Terug
Gepubliceerd op 01/02/2021

2021_CBS_00668 - Omgevingsvergunning - OMV_2020161748. Verlatstraat 8A, 8C en 10. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00668 - Omgevingsvergunning - OMV_2020161748. Verlatstraat 8A, 8C en 10. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_00668 - Omgevingsvergunning - OMV_2020161748. Verlatstraat 8A, 8C en 10. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020161748

Gegevens van de aanvrager:

BVBA DiVercity met als adres Amerikalei 15 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Verlatstraat 8A, 8C en 10 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 11 sectie L nr. 3659L3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van wijzigingen ten opzichte van vergunningen 2016463 en 20181626

 

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/08/2018: vergunning (20181626) voor het regulariseren van wijzigingen aan een dakappartement;

-          27/10/2016: vergunning (2016463) voor het verbouwen van een gebouw (deputatie).

Vergunde/vergund geachte toestand

-          meergezinsgebouw met 2 handelszaken en 27 appartementen;

-          bouwvolume van 5 bouwlagen en een terugspringende daklaag;

-          gevelafwerking in lichtgrijze en witte betonplaten met schrijnwerk in donkere kleur. 

Huidige toestand

-          gewijzigde indeling van technische lokalen en ventilatieschachten;

-          gewijzigde interne constructies ter hoogte van verticale circulatie en binnenwanden;

-          gewijzigde gevel met bredere kolommen, hoogte van erkers en supprimeren van houten sierkolommen;

-          nieuw dakterras ter hoogte van 1ste verdieping rechterzijde gebouw;

-          verhoogde scheimuren ter hoogte van dit nieuw terras.

Gewenste toestand

-          overeenkomstig vergunde toestand qua volume en programma;

-          overeenkomstig huidige toestand qua gevels en indeling. 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de inrichting en organisatie van technische ruimtes;

-          interne constructieve wijzigingen;

-          wijzigen van de gevels; 

-          optrekken van scheimuren. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

18 december 2020

14 januari 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

18 december 2020

4 januari 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 22 Algemene bepalingen – toegangen en deuropeningen:

aan de toegang (beide zijden) van de nieuwe afvalberging (boven de inrit van de garage) is geen opstel- of draairuimte mogelijk conform artikels 24 en 25 van de verordening. 

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 26 Afvalverzameling:

de geschrapte afvalberging op verdieping -1 was 9m² groot.  De nieuwe afvalberging boven de uitrit parkeergarage is slechts 7m²;

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

de nieuw opgehoogde scheidingsmuren ter hoogte van het nieuwe terras (rechterzijde 1ste verdieping) hebben geen opstand van 30cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak.  

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aangevraagde werken behouden de vergunde functies in het gebouw. Deze zijn ruimtelijk aanvaardbaar en functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bouwvolume blijft nagenoeg ongewijzigd ten opzichte van de laatst vergunde toestand.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevel is ten opzichte van de laatst vergunde toestand anders uitgevoerd. De erker is onderaan vergroot en de houten lamellen zijn op het gelijkvloerse weggelaten. De erkers zijn aan de onderzijde massiever uitgevoerd. Deze gevelaanpassingen zijn aanvaardbaar.

 

Cultuurhistorische aspecten

Aan de stedelijke dienst monumentenzorg werd advies gevraagd omdat de aanvraag gelegen is in CHE-gebied. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie in dergelijk gebied dient immers onderworpen te worden aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

Er werd een gunstig advies gegeven aangezien het gebouw geen erfgoedwaarde heeft en de aanvraag geen impact heeft op het omliggende CHE-gebied.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het supprimeren van de lichtkoepels leidt tot een verlies aan daglichttoetreding voor de handelsruimtes. Het perceel is volledig bebouwd en de handelsruimtes ontvangen alleen aan de voorzijde natuurlijke daglicht.

De verantwoordingsnota vermeldt dat de voorziene dakvensters in de handelsruimte bij potentiële huurders/ kopers als storend worden ervaren voor de handelsactiviteit. Daarnaast zouden al deze vensters in brandwerend glas uitgevoerd moeten worden om te kunnen voldoen aan de brandwetgeving.

Bij de beoordeling van de geweigerde vergunning uit 2016 (2016463) door het college werd reeds bezwaar gemaakt over de dense, diepe bebouwing. De dakkoepels vormen hier de enige milderende maatregel tegenover, op vlak van hinder en leefkwaliteit. Het zonder meer supprimeren van deze koepels kan dan ook niet gunstig geadviseerd worden. Deze handeling dient uitgesloten te worden van vergunning. Het verwijderen van de koepels, omdat ze niet wenselijk zijn voor de huidige handelsactiviteit, is geen duurzame ingreep. Eventueel kunnen ze tijdelijk worden afgedekt. Verwijderen is enkel mogelijk indien een andere oplossing wordt geboden om minimale daglicht- en luchttoetreding voor de gelijkvloerse functies te kunnen garanderen. Dit kan bijvoorbeeld door een patio.

 

Op de eerste verdieping wordt aan de rechterzijde van het gebouw een reeks dakkoepels verwijderd en aangelegd als platdak. Hierop wenst de aanvraag een dakterras te voorzien dat hoort bij het aansluitende appartement. Een dakterras op deze plek creëert hinder naar de omliggende eigendommen en is bovendien strijdig met het burgerlijk wetboek. Het gewenste terras wordt uitgesloten in deze vergunning. Dit is aangeduid op het plan BA_regularisatie appartementsgebouw_P_B_1_Plan 101_grondpl BT 1_PLAN_IN_ROOD.

 

Het nieuwe platte dak met het (uit te sluiten) dakterras op de 1ste verdieping is niet voorzien van de vereiste opstand van 30cm conform artikel 34 van de bouwcode. Als voorwaarde wordt opgelegd om bij afwezigheid van een opstand, het dak te voorzien van minimale brandwerende eisen.

 

De aanvraag wijzigt de afvalberging in de kelder. Dit is een gemeenschappelijke ruimte en dient aldus te voldoen aan de bepaling volgens de integrale verordening toegankelijkheid. Vastgesteld wordt dat de toegang van de berging niet voorziet in een draaicirkel en daardoor rolstoelgebruikers hindert. Als voorwaarde wordt opgenomen om te voldoen aan artikel 24 en 25 van de integrale verordening toegankelijkheid.

De afvalberging op -1 wordt verkleind naar 7m² en dat is strijdig met artikel 26 van de bouwcode. In voorwaarden wordt opgenomen om een voldoende grote berging te voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de gemeenschappelijke afvalberging dient te voldoen aan artikel 26 van de bouwcode en artikel 24 en 25 van de integrale verordening toegankelijkheid;

3.      het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van:

-          dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.); of

-          een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed tussen het groendak en de scheidingswand;

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

1.      het nieuwe dakterras op de eerste verdieping rechts, zoals aangeduid op het plan BA_regularisatie appartementsgebouw_P_B_1_Plan 101_grondpl BT 1_PLAN_IN_ROOD;

2.      het supprimeren van de dakkoepels.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 november 2020

Volledig en ontvankelijk

18 december 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 februari 2021

Verslag GOA

25 januari 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de gemeenschappelijke afvalberging dient te voldoen aan artikel 26 van de bouwcode en artikel 24 en 25 van de integrale verordening toegankelijkheid;

3.      het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van:

-          dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.); of

-          een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed tussen het groendak en de scheidingswand;

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

1.      het nieuwe dakterras op de eerste verdieping rechts, zoals aangeduid op het plan BA_regularisatie appartementsgebouw_P_B_1_Plan 101_grondpl BT 1_PLAN_IN_ROOD;

2.      het supprimeren van de dakkoepels.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.