Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020048780 |
Gegevens van de aanvrager: | NV REGATTA-L.O. met als contactadres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | CV Fluvius System Operator (0477445084) met als contactadres Merksemsesteenweg 233 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Regatta: Rika De Backerplein, Marguerite Raesstraat, Olga Lefeberplein, Ivonne Julliamsstraat, Antoinette Feuerwerkerstraat, Jeanne Delhezstraat, Leo J. Krynlaan, Eulalia Cambierstraat, Armand De Lattinlaan, Isabelle Valaeysstraat, Corry Lievensstraat, Ivonne Lexstraat te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 13 sectie N nr. 204K23 |
Inrichtingsnummer: | 20200708-0034 (cabinenr 883 Antwerpen LO) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | de nieuwbouw van 6 appartementsgebouwen (tot. 72 app.), 6 woningen, een HS-cabine, een ondergrondse parking en de exploitatie van twee transfo's |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/6/2020: welstandscommissie;
- 8/6/2018: vergunning (2017321) voor het verkavelen van gronden in 133 kavels voor woningbouw en aanleggen van nieuwe wegen voor het project ‘Regatta’ (wijk 6 en 7).
Vergunde/vergund geachte toestand
- braakliggend terrein.
Huidige toestand
- braakliggend terrein.
Gewenste toestand
- 6 vrijstaande meergezinsgebouwen van 3 bouwlagen met teruggetrokken daklaag;
- 2 studio’s met een netto vloeroppervlakte van circa 42 m²;
- 4 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 68,50 m²;
- 1 drieslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 114 m²;
- de gemiddelde netto vloeroppervlakte van alle wooneenheden bedraagt 67 m²;
- kelder met fietsenstalling en private bergingen;
- in westgevel inrit naar ondergrondse parkeergarage;
- gelijkvloerse verdieping bestaat uit inkom, inrit, trappenhal en fietsenberging;
- 7 studio’s met een netto vloeroppervlakte tussen 44,70 en 53 m²;
- 5 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 72,50 m²;
- 2 tweeslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van 96,7 en 106,9 m²;
- de gemiddelde netto vloeroppervlakte van alle wooneenheden bedraagt 61 m²;
- 1 studio met een netto vloeroppervlakte van 41,60 m²;
- 11 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van 62,60 m²;
- 2 tweeslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 103,2 m²;
- de gemiddelde netto vloeroppervlakte van alle wooneenheden bedraagt 67 m²;
- vrijstaande meergezinswoning van 3 bouwlagen met teruggetrokken daklaag;
- 7 studio’s met een netto vloeroppervlakte tussen 44,70 en 50,20 m²;
- 4 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van 72,20 m²;
- 2 tweeslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte tussen 96.70 en 106.90 m²;
- de gemiddelde netto vloeroppervlakte van alle wooneenheden bedraagt 63 m²;
- gelijkvloerse verdieping bestaat uit inkom, inrit, trappenhal en fietsenberging;
- 2 studio’s met een netto vloeroppervlakte tussen 41,70 m²;
- 4 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 68,50 m²;
- 1 drieslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 114 m²;
- de gemiddelde netto vloeroppervlakte van alle wooneenheden bedraagt circa 67 m²;
- 1 studio met een netto vloeroppervlakte van 41,60 m²;
- 11 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 62,50 m²;
- 2 tweeslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 103 m²;
- de gemiddelde netto vloeroppervlakte van alle wooneenheden bedraagt 67 m².
- 6 eengezinswoningen, per 3 gekoppeld, 2 bouwlagen onder plat dak;
- 3 slaapkamerwoning met een netto vloeroppervlakte van circa 104 m² en 100,50 m².
- voorgevelbreedte circa 9 meter;
- bouwdiepte 7 meter;
- 3 slaapkamerwoning met een netto vloeroppervlakte van circa 104 m² en 102 m².
- voorgevelbreedte circa 9 meter;
- bouwdiepte 7 meter;
- tussen twee woningen in zit de inkom/uitgang van de ondergrondse parkeergarage en de distributiecabine;
- gevelafwerking
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van 76 woningen verdeeld over 6 meergezinsgebouwen en 6 eengezinswoningen;
- bouwen van een ondergrondse parkeergarage voor in totaal 192 parkeerplaatsen;
- bouwen van een distributiecabine;
- aanleggen van het openbaar domein.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag betreft de exploitatie van twee transformatoren in een distributiecabine.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
12.2.1 | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA. | 2x 630 kVA |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 15 september 2020 | 1 oktober 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 15 september 2020 | 27 oktober 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 15 september 2020 | 6 oktober 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) | 14 september 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 14 september 2020 | 19 september 2020 | Gunstig |
PROXIMUS | 15 september 2020 | 2 oktober 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
TELENET | 15 september 2020 | 5 oktober 2020 | Geen advies |
Vlaamse Milieumaatschappij | 15 september 2020 | 2 oktober 2020 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 14 september 2020 | 20 november 2020 |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 14 september 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 14 september 2020 | 2 oktober 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 14 september 2020 | 24 september 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie | 14 september 2020 | 16 september 2020 |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 14 september 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ ruimtelijke planning (inzake SOK) | 13 november 2020 | 13 november 2020 |
stadsontwikkeling/ team stadsbouwmeester - welstandscommissie | 14 september 2020 | 26 juni 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Galgenweel Oost, goedgekeurd op 9 augustus 2012.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Galgenweel-Borgerweert, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 mei 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor gemengde bestemming ga (bestemmingszone rand blancefloerlaan), zone voor wonen w (bestemmingszone wijk), zone voor park pa (bestemmingszone galgenweelpark), zone voor park pc (bestemmingszone park midden), zone voor openbare wegenis ow, zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok), zone voor wonen en groen w/gra (bestemmingszone parkrand west), zone voor wonen en groen w/grb (bestemmingszone parkrand oost), zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok) en zone voor wonen en gemeenschapsvoorzieningen w/gm (bestemmingszone parkrand midden).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) en bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verkavelingsvergunning.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 22/5/2020.
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is conform de bestemmingsvoorschriften van de goedgekeurde verkaveling, waardoor de functionele inpasbaarheid is verzekerd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De appartementsgebouwen zijn telkens opgevat als compacte volumes, telkens met 4 bouwlagen en een evenwichtig, strak gevelritme dat de eenheid van het binnengebied verzekerd. In functie van bezonning en de maat van omliggende bebouwing worden op het derde niveau weloverwogen uitsnijdingen gemaakt in de gebouwvolumes. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met de volumes en het programma zoals voorgesteld.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels zullen worden uitgevoerd in grijs genuanceerd metselwerk in combinatie met prefab beton en buitenschrijnwerk in antracietkleurig aluminium.
Omwille van de grootte van het project is het voorafgaandelijk voorgelegd aan de kwaliteitskamer architectuur. Na een voorwaardelijk gunstig advies op 5 juni 2020 werden de plannen aangepast aan de opmerkingen van de kwaliteitskamer en opnieuw voorgelegd op 26 juni 2020 waar het opnieuw een voorwaardelijk gunstig advies ontving.
In dit advies vroeg de kwaliteitskamer om binnen de grotere monochrome bouwblokken, zoals wijk 7, te streven naar een warme en genuanceerde kleurstelling. Daarnaast adviseert de kwaliteitskamer om de geïntegreerde zonnewering reeds bij uitvoering te voorzien. Beide aspecten worden opgenomen als voorwaarde van de vergunning. Omdat een “warme en genuanceerde kleurstelling” voor interpretatie vatbaar kan zijn, wordt als voorwaarde hieraan toegevoegd dat de geselecteerde baksteen wordt voorgelegd aan de kwaliteitskamer.
Archeologische aspecten
Het projectgebied bevindt zich buiten een vastgestelde archeologisch zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte boven 3.000 m² (15.821 m²) en een vergunningsplichtige ondergrondse ingreep met een oppervlakte boven 1.000 m² (8.181 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd opgemaakt door RAAP (ID14 769) waarvan nadien akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 22 mei 2020. Er is een correct verband tussen de vermelde en aangevraagde ingrepen. Het bijhorende programma van maatregelen adviseert geen vervolgonderzoek (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/14769).
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De gemiddelde netto vloeroppervlakte van de appartementen bedraagt in geen van de blokken meer dan 67 m². De wijk Regatta voorziet echter op grotere schaal in diverse woonentiteiten, variërend van eengezinswoningen tot diverse typologieën van meergezinswoningen. Het concept van een woningmix is verankerd in een globale inrichtingsstudie en geldende verkavelingsvergunning (2017321). Hierin wordt de vloer-terrein index en de minimale woningdichtheid van dit gebied vastgelegd per bouwblok (of ‘wijk’). De gemiddelde woningoppervlakte moet daarom bekeken worden op schaal van het ruimere project.
De aanvraag kan gunstig geadviseerd worden wat betreft de woninggroottes. De woningen hebben een logische planschikking waardoor ze voldoende licht en lucht ontvangen en zijn telkens voorzien van een ruime private en kwalitatieve buitenruimte.
De woningen voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande bouwwerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
De groendienst meldt dat elke nieuw aangeplante boom voldoende ondergrondse wortelvolume moet hebben en voorzien wordt van een goede waterhuishouding. Deze dienst vraagt als gevolg daarvan om op te leggen dat elke nieuw aangeplante boom minimaal 10 m³ doorwortelbare grond ter beschikking heeft. De onderbeplanting is nog niet opgenomen in de plannen maar moet zoals in de voorgaande wijken worden voorgelegd aan de groendienst. Dit advies wordt bijgetreden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 91 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw. Het betreft de kavels W7.74/1 tot W7.74/15
Het BPA legt boven- en ondergrenzen op aan het aantal te realiseren bestemmingsparkings. Voor wonen wordt de vork relatief ruim genomen: tussen 0,8 en 1,2 parkings per woongelegenheid. Volgens de geldende afspraken wordt gestreefd naar een parkeernorm van 1,2: - 70 appartementen en 6 woningen met parkeernorm 1,2 = 91,2
De werkelijke parkeerbehoefte is 91.
|
Het aantal nuttige parkeerplaatsen bedraagt 192.
Er wordt een collectieve ondergrondse parking gebouwd onder bouwveld W7 met 192 plaatsen. Deze parking zal ook gebruikt worden voor de andere bebouwing van W7. Er blijven 101 plaatsen beschikbaar voor toekomstige bebouwing. Dit is conform de parkeerboekhouding, opgemaakt voor de wijk Regatta en toegevoegd aan het dossier.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 192. Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Fietsvoorzieningen:
Voor de verschillende woningen moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden.
- 56 appartementen met 1 slaapkamer: 56 x 2 = 112
- 12 appartementen met 2 slaapkamers: 12 x 3 = 36
- 8 appartementen/woningen met 3 slaapkamers: 8 x 4 = 32
In totaal moeten er 180 fietsenstallingen voorzien worden.
In de ondergrondse parking worden 2 fietsenbergingen van respectievelijk 62 en 58 plaatsen ingericht. Deze zijn bereikbaar via een aparte trap naast de inrit voor de auto’s.
Op het gelijkvloers van gebouw 1 en gebouw 5 worden ook nog telkens 28 fietsenstallingen ingericht.
In totaal worden in deze fase 176 fietsenstallingen ingericht.
De fietsenstallingen moeten voldoende ruim zijn zodat er 180 fietsen gestald kunnen worden.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Bij de realisatie van wijk 7 in het projectgebied ‘Regatta’ op Linkeroever zal er een distributiecabine geplaatst worden met twee transformatoren (2 x 630 kVA).
De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.
Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.
De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.
Onder de zes meergezinswoningen en zes eengezinswoningen wordt een parking voorzien. De aandacht van de initiatiefnemer wordt er best op gevestigd dat bemalingswerken, noodzakelijk voor de realisatie van de ondergrondse parking, vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).
Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten. De inhoud van deze studie wordt bepaald door VMM (Richtlijnen bemalingen ter bescherming van het milieu 2019 - zie checklist 1 en 2).
De initiatiefnemer wordt gewezen op de verplichting volgens de bouwcode van de stad Antwerpen om een retourbemaling uit te voeren (artikel 42). Enkel als dit niet kan, om technische redenen of omdat de kwaliteit van het grondwater dit niet toelaat, kan lozing op de riool worden overwogen.
In dat geval moet bij lozing van >10 m³/uur op de openbare riolering toelating van Aquafin verkregen worden.
De aandacht van de initiatiefnemer wordt er eveneens op gevestigd dat de opstart van de bemaling dient aangekondigd te worden bij aanvang. Deze aankondigingsplicht geldt ook voor die bemalingen waarvoor geen bemalingsstudie wordt gevraagd (dus als de bemaling lager is dan 30.000 m³ op jaarbasis en minder diep dan 4m –mv).
Voor toekomstige projecten wordt er aangeraden een bemaling tegelijk met de stedenbouwkundige handelingen aan te vragen zodat men niet voor ongewenste verrassingen komt te staan in verband met kosten, timing en dergelijke.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de voorwaarden in het bijgevoegde hydraulisch en technisch advies moeten nagekomen worden;
3. de volgende voorwaarden van Proximus moeten worden nagekomen:
- een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan;
- uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager;
- van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor oplevering dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het downloadbaar formulier (zie onderstaande URL) ingevuld te versturen naar werf.a2@proximus.com . https://www.proximus.be/dam/jcr:ffc363f8-2d58-4d85-9df7-fbda9694f859/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/PXM-10916-PACK-Aanvraag-vooraanleg~2019-01-25-15-33-13~cache.pdf ;
- de Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan;
- Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via werfcoordinatie@proximus.com;
4. minimaal 10 m³ doorwortelbaar volume per boom voorzien;
5. het voorstel voor de onderbeplanting ter advies voor te leggen aan de stedelijke dienst stadsbeheer/groen en begraafplaatsen;
6. fietsenstallingen te voorzien voor in totaal 180 fietsen;
7. de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@antwerpen.be);
8. de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, bijvoorbeeld houten waterputten en dergelijke, deze te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan de waarde steeds komen inschatten;
9. een warme genuanceerde gevelsteen te gebruiken. De baksteen voor advies voor te leggen aan de kwaliteitskamer;
10. de geïntegreerde zonnewering bij uitvoering te voorzien;
11. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
12.2.1 | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA. | 2x 630 kVA |
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. | De exploitant dient een omgevingsvergunning voor de bronbemaling te bekomen vóór de start van de werken. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4 m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten. De inhoud van deze studie wordt bepaald door VMM (Richtlijnen bemalingen ter bescherming van het milieu 2019 - zie checklist 1 en 2). |
Lasten
Artikel 75 van het Omgevingsvergunningendecreet bepaalt dat de vergunningverlener lasten bij vergunningen kan opleggen.
De last kan de vorm aannemen van een louter financiële last of een realisatie in natura door de ontwikkelaar. In elk geval kan ingespeeld worden op maatschappelijke noden en behoeften op buurt- en wijkniveau. Het is aan de vergunningverlenende overheid om te bepalen of een louter financiële last aan de ontwikkelaar wordt opgelegd of een realisatie in natura door de ontwikkelaar wordt geëist. De inkomsten voor de stad van lasten moeten vanuit de regelgeving een expliciete bestemming krijgen met een link in de nabijheid van het project. Bij beslissing van de lasten moet dit meteen vastgelegd worden. Het kaderbesluit van 9 maart 2018 (jaarnummer 2203) legde de principes voor de lasten vast.
De stedenbouwkundige lasten voor het volledige projectgebied Regatta werden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst voorgelegd aan de gemeenteraad op 25 april 2006 (jaarnummer 1016), gewijzigd en/of aangevuld in een eerste en tweede addendum op deze overeenkomst, respectievelijk voorgelegd aan de gemeenteraad op 5 maart 1012 (jaarnummer 220) en op 30 mei 2016 (jaarnummer 301).
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 augustus 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 14 september 2020 |
Start 1e openbaar onderzoek | 21 september 2020 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 20 oktober 2020 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 13 november 2020 |
Start laatste openbaar onderzoek | 20 november 2020 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 19 december 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 26 februari 2021 |
Verslag GOA | 22 januari 2021 |
naam GOA | Bieke Geypens en Katrijn Apostel |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Omwille van een procedurefout moest het openbaar onderzoek opnieuw worden georganiseerd. De aanpalers werden niet correct toegevoegd en bijgevolg niet aangeschreven.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
21 september 2020 | 20 oktober 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
20 november 2020 | 19 december 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de voorwaarden in het bijgevoegde hydraulisch en technisch advies moeten nagekomen worden;
3. de volgende voorwaarden van Proximus moeten worden nagekomen:
- een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan;
- uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager;
- van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor oplevering dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het downloadbaar formulier (zie onderstaande URL) ingevuld te versturen naar werf.a2@proximus.com . https://www.proximus.be/dam/jcr:ffc363f8-2d58-4d85-9df7-fbda9694f859/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/PXM-10916-PACK-Aanvraag-vooraanleg~2019-01-25-15-33-13~cache.pdf ;
- de Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan;
- Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via werfcoordinatie@proximus.com;
4. minimaal 10 m³ doorwortelbaar volume per boom voorzien;
5. het voorstel voor de onderbeplanting ter advies voor te leggen aan de stedelijke dienst stadsbeheer/groen en begraafplaatsen;
6. fietsenstallingen te voorzien voor in totaal 180 fietsen;
7. de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@antwerpen.be);
8. de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, bijvoorbeeld houten waterputten en dergelijke, deze te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan de waarde steeds komen inschatten;
9. een warme genuanceerde gevelsteen te gebruiken. De baksteen voor advies voor te leggen aan de kwaliteitskamer;
10. de geïntegreerde zonnewering bij uitvoering te voorzien;
11. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Bijzondere milieuvoorwaarden
1. | De exploitant dient een omgevingsvergunning voor de bronbemaling te bekomen vóór de start van de werken. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4 m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten. De inhoud van deze studie wordt bepaald door VMM (Richtlijnen bemalingen ter bescherming van het milieu 2019 - zie checklist 1 en 2). |
Brandweervoorwaarden
de brandweervoorwaarden uit het verslag met kenmerk BW/SVDB/2020/G.00207.A5.0002, die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek:
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
12.2.1 | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA. | 2x 630 kVA |
Het college beslist dat voor deze aanvraag tot omgevingsvergunning de last reeds voldaan is.
Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.