Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.
De strijd tegen armoede - en kinderarmoede en generatiearmoede in het bijzonder – is een strategische doelstelling van de stad. De stad zet haalbare maar ambitieuze doelstellingen voorop die over de beleidsdomeinen heen worden nagestreefd. Het project Expeditie MIRIAM kadert in deze doelstelling. Voor de uitvoering van het project zal de bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening gedurende de looptijd van het project (18 maanden) een 0,5 VTE projectmedewerker op B-niveau aan het project toewijzen. Deze medewerker zal in tandem met 0,5 VTE vanuit Groep Intro het begeleidingstraject op zich nemen.
Op 21 augustus 2020 (jaarnummer 6970) keurde het college de deelname goed van de bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening – Welzijn aan het project ‘De MIRIAM- methodiek: een holistisch traject voor alleenstaande (huis)moeders op het kruispunt van gender, armoede en diversiteit’. De naam van het project werd inmiddels omgedoopt tot ‘Expeditie MIRIAM’. Het projectvoorstel werd ingediend onder coördinatorschap van Groep INTRO vzw in het kader van ESF-oproep 490 ‘Outreach en activering’. De doelstelling van de oproep is om vindgerichte en geïntegreerde acties op te zetten voor inactieve arbeidsreserves die mits bijkomende ondersteuning potentieel inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt.
Het project Expeditie MIRIAM vertrekt vanuit de gekende MIRIAM-methodiek (Minimum Income Reform - Innovation and eMpowerment of women) die reeds toegepast wordt in verschillende OCMW’s/lokale overheden in Vlaanderen. Deze methodiek richt zich op een versterkt zelfbeeld en sociale activering van alleenstaande en geïsoleerde moeders (zie besluit Vast Bureau op 6 december 2019, jaarnummer 414 ). De methodiek wordt in dit project aangevuld met een nieuwe focus op professionele activering. Het genderaspect, het kruispuntdenken, de integrale benadering, de focus op empowerment, de combinatie van groepswerk en individuele begeleiding, blijven allen als hoekstenen aan boord van de methodiek. De stad Antwerpen zal het welzijnsluik van de trajectbegeleiding voor haar rekening nemen, Groep INTRO staat in voor het activeringsluik. Een geïntegreerde werking is daarbij primordiaal. Concreet wordt de begeleiding voorzien van 15 à 20 vrouwen gedurende een projectduur van 18 maanden.
Op 25 november 2020 maakte ESF-Vlaanderen bekend dat het project geselecteerd werd voor financiering. Het project loopt van 1 februari 2021 tot 31 juli 2022.
Groep Intro treedt voor dit project in partnerschap met de stad Antwerpen. Parallel lopen twee gelijkaardige projecten met de stad Gent en Oostende. Om de deelname aan het project te bestendigen, dient een partnerschapsovereenkomst (tussen Groep Intro en de stad Antwerpen) ondertekend te worden. De overeenkomst gaat als bijlage bij dit besluit. In de partnerschapsovereenkomst worden de modaliteiten van het projectverloop en de betalingsmodaliteiten tussen de partners vastgelegd.
De totale goedgekeurde projectkost bedraagt 129.081,03 euro. Deze projectkost wordt voor 40% gefinancierd door ESF-middelen, 40% vanuit Vlaamse cofinanciering, en 20% eigen cofinanciering door de projectpartners.
Het aandeel van de stad Antwerpen in de totale projectkost bedraagt 63.828,15 euro. Het gaat om de personeelskost voor de inzet van 0,5 VTE (45.591,54 euro) + een forfait van 40% op deze personeelskost om overhead en eventuele werkingskosten te dekken (18.236,61 euro). ESF en Vlaanderen financieren samen 80% van dit bedrag (51.062,52 euro), voor de resterende 20% is in principe stedelijke cofinanciering vereist (12.765,63 euro). Groep Intro vzw zal een stukje van de forfait voorzien voor stad Antwerpen inhouden (met name 5.404,17 euro) om hun aandeel in de cofinanciering te verlichten. Het resterende te ontvangen bedrag (45.658,35 euro) dekt nog steeds de personeelskost. Het project zal worden uitgevoerd door reeds gebudgetteerd personeel.
De uitgaven en ontvangsten die met het subsidieproject gepaard gaan, worden gekoppeld aan de subsidiefiche (nr 11217). De budgetadressen waar de ontvangsten op worden gebudgetteerd na de aanpassing van de meerjarenplanning 3 zijn de volgende:
SBT11217/INTERN/2100/5402505000/7409/2HMS050101A00000/2SA040949
SBT11217/INTERN/2200/5402505000/7409/2HMS050101A00000/2SA040949
Het college keurt de deelname goed aan het ESF-project ‘Expeditie MIRIAM’ en ondertekent daartoe de partnerschapsovereenkomst in bijlage.