Terug
Gepubliceerd op 08/03/2021

2021_CBS_01904 - District Deurne. Boekenberglei - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01904 - District Deurne. Boekenberglei - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2021_CBS_01904 - District Deurne. Boekenberglei - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • de verkeersborden D9 worden vervangen door D7 (fietspad) en worden voorzien van een onderbord M7 (bromfietsers klasse B verboden) en een informatief bord met snelheidsbepaling 25 km per uur (artikel 3);     
  • een parkeerverbod wordt ingevoerd, ter hoogte van het appartementsgebouw nummer 22/24 (artikel 5).
    In het straatsegment tussen de Sint-Rochusstraat en het Boekenbergplein zijn veel garages. Er kan enkel geparkeerd worden voor nummer 22/24. Tegen de tramhalte is een parkeerstrook in kasseien en de overige rijwegbreedte is beperkt tot ongeveer 4,70 meter. In principe moet je volgens de wegcode 3 meter vrije doorgang vrijlaten, maar zoiets is moeilijk in te schatten ter plaatse. Vermits er 50 km per uur gereden mag worden in de Boekenberglei, is het aangewezen om dit te verduidelijken met een parkeerverbod.  
De parkeerbalans neemt af met twee parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Boekenberglei in het district Deurne:  
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 15 juli 2016 (jaarnummer 6371);
  • is deels gelegen in een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Bikschotelaan";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de 'principenota “Speed pedelecs in Antwerpen” goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Bewoners melden dat er regelmatig problemen zijn met de doorgang, ter hoogte van de tramhalte Eksterlaar. Vooral grotere voertuigen zoals vrachtwagens, bussen en vuilniswagens kunnen hier vaak moeilijk door. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om een beperkt parkeerverbod in te voeren.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 18 december 2020 Gunstig advies
Districtsraad Deurne, advies van 11 februari 2021 (jaarnummer 19) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Boekenberglei in het district Deurne goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 juli 2016 (jaarnummer 6371).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen