Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020173109 |
Gegevens van de aanvrager: | Jasper en Lynn Deen - Vernieuwe met als adres Lodewijk De Koninckstraat 23 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lodewijk De Koninckstraat 23 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 23 sectie C nr. 220W3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | voorzien van een uitbreiding op het gelijkvloers en de eerste verdieping bij een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/06/1928: toelating (961#9886) voor vergrotings-en veranderingswerken;
- 09/04/1937: toelating (1275#4413) voor zolder rechtmaken.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
- gelijkvloerse bouwdiepte van 12,15 meter;
- bouwdiepte van 12,15 meter ter hoogte van de linker- en 9,20 meter ter hoogte van de rechter perceelsgrens op de verdieping.
Huidige toestand
- eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
- gelijkvloerse ronde erker met een bouwdiepte van 13,25 meter
- bouwdiepte van 12,15 meter ter hoogte van de linker- en 9,20 meter ter hoogte van de rechter perceelsgrens op de eerste verdieping en 9,20 meter op de dakverdieping;
- gevel in wit geschilderde bepleistering en wit geschilderde gevelsteen met donker pvc buitenschrijnwerk en een dakkapel in schaliën.
Gewenste toestand
- eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
- gelijkvloerse bouwdiepte van 14 meter;
- bouwdiepte van 12,15 meter op de eerste verdieping en 9,30 op de dakverdieping;
- achtergevel in witte bepleistering en zwart aluminium buitenschrijnwerk;
- voorgevel in wit geschilderde bepleistering en wit geschilderde gevelsteen met donker pvc buitenschrijnwerk en een dakkapel in schaliën;
- tuinberging met een oppervlakte van 16 m² en een kroonlijsthoogte van 3 meter ter hoogte van de achterste perceelsgrenzen.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de bestaande gelijkvloerse achterbouw en tuinberging;
- voorzien van een nieuwe perceelbrede uitbreiding met groendak op het gelijkvloers en de eerste verdieping;
- aanpassen van de achtergevel aan de nieuwe interne indeling;
- verbreden van de dakkapel vooraan;
- wijzigen van het voorgevelschrijnwerk naar donkerblauwe pvc;
- voorzien van een nieuwe tuinberging.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 15 januari 2021 | 12 februari 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De woning maakt onderdeel uit van een eenheidsbebouwing (Lodewijk De Koninckstraat 21-29) van 2 bouwlagen met bijkomend een schuin dak. De woningen beschikken vooraan over een brede dakkapel.
De bestaande aanbouw wordt verwijderd en vervangen door een nieuwe aanbouw. De gelijkvloerse bouwdiepte wordt perceelsbreed voorzien tot 14 meter. Dit is circa 1,4 meter dieper dan de aanpalende woningen, maar komt overeen met de woningen in de ruimere omgeving. Dit doet geen afbreuk aan de eenheidsbebouwing. De eerste verdieping wordt rechts uitgebreid tot een perceelbrede bouwdiepte van 12,2 meter. Dit wordt voorzien naar analogie van de reeds vergunde uitbreiding van de links aanpalende woning. Deze uitbreidingen liggen in lijn met de bestaande evolutie van deze eenheidsbebouwing. Dit is aanvaardbaar.
De wijzigingen achteraan de 3de verdieping blijven beperkt tot het na-isoleren van de achtergevel en het wijzigen van het schuine dak met pannen naar een glazen schuin dak. De kenmerkende schuine dakvorm blijft voldoende herkenbaar. Dit is aanvaardbaar.
De brede dakkapel wordt verder uitgebreid tot tegen de linker perceelgrens. Dit sluit aan op de bestaande perceelbrede dakkapel van de linkerbuur. Dit is inpasbaar binnen de specifieke context van deze eenheidsbebouwing, waarbij de overige dakkapellen reeds verbreed werden.
Achteraan het perceel wordt een perceelbrede tuinhuis voorzien. Dit tuinhuis heeft een oppervlakte van circa 14 m² en bevindt zich 19,7 meter van de woning. Binnen dit bouwblok zijn reeds meerdere tuinhuizen achteraan de tuinen aanwezig. Dit is aanvaardbaar.
Cultuurhistorische aspecten
Omwille van de eenheidsbebouwing waar de woning onderdeel van uitmaakt (Lodewijk De Koninckstraat 21-29) werd een advies aan de stedelijke dienst monumentenzorg gevraagd. Hieruit volgde geen bezwaar. Het project werd reeds uitvoerig voorbesproken.
Visueel-vormelijke elementen
De dakkapel wordt voorzien van schaliën. Dit is in overeenstemming met de vergunde toestand van de dakkapellen van de aanpalende woningen. De ramen in de dakkapel worden voorzien in donkerblauwe pvc en de dakrand wordt voorzien in donkerkleurig aluminium. Ook de overige voorgevelramen worden voorzien in donkerblauwe pvc met zelfde indeling als het bestaande schrijnwerk. Gelet op de reeds gewijzigde ramen van de twee links aanpalende woningen is dit aanvaardbaar.
De achtergevel wordt voorzien in witte crepi met plint in blauwe hardsteen en schrijnwerk in zwart aluminium. Het schuine dak achteraan de derde verdieping wordt vervangen door een lichtstraat. De materialisatie en uitwerking van de achtergevel is inpasbaar binnen deze stedelijke context.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Bouwcode artikel 21:
De slaapkamers onder het zadeldak werden vergund met een vrije hoogte van 2,8 meter. Dit werd verlaagd tot 2,35 meter, wat een negatieve impact heeft op de leefkwaliteit van deze kamers. In voorwaarden wordt opgelegd het plafond tussen de slaapkamer en de nok te verwijderen, waardoor een groter deel van de slaapkamer over een vrije hoogte van meer dan 2,6 meter beschikt.
Bouwcode artikel 27:
De verharde fietsstalplaats in de voortuin is aanvaardbaar gelet op de beperkte breedte van het pad palend aan de bebouwing.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;
2. het vals plafond van de slaapkamers onder het schuine dak te verwijderen zodat twee hoge ruimtes tot onder de nokbalk ontstaan;
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 18 december 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 15 januari 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 16 maart 2021 |
Verslag GOA | 24 februari 2021 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
1. Huisnummering: De opmerking dat de huisnummering van de aanpalende woningen verwisseld werd;
Beoordeling: Dit heeft geen invloed op de stedenbouwkundige beoordeling van het project. Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard.
2. Afwerking achtergevel grenzend aan eigendom nabuur: Het bezwaar dat de scheidingsmuur twee verschillende gevelafwerking krijgt: crepi aan de uitbreiding en bakstenen aan de bestaande scheidingsmuur;
Beoordeling: Het is onduidelijk over welke bestaande bakstenen afwerking bezwaar handelt en daarenboven handelt bezwaar over een burgerrechtelijke aspect.
Ook dient vermeld dat het verkrijgen van een vergunning natuurlijk geen vrijgeleide betekent voor de aanvrager zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken.
Bijkomend kan gemeld worden dat het wijzigen naar één van de voorgestelde materialen in dit geval niet vergunningsplichtig is én dat beide aanvaardbaar zijn.
Het bezwaar is bijgevolg ontvankelijk maar ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;
2. het vals plafond van de slaapkamers onder het schuine dak te verwijderen zodat twee hoge ruimtes tot onder de nokbalk ontstaan;
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.