Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020137513 |
Gegevens van de aanvrager: | AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Mediaplein te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 8 sectie H nrs. 0, 963Z9, 1136X7 en 1136E8 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | heraanleggen van het Mediaplein |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/06/2006: vergunning (3151#33) voor het uitvoeren van bestratings- en rioleringswerken Kievitzone (deel 1).
Vergunde/vergund geachte toestand
- publieke ruimte met zone voor taxistandplaatsen en deelfietsen;
- projectzone ontsloten door de Pelikaanstraat, Simonsstraat, Stoomstraat, Van Immerseelstraat, Lange Kievitstraat en Ploegstraat, deels vallend onder de spoorwegbrug;
- afwerking plein in een combinatie van natuursteen en asfalt, er zijn geen bomen of beplanting aanwezig.
Huidige toestand
- niet relevant gezien de aanvraag handelt over de heraanleg van de projectzone;
Gewenste toestand
- heraangelegd plein:
Inhoud van de aanvraag
- heraanleg van het Mediaplein:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 8 januari 2021 | 5 februari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 8 januari 2021 | 26 januari 2021 | Gunstig |
INFRABEL | 8 januari 2021 | 22 januari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) | 8 januari 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 8 januari 2021 | 12 januari 2021 | Geen advies |
NATIONALE MAATSCHAPPIJ DER BELGISCHE SPOORWEGEN | 20 januari 2021 | 8 februari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 8 januari 2021 | 8 februari 2021 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen | 8 januari 2021 | 9 februari 2021 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 8 januari 2021 | 16 februari 2021 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 8 januari 2021 | 18 januari 2021 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 8 januari 2021 | 25 januari 2021 |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 8 januari 2021 | 16 februari 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP HST-station Antwerpen, goedgekeurd op 24 oktober 2003. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: stationsomgeving antwerpen-zone a en gebied voor lokale wegenis.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Gebied voor stedelijke activiteiten Kievit fase II, goedgekeurd op 27 januari 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: gebied voor stedelijke activiteiten.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Kievit II wijziging, goedgekeurd op 26 november 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor centrumfuncties (ce).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
{MER-screening: schrappen wat niet past}
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De geplande werken situeren zich binnen een bestaande en vergunde publieke ruimte. De functie als publieke ruimte blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet de heraanleg van een verhard plein met stedelijke functies en inrichting. Hierbij wordt de bestaande keerlus voor gemotoriseerd verkeer verkleind en de voetgangerszone uitgebreid. De keerlus wordt beperkt tot de zone die gelegen is onder het spoorwegviaduct. Centraal in de voetgangerszone wordt een toegankelijke verhoging van het maaiveld voorzien met geïntegreerd hoogstammig groen. Het ontwerp integreert zich op een aanvaardbare wijze in de omgeving en draagt bij tot een verbetering ervan.
De aanvraag kan positief geadviseerd worden.
Bodemreliëf
Zoals reeds aangehaald wordt er centraal in de voetgangerszone een toegankelijke verhoging van het maaiveld voorzien. Deze verhoging, inclusief de traptreden en de toegangshelling, loopt over een oppervlakte van ruim 23 m bij 40 m. De hoogte van het plateau varieert tussen 45 cm en 60 cm ten opzichte van het maaiveldniveau en maakt het mogelijk om hoogstammig groen aan te planten in boombakken boven op de ondergelegen parkeerkelder.
De wijziging van het bodemreliëf kan positief geadviseerd worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In het kader van deze vergunningsaanvraag werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst publieke ruimte. Dit advies is voorwaardelijk gunstig en laat zich als volgt lezen:
“Het plan voldoet grotendeels aan het advies en de bemerkingen vanuit de commissie openbaar domein (COD) op het definitief ontwerp (d.d. 20 april 2020). Bijkomend wensen we vanuit stadsontwikkeling/publieke ruimte het volgende nog adviseren:
De voorwaarden uit bovenstaand advies worden integraal overgenomen als voorwaarden bij de vergunning.
Volgende beleidsaanbevelingen worden eveneens als voorwaarde opgenomen:
Het plan waarnaar verwezen wordt, wordt als bijlage gehecht aan de vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
De verhardingen worden gematerialiseerd in een combinatie van graniettegels voor de voetgangerszones en een bitumineuze verharding voor de rijweg. Deze materialisatie sluit aan bij de bestaande verhardingen in de directe omgeving en past zich bijgevolg visueel in de omgeving in.
De aanvraag kan positief geadviseerd worden.
Cultuurhistorische aspecten
Het projectgebied van de voorliggende aanvraag grenst plaatselijk enerzijds aan de beschermde spoorwegberm en het centraal station en anderzijds aan de bescherming van de zoo. Omwille daarvan werd advies gevraagd aan het agentschap onroerend erfgoed en aan de stedelijke dienst monumentenzorg. Beide diensten stellen dat de aangevraagde werken geen directe impact hebben op deze beschermde goederen. Meer nog, de uit te voeren werken zullen de belevingswaarde van de omgeving ten goede komen.
De aanvraag kan positief geadviseerd worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de technische opbouw en detaillering van het daktuinprincipe op het verhoogde plein en de verdere uitwerking ervan in functie van het aanbestedingsdossier ter goedkeuring voor te leggen aan stadsbeheer/groen en stadsontwikkeling/publieke ruimte;
3. de toepassing en samenstelling van de half-verharding op het verhoogde plein in overleg met stadsbeheer/groen en stadsontwikkeling/publieke ruimte verder uit te werken en ter goedkeuring aan deze diensten voor te leggen;
4. de zichtbaarheid van de paaltjes in de onderdoorgang te garanderen (voor o.a. fietsers,…)
5. de inrichting en materialisering van het fietspad en voetpad in de Simonsstraat, zoals in de bestaande toestand, te behouden;
6. de fietspaden aan de Simonsstraat en Pelikaanstraat naadloos aan te sluiten op de rijbaan, de goot en boordsteen moeten daarvoor lokaal onderbroken worden. Gezien het voorrangsstatuut dient het fietspad in rode asfalt door te lopen over de aansluiting met het Mediaplein;
7. het voetpad in de Simonsstraat aanwerken tot tegen de muur van de spoorwegberm zoals in de bestaande toestand, met daarbij minimaal 2,5m afstand tussen de hoek van de muur en de boordsteen van de bocht, zoals uitgetekend in het plan “Aangepaste_aansluiting_Mediaplein_Pelikaanstraat.pdf”;
8. de goot en boordsteen door te trekken van de Simonsstraat naar de Pelikaanstraat, dit op niveau van de straat (geen verhoog), om zo de doorrijhoogte van de spoorbrug niet te verlagen , zoals uitgetekend in het plan “Aangepaste_aansluiting_Mediaplein_Pelikaanstraat.pdf”.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 14 december 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 8 januari 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 9 maart 2021 |
Verslag GOA | 17 februari 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de technische opbouw en detaillering van het daktuinprincipe op het verhoogde plein en de verdere uitwerking ervan in functie van het aanbestedingsdossier ter goedkeuring voor te leggen aan stadsbeheer/groen en stadsontwikkeling/publieke ruimte;
3. de toepassing en samenstelling van de half-verharding op het verhoogde plein in overleg met stadsbeheer/groen en stadsontwikkeling/publieke ruimte verder uit te werken en ter goedkeuring aan deze diensten voor te leggen;
4. de zichtbaarheid van de paaltjes in de onderdoorgang te garanderen (voor o.a. fietsers,…).
5. de inrichting en materialisering van het fietspad en voetpad in de Simonsstraat, zoals in de bestaande toestand, te behouden;
6. de fietspaden aan de Simonsstraat en Pelikaanstraat naadloos aan te sluiten op de rijbaan, de goot en boordsteen moeten daarvoor lokaal onderbroken worden. Gezien het voorrangsstatuut dient het fietspad in rode asfalt door te lopen over de aansluiting met het Mediaplein;
7. het voetpad in de Simonsstraat aanwerken tot tegen de muur van de spoorwegberm zoals in de bestaande toestand, met daarbij minimaal 2,5m afstand tussen de hoek van de muur en de boordsteen van de bocht, zoals uitgetekend in het plan “Aangepaste_aansluiting_Mediaplein_Pelikaanstraat.pdf”;
8. de goot en boordsteen door te trekken van de Simonsstraat naar de Pelikaanstraat, dit op niveau van de straat (geen verhoog), om zo de doorrijhoogte van de spoorbrug niet te verlagen , zoals uitgetekend in het plan “Aangepaste_aansluiting_Mediaplein_Pelikaanstraat.pdf”.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.