Terug
Gepubliceerd op 12/03/2021

2021_CBS_01856 - Corona - Relancecampagne beleving 2021 - Principebesluit - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01856 - Corona - Relancecampagne beleving 2021 - Principebesluit - Goedkeuring 2021_CBS_01856 - Corona - Relancecampagne beleving 2021 - Principebesluit - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Tijdens de coronaperiode van maart 2020 tot nu zijn de economische sectoren gericht op de beleving in de stad Antwerpen zwaar getroffen. Cultuur, sportbeleving, evenementen, handel, horeca en toerisme kregen zware klappen. Inwoners en bezoekers aan de stad Antwerpen moesten het zonder een zorgeloze vrijetijdsbeleving stellen.

De versoepeling van de maatregelen (na opstart van de vaccinaties in het voorjaar van 2021) zal betekenen dat de beleveniseconomie terug stapsgewijs op volle toeren zal en vooral wil kunnen draaien. Om de ondernemers te steunen in hun ambities om zo snel mogelijk weer op peil te draaien en om een publiek van belevers van binnen en buiten de stadsgrenzen naar de stad Antwerpen te halen, wil de stad Antwerpen een op elkaar afgestemd relance-aanbod regisseren, met een marketing- en communicatieaanpak die daarop aansluit .

Vanaf de invoering van versoepelingen (opening horecazaken en/of toelating kleinschalige innames openbaar domein) zal de stad Antwerpen campagnes uitrollen met centraal de boodschap dat bezoekers en inwoners bruisend Antwerpen moet komen beleven. Deze campagnes zullen ondersteund worden met een aantal sterke thema's waarin Antwerpen een onderscheidend aanbod heeft: shopping, culinair, cultuur, sport en evenementen.

Binnen deze thema’s wordt een relevant en onderscheidend beleefaanbod afgebakend en versterkt. 

Het beleefaanbod wordt geregisseerd waarbij spreiding in tijd en ruimte, aandacht voor mogelijke synergieën en kruisbestuiving tussen de verschillende sectoren en het aantrekken van een brede doelgroep van belevers (inwoners en bezoekers) belangrijke aandachtspunten zijn. 

De communicatie-aanpak is opgebouwd als volgt: 

  • per themalijn wordt het permanent en kleinschalig evenementieel aanbod structureel onder de aandacht gebracht via verschillende kanalen (ontdek.antwerpen.be, (gesponsorde) sociale media, media content deals, samenwerkingen met partners,…);
  • afwisselend per themalijnen zorgen een aantal grote evenementiële trekkers voor een sterke bovenlokale aantrekking en deze worden nationaal en internationaal in de kijker gezet via brede media zoals affichages, radio, print, social media,… en perswerking;
  • in de zomer- en winterperiode wordt het aanbod extra ondersteund door feestelijke campagnes die een breed en  verbindend evenementenaanbod in de kijker zetten en ook hiervoor worden nationale communicatieacties ingezet.

 De relanceaanpak beleving wordt voorbereid en opgevolgd door verschillende stedelijke diensten:

  • SB/evenementen;
  • OS/visit Antwerpen;
  • OS/detailhandel en horeca;
  • TV/cultuur;
  • TV/Sport;
  • TV/Jeugd;
  • OS/marketing en communicatie;
  • TV/Jeugd.

Aanleiding en context

Op 12 juni 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen in het kader van het compensatiefonds coronavirus de communicatiecampagne "Samen tegen corona" goed. 

Op 16 oktober 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen de campagne niet-locals goed voor het najaar van 2020.

Algemene financiële opmerkingen

Voor de opzet van de communicatiecampagne en het ontwikkelen van het beleefaanbod worden middelen ingezet door  de verschillende betrokken diensten. Een deel van de middelen wordt voorzien in het meerjarenplan voor 2021 op volgende boekingsadressen:

  • SB/EFMF: 2BRS030301PA57/5373000000/6141_algemene werkingskosten;
  • OS/Detailhandel en Horeca: 2LWS010303A00000/5311500000/6141_algemene werkingskosten en 2LWS010303A00000/5318500000/6141_algemene werkingskosten;
  • OS/Visit Antwerpen: 2LWS010101/5318000000/6141_algemene werkingskosten en 2LWS010102/5318000000/141_algemene werkingskosten;
  • OS/Marketing & Communicatie: 2SBS060105A00000/531760000/6141_algemene werkingskosten.

Een ander deel van de middelen om dit besluit te realiseren is deels onder voorbehoud van toekenning vanuit het compensatiefonds coronavirus. Een laatste deel van de middelen zal worden voorgelegd als opname uit de rekening bij de derde aanpassing van het meerjarenplan.

Aangezien een deel van de middelen nog ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan het college, voor zowel het deel van het compensatiefonds als het deel voor opname uit de rekening, is de financiering van deze campagne op dit moment nog niet volledig rond. In verdere besluitvorming met betrekking tot dit project worden de financiële gevolgen dan ook steeds duidelijk opgenomen.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie
2SBS0601 - De stad bouwt een onderscheidende merkstrategie uit die gedragen is door haar stakeholders en een daarop gebaseerde toegankelijke communicatie
6 - Lerende en werkende stad
2LWS01 - Middenstand en toerisme
2LWS0101 - Reguliere werking toerisme
2LWS010101 - Leisure
6 - Lerende en werkende stad
2LWS01 - Middenstand en toerisme
2LWS0103 - Reguliere werking middenstand
2LWS010302 - Ondersteuning retail en horeca
7 - Bruisende stad
2BRS01 - Cultuur
2BRS0103 - Regie Cultuur
7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0302 - Coördinatie en strategie grote evenementen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het principebesluit relancecampagne beleving voor 2021 goed. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

DienstTaak
OS/Marketing & Communicatiecampagnemiddelen voorzien en de communicatieacties uitwerken na overleg met de betrokken diensten
SB/EFMF  de innames openbaar domein coördineren, opvolgen en in overleg met de betrokken diensten sturen in tijd en ruimte
OS/Visit Antwerpende afstemming van de relancestrategie met het beleefaanbod in de stad coördineren en de werkgroepen rond aanbod ondersteunen
TV/cultuur, TV/sport, TV/jeugd en OS/Detailhandel en Horecatrekkers voor de werkgroepen rond aanbod en communicatie afvaardigen