Terug
Gepubliceerd op 01/02/2021

2021_CBS_00663 - Omgevingsvergunning - OMV_2020155036. Sint-Katelijnevest 16-24 . District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 29/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00663 - Omgevingsvergunning - OMV_2020155036. Sint-Katelijnevest 16-24 . District Antwerpen - Weigering 2021_CBS_00663 - Omgevingsvergunning - OMV_2020155036. Sint-Katelijnevest 16-24 . District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020155036

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Florianne Alderweireldt met als adres Sint-Katelijnevest 24 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Katelijnevest 16-24 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 1 sectie A nr. 1029D

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de gelijkvloerse gevelafwerking van een kantoorruimte en van de inkomhal van de bovenliggende appartementen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          01/02/2013: vergunning (20127767) voor het verbouwen van een handelshuis met woning tot handelshuis met vier appartementen en een grondgebonden woning;

-          27/04/2012: vergunning (20121204) voor het verbouwen van 5 woningen.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          functie en bouwvolume:

  • nummer 20-24: meergezinswoning met 4 bouwlagen onder schuin dak, waarvan de gelijkvloerse verdieping bestaat uit de functie kleinhandel en de inkom met fietsenstalling voor de 4 bovenliggende appartementen;
  • nummer 16: eengezinswoning;

-          gevelafwerking: nummer 20-24: gevelpui afgewerkt in wit pleisterwerk, plint in blauwe steen en het buitenschrijnwerk in hout.

 

Huidige toestand

 

-          vaststelling(ID: 4541) van winkelhuis in Louis-Philippestijl als bouwkundig erfgoed;

-          functie en bouwvolume:

  • dienstverlening (geacht vergunde functie) op de gelijkvloerse verdieping;
  • de bovenliggende verdiepingen maken geen deel van de aanvraag uit;

-          gevelafwerking gevelpui:

  • de afmetingen van de raamopeningen zijn gewijzigd;
  • de indeling van de inkomdeur is gewijzigd.

 

Gewenste toestand

 

-          functie en bouwvolume:

  • dienstverlening op de gelijkvloerse verdieping;
  • de bovenliggende verdiepingen maken geen deel van de aanvraag uit;

-          gevelafwerking gevelpui: de gelijkvloerse gevelpui wordt voorzien van blauwe keramische tegels.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          wijzigen van de gevelafwerking van de gelijkvloerse verdieping van crepi naar blauwe keramische tegels;

-          regulariseren van de wijziging van de afmetingen van de gevelopeningen op de gelijkvloerse verdieping;

-          regulariseren van de indeling van de inkomdeur.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

23 december 2020

24 december 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

23 december 2020

20 januari 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad op volgende punten:

 

  • artikel 2.1.6 Gevelopbouw en gevelgeleding:
    als het gelijkvloers verschillende panden samenneemt moet de structuur en de opbouw van de afzonderlijke bovenliggende geveloppervlakte terugkomen in het ontwerp van het gelijkvloers;
  • artikel 2.1.7 Gevelmaterialen:
    het materiaalgebruik van alle gevels (voor-, zij- en achtergevels) moet uitgevoerd worden in natuurlijke, kwalitatieve materialen die inzake uiterlijk en kleur in harmonie moet zijn met het referentiebeeld zoals beschreven in punt 2.1.2. Een overmatige verscheidenheid van materialen en kleuren en het gebruik van camouflerende, nabootsende en in het oog springende gevelmaterialen, -bekledingen, -schrijnwerken, -beglazingen en –schilderingen zijn niet toegestaan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
 

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
 

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
 

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 5: Cultuurhistorisch erfgoed:

de bekleding is niet in overeenstemming met de bouwhistorische waarde van het pand;

  • artikel 6: Harmonie en draagkracht:

de materiaalkeuze is niet afgestemd op de architectuur van het gebouw en de omgeving.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
 

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’) 


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
 

De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het wijzigen van een winkelpui en is qua functie inpasbaar in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

 

De aanvraag heeft betrekking op verschillende panden die opgenomen zijn in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een eenduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.

 

Artikel 5 §1 van de bouwcode van 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

 

Conform artikel 5 §2 van de bouwcode van 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw. Er werd geen verantwoordingsnota voor deze ingreep toegevoegd aan het dossier.

 

Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is ongunstig:

 

“De drie panden zijn beeldbepalend in deze context. Een pand is beeldbepalend wanneer voor het exterieur de stedenbouwkundige, architecturale of esthetische waarde hoog is.

 

In 2013 werd er een bouwvergunning verleend waarbij de scheidingsmuren tussen de panden opnieuw hersteld werden en er een logische circulatie per pand werd voorzien. In die aanvraag werd ook de beeldkwaliteit van de gelijkvloerse pui verbeterd. Elk pand behoudt zijn eigenheid doordat de gevelopeningen geen gelijke hoogte hebben en er opnieuw duidelijke toegangen worden voorzien.

 

Op basis van de aangeleverde informatie blijkt dat alle gelijkvloerse gevelopeningen wel op dezelfde hoogte werden uitgevoerd, wat de eenheid van de gelijkvloerse verdiepingen versterkt, in tegenstelling tot wat vanuit erfgoedoogpunt wenselijk is, namelijk dat de panden als individuele panden worden gelezen. Door de afwerking in witte bepleistering blijft de samenhang met de bovengevels wel behouden.

 

De afwerking van de gelijkvloerse gevelpui in witte bepleistering werd voor nr. 16 goed uitgevoerd. Voor nr. 20 – 24 steekt de bepleistering echter voorbij de plint in blauwe hardsteen, terwijl normaal de plint voorbij de gevelafwerking komt zoals bij nr. 16.

 

Men wenst op de bestaande bepleistering een keramische tegel in blauwe kleur te plaatsen in functie van onderhoud van de gevel (tegen graffiti) en om een mooier geheel te krijgen. Dit voorziet men op de gelijkvloerse puien van de nrs. 16-20-24.

De consoles die het balkon ondersteunen worden wit geschilderd. We gaan ervan uit dat deze integraal bewaard blijven, ook al staan ze niet op de gevelaanzichten getekend.

 

Vanuit erfgoedoogpunt vormt het plaatsen van tegels op de bepleisterde gevels een beeldverstorende toevoeging. Enerzijds zijn tegels geen kenmerkend materiaalgebruik voor de afwerking van een 19e-eeuws handelsgelijkvloers, anderzijds worden de gelijkvloerse verdiepingen van 3 panden visueel samengevoegd en zijn deze helemaal niet meer afleesbaar als individuele panden, wat nu nog wel meer het geval is. Gelet op de het beeldbepalend karakter van de panden, moeten ook de gelijkvloerse geveldelen meer afleesbaar blijven als individuele panden. Er kan gezocht worden naar een gelijkaardige behandeling van de gevels waarbij toch de individuele panden afleesbaar blijven. De eenheid die vooropgesteld wordt door de aanvrager is net vanuit erfgoedoogpunt niet aanvaardbaar.

 

Bijkomend zal de gevel van nr. 20-24 nog verder uitspringen t.o.v. de plint dan nu het geval is, wat eveneens een beeldverstorend detail is.

 

Het advies van de dienst Monumentenzorg wordt gevolgd. Het plaatsen van keramische tegels over de breedte van drie gebouwen doet afbreuk aan de leesbaarheid van de drie erfgoedpanden, waardoor de aanvraag strijdig is met artikels 5 en 6 van de bouwcode, en artikels 2.1.6 en 2.1.7 van RUP Binnenstad.

 

Het bekleden van de gevelpui is wel bespreekbaar, maar moet in nauw overleg met de dienst Monumentenzorg gebeuren.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 december 2020

Volledig en ontvankelijk

23 december 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 februari 2021

Verslag GOA

21 januari 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.