeft een oppervlakte van circa 260,5 m² waardoor de maximale oppervlakte ingenomen door verhardingen beperkt dient te worden tot circa 87 m². In het huidige project wordt een oppervlakte van circa 88 m² bereikt. De afwijking is slechts 1 m² en kan als minimaal worden beschouwd.

 

Bodemreliëf

De gezamenlijke oppervlakte van het nieuwe terras (circa 36,5 m²) en de woning die nog niet is aangesloten (circa 99,4 m²) zorgen ervoor dat er voorzien moet worden in een infiltratie met een minimale capaciteit van circa 1900 l en een minimale oppervlakte van circa 3,04 m². Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er worden geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De afwijking op artikel 21 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar. De vrije hoogte achteraan het gelijkvloers is beperkt tot circa 2,53 m waar dit minimaal 2,6 m moet zijn. De afwijking is slechts 7 cm en kan als minimaal worden beschouwd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bouwdiepte van de eerste verdieping is terug te brengen tot 13 m, in harmonie met de omgeving. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen: BA_woning_P_N_2_eerste verdieping , BA_woning_S_N_1_snede AA ;

2.       de betegeling op het platte dak boven het gelijkvloers moet beperkt worden tot op 1,9 m van de perceelsgrenzen en onder een hoek van 45° ten opzichte van de vergunde achtergevelbouwlijn op 13 m. Dit zoals aangegeven op de plannen “… IN_ROOD_OP_PLAN”;

3.       de balustrade rondom het platte dak boven het gelijkvloers moet verwijderd worden zoals aangegeven op de plannen “… IN_ROOD_OP_PLAN”;  

4.      men moet een infiltratie met een minimale capaciteit van circa 1900 l en een minimale oppervlakte van circa 3,04 m² plaatsen;

5.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 november 2020

Volledig en ontvankelijk

10 december 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 februari 2021

Verslag GOA

21 januari 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bouwdiepte van de eerste verdieping is terug te brengen tot 13 m, in harmonie met de omgeving. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen: BA_woning_P_N_2_eerste verdieping , BA_woning_S_N_1_snede AA ;

2.      de betegeling op het platte dak boven het gelijkvloers moet beperkt worden tot op 1,9 m van de perceelsgrenzen en onder een hoek van 45° ten opzichte van de vergunde achtergevelbouwlijn op 13 m. Dit zoals aangegeven op de plannen “… IN_ROOD_OP_PLAN”;

3.      de balustrade rondom het platte dak boven het gelijkvloers moet verwijderd worden zoals aangegeven op de plannen “… IN_ROOD_OP_PLAN”;  

4.      men moet een infiltratie met een minimale capaciteit van circa 1900 l en een minimale oppervlakte van circa 3,04 m² plaatsen;

5.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.