Terug
Gepubliceerd op 08/03/2021

2021_CBS_01728 - Omgevingsvergunning - OMV_2020143961. Sloepenweg ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01728 - Omgevingsvergunning - OMV_2020143961. Sloepenweg ZN. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_01728 - Omgevingsvergunning - OMV_2020143961. Sloepenweg ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020143961

Gegevens van de aanvrager:

NV PR Havenbedrijf Antwerpen met als contactadres Zaha Hadidplein 1 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Sloepenweg ZN te 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nrs. 1331Z en 1331P

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van een voormalig kantoorgebouw (gebouw Van Craen)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vaststelling (ID: 212122) van een bureel als bouwkundig erfgoed - herinventarisatie;

-          10/09/1954: toelating (18#32922) voor het oprichten van een dienstgebouw.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          kantoorgebouw;

-          bouwvolume:

  • pand in open bebouwing met twee bouwlagen onder plat dak;
  • kroonlijsthoogte circa 5,30 m;
  • (bijna) vierkante voetafdruk van 7,65 m op 5,80 m;

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen;
  • plint in blauwe hardsteen;
  • overstekende dakconstructie in gewapend beton;
  • materiaal buitenschrijnwerk niet gekend.

Huidige toestand

-          leegstaand en verkrot pand;

-          volume en gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand.

Gewenste toestand

-          braakliggend terrein na sloop gebouw.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van een kantoorgebouw.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

5 januari 2021

6 januari 2021

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

2 december 2020

3 december 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

2 december 2020

10 december 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

2 december 2020

19 januari 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Droogdokkeneiland, goedgekeurd op 28 november 2013. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor gemengde functies-art. 1-groen & centrumfuncties en zone voor gemengde functies-art. 1-groen & centrumfuncties.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          1.2.2 Culturele, historische en/of esthetische waarde van de bestaande bebouwing en infrastructuur (CHE-regel):
Het slopen van het pand gaat in tegen de wenselijkheid van behoud van gebouwen en infrastructuur.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed:
    Het slopen van het pand gaat in tegen de wenselijkheid van behoud van gebouwen opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid:

AG VESPA voert in opdracht van de stad Antwerpen de regie over de verschillende infrastructuurprojecten van de (her)aanleg van droogdokkeneiland, zowel voor het droogdokkenpark als de droogdokkensite. Om deze reden werden zij om advies gevraagd. Dit advies laat zich als volgt lezen:

 

“Het gebouw is gelegen in de Scheldebocht op het Droogdokkeneiland, een gebied dat na uitvoering van de werken in kader van de Sigmadijk aan Droogdokkenpark en Royerssluis overgedragen wordt door Havenbedrijf Antwerpen naar Stad Antwerpen en De Vlaamse Waterweg.

 

Na aftoetsing van de verschillende mogelijkheden tot herbestemming van het gebouw wordt voorgesteld om het gebouw te slopen. Volgende redenen zijn hierbij doorslaggevend:

-          Het gebouw komt buitendijks te liggen in een nieuw te ontwikkelen slikken- en schorrengebied en riskeert hiermee occasioneel –bij uitzonderlijk stormweer- te overstromen.

-          Het leegstaand gebouw is sterk vervallen, ligt afgelegen en uit het zicht en wordt hierdoor regelmatig gebruikt door krakers. De excentrische ligging zal overlast in de hand blijven werken, waardoor regelmatig regulier toezicht en onderhoud daar geen optie is en de maatschappelijke veiligheid niet gegarandeerd is.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit standpunt gedeeltelijk gevolgd. Uit de verantwoordingsnota blijkt dat het “uitzonderlijke stormweer” waarnaar verwezen wordt, slechts om de 300 jaar zou plaatsvinden. De vrees voor krakers en vandalisme is ook niet van stedenbouwkundige aard en is hoofdzakelijk een gevolg van de huidige leegstand. Evenwel ligt het gebouw buitendijks waardoor de invulling, en in het bijzonder de beperkte mogelijkheden op aansluiting met nutsvoorzieningen, een degelijke herbestemming bemoeilijkt.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het gebouw ‘Van Craen’ is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed (https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/212122) zodat op het gebouw de rechtsgevolgen daarvan van toepassing zijn, waaronder de zorg- en motiveringsplicht. Administratieve overheden zoals een gemeente, een OCMW of provincie moeten zo veel mogelijk zorg in acht nemen voor vastgestelde inventarisitems. Voor alle eigen werken of activiteiten moeten ze onderzoeken of ze een directe impact hebben op geïnventariseerd erfgoed. Bovendien moeten ze motiveren welke maatregelen ze hebben genomen om aan de zorgplicht te voldoen.

 

De aanvraag werd daarom ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg. Deze dienst stelt dat:

“Er wordt uitgegaan van het behoud van geïnventariseerde items, zodat een proactieve sloop, zonder dat hieraan een nieuwe ontwikkeling gekoppeld is, niet gunstig kan geadviseerd worden bij gebrek aan motivering.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt zijn er goede argumenten om het gebouw te behouden. Uit het dossier blijkt evenwel dat een herbestemming voor dit erfgoedwaardig pand is onderzocht, maar zonder resultaat.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien deze aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen omwille van het ontbreken van realistische perspectieven op een mogelijke invulling.  

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 november 2020

Volledig en ontvankelijk

2 december 2020

Start 1e openbaar onderzoek

8 december 2020

Einde 1e openbaar onderzoek

6 januari 2021

Beslissing toepassing administratieve lus

14 januari 2021

Start laatste openbaar onderzoek

23 januari 2021

Einde laatste openbaar onderzoek

21 februari 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 maart 2021

Verslag GOA

2 maart 2021

naam GOA

Katlijn Van der Veken

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

Omwille van een procedurefout moet het openbaar onderzoek opnieuw worden georganiseerd. Het openbaar onderzoek moest ten laatste 1 dag voor het ingaan van de termijn van het openbaar onderzoek worden aangeplakt en gemeld op het loket. Dit gebeurde pas op 10/12 of drie dagen te laat. De op het loket geplaatste foto's ter staving van de aanplakking werden genomen op 9/12 en kunnen het tegendeel niet bewijzen.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

8 december 2020

6 januari 2021

0

0

0

0

23 januari 2021

21 februari 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.