Terug
Gepubliceerd op 22/03/2021

2021_CBS_01935 - Omgevingsvergunning - OMV_2020179286. Plantin en Moretuslei 87. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01935 - Omgevingsvergunning - OMV_2020179286. Plantin en Moretuslei 87. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_01935 - Omgevingsvergunning - OMV_2020179286. Plantin en Moretuslei 87. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020179286

Gegevens van de aanvrager:

de heer Oesem Ajaha met als adres Wipstraat 51 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Plantin en Moretuslei 87 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 8 sectie H nr. 1119T3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van het gelijkvloers van handel naar horeca, wijzigen van de voorgevel en plaatsen van zaak-gebonden publiciteit

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          07/10/1985: vergunning (18#66631) voor het vernieuwen van de winkelpui;

-          vaststelling (ID: 300460) van deel Plantin en Moretuslei en aansluitende bebouwing Van Immerseelstraat en Baron Joostenstraat als bouwkundig erfgoed;

-          bescherming (ID: 2739) van stads- en dorpsgezicht, intrinsiek deel Plantin en Moretuslei met omgeving;

-          vaststelling (ID: 300408) van meergezinswoning in art-nouveaustijl als bouwkundig erfgoed.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          meergezinsgebouw met handelsgelijkvloers;

-          bouwvolume van 5 bouwlagen onder plat dak;

-          gevelafwerking:

  • verbouwde winkelpui (1985) aluminium vitrine met centrale inkomdeur;
  • witte bepleistering boven vitrine met daaronder een zonnetent;
  • de vitrine springt 1m naar voor ten op zichtte van het gevelvlak;
  • aparte voordeur voor bovenliggende verdiepingen (art-nouveau getint);
  • parement in witte natuursteen in art-nouveaustijl (bovenliggende verdiepingen).

 

Huidige toestand

-          meergezinswoning met handelsgelijkvloers;

-          geen informatie betreffende bovenliggende verdiepingen, de aanvraag handelt over het gelijkvloers;

-          bouwvolume: volledig bebouwd gelijkvloers;

-          gevelafwerking gelijkvloerse verdieping:

  • pui in het gevelvlak met centrale inkomdeur;
  • gevel bekleed met grijze tegels;
  • schrijnwerk in grijs pvc; 
  • vernieuwde inkomdeur appartementen in wit aluminium;

-          gevelafwerking bovenliggende verdiepingen:

  • alle buitenschrijnwerk gewijzigd in wit pvc;
  • de onderpanelen van de ramen van de 1ste verdieping voorzien van witte pvc panelen.

 

Gewenste toestand

-          meergezinswoning met horeca op het gelijkvloers;

-          bouwvolume: overeenkomstig bestaand;

-          gevelafwerking gelijkvloerse verdieping:

  • pui in zwart aluminium schrijnwerk met centrale, dubbel openschuivende deur;
  • pui ligt 1,95m dieper dan het gevelvlak;
  • op het gevelvlak worden 3 kolommen bekleed met zwart aluminium platen.  De gevelopening wordt voorzien van een rolluik bij sluiting van de zaak;
  • voordeur appartementen overeenkomstig bestaand;
  • reclamepaneel boven de vitrine tegen het gevelvlak;

-          gevelafwerking bovenliggende verdiepingen: overeenkomstig bestaand.


Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van het gelijkvloers van handel naar horeca;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          plaatsen van zaakgebonden publiciteit;

-          bovenliggende woonentiteiten maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

26 januari 2021

5 februari 2021

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

26 januari 2021

22 februari 2021

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

26 januari 2021

26 februari 2021

Ongunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

26 januari 2021

5 februari 2021

stadsontwikkeling/ mobiliteit

26 januari 2021

1 februari 2021

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

26 januari 2021

9 februari 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

Artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed

Het gebouw is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gelegen in beschermde stadsgezicht. Voor deze gebouwen wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
De wijzigingen aan de gevel doen afbreuk aan de erfgoedwaarde;

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:

de nieuwe voorgevelelementen sluiten niet aan bij de rest van de gevel die werd opgetrokken in art-nouveaustijl.  De nieuwe vitrine wordt voorzien als een strak geheel in zwarte aluminium en wordt dieperliggend geplaatst. Het buitenschrijnwerk van de voordeur werd vervangen door wit aluminium, de ramen van de bovenliggende verdiepingen werden vervangen in witte pvc. Het gevelgeheel heeft geen harmonische samenhang meer;

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:

het nieuwe buitenschrijnwerk in pvc en aluminium doet afbreuk aan de art-nouveaugevel.  Bovendien wordt de indeling en beleving van de gevelpui volledig gewijzigd door het dieperliggend plaatsen van de vitrine en het voorzien van een rolluik;   

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

er worden geen fietsstalplaatsen voorzien bij deze functiewijziging;

  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:

de grootte van de publiciteitsinrichting dient steeds in verhouding te zijn met de maat van het gebouw. De letters zijn 0,45cm hoog en nemen de volledige breedte van de gevel in, namelijk tot 30cm van de perceelsgrenzen. De afstand tot de perceelsgrenzen dient minstens op 60cm te zijn;

  • artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van gassen:

voor de inrichting van de horecazaak (frituur) is het noodzakelijk een uitlaat te plaatsen.  Deze werd niet op de plannen ingetekend en is bijgevolg niet beoordeelbaar; 

  • artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders:

horeca-inrichtingen en andere bedrijven en instellingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen. Er werden geen vet- of olieafscheiders voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

In voorliggende aanvraag wordt het handelsgelijkvloers van het meergezinsgebouw omgevormd tot een recazaak. De bovenliggende woongelegenheden blijven ongewijzigd en maken geen deel uit van de aanvraag.

 

De functiewijziging van handel naar reca kan vanuit stedenbouwkundig oogpunt gunstig beoordeeld worden. Het pand is immers gelegen in het afgebakend buurtwinkelgebied Provinciestraat (Beleidsnota Detailhandel 2020). Behoud van commerciële ruimte (handel, reca of diensten) wordt op deze locaties positief beoordeeld omdat op zo de lokale en wijkverzorgende voorzieningen voor de omliggende bewoners aanwezig blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beperkt zich tot de functiewijziging van de gelijkvloerse verdieping en aanpassingen aan de voorgevel. De bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag. De werken beperken zich dus binnen het bestaande en vergunde bouwvolume en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De voorgevel wordt gewijzigd. De gelijkvloerse gevelpui wordt afgewerkt in een bekleding in zwartgrijs aluminium. Ook het raamgeheel van de reca-functie wordt uitgevoerd in zwartgrijs aluminium en wordt circa 2,15 m dieperliggend geplaatst ten opzichte van de gelijkvloerse gevel. De gevelopening wordt voorzien van een rolluik zodat deze ’s nachts kan worden afgesloten. De toegangsdeur tot de bovenliggende verdiepingen wordt uitgelijnd op de hoogte van de vitrine en wordt uitgevoerd in wit aluminium. Het buitenschrijnwerk op de verdiepingen wordt voorzien in witte pvc.

Omdat het pand deel uitmaakt van het beschermd stadsgezicht Plantin en Moretuslei ten oosten van de spoorwegberm en is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed werd het advies ingewonnen van het Agentschap Onroerend erfgoed. Dit advies is ongunstig omdat de geplande gevelwijzigingen afbreuk doen aan de bescherming van het pand. Het terugspringend plaatsen van het gevelschrijnwerk wijkt af van de erfgoedkenmerken en verstoort de stedenbouwkundig-esthetische waarden van het stadsgezicht.

Het agentschap stelt dat de huidige winkelpui bij gebrek aan erfgoedwaarde kan vervangen worden. Evenwel moet het nieuwe schrijnwerk op de gevellijn geplaatst worden conform de historische typologie. Bij voorkeur volgt het nieuwe schrijnwerk de originele hoogte van de winkelpui zodat er terug een eenheid wordt gecreëerd tussen de voordeur en het schrijnwerk van de commerciële ruimte.

Het ongunstig advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. Door het gebruik van de verschillende soorten buitenschrijnwerk heeft het gevelgeheel geen harmonische samenhang meer waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 6 (Harmonie en draagkracht) en 11 (Afwerken van gevels en materiaalgebruik) van de bouwcode. 

 

Daarnaast wordt boven de gelijkvloerse gevelpui een groot, zaakgebonden reclamepaneel voorzien, over de volledige breedte van de gevel. De aanvraag is niet duidelijk hoe dit uitgevoerd zal worden. De geveltekening toont een wit paneel met zwarte letters terwijl de legende “reclamepaneel, zwart en witte letters” vermeld. Het reclamepaneel behoudt bovendien geen afstand van minstens 0,60 m tot beide perceelsgrenzen waardoor de aanvraag ook strijdig is met de bepalingen van artikel 33 (Zaak-gebonden publiciteit) van de bouwcode. Het Agentschap Onroerend Erfgoed stelt in haar advies dat de reclame beperkt moet blijven tot de breedte van de commerciële ruimte.

 

Omwille van bovenstaande redenen worden de gevelwijzigingen dan ook uitgesloten uit de vergunning zoals in rood aangeduid op het gevelaanzicht. Om in aanmerking te komen van vergunning dient onderzocht te worden om de winkelpui terug te brengen naar de oorspronkelijke hoogte, de kleur van het schrijnwerk van het gelijkvloers af te stemmen met de rest van het gebouw en de gelijkvloerse plint te voorzien van een stenig materiaal.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Conform artikel 44 van de bouwcode zijn horeca-inrichtingen, waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden worden geconsumeerd, verplicht hun afvalwater via een vetafscheider te lozen. Er zijn geen gegevens beschikbaar op de voorliggende plannen om te concluderen dat deze geïnstalleerd wordt.  De installatie van een vetafscheider wordt daarom opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

Daarnaast is het ook niet duidelijk waar het kanaal voor de uitlaat van gassen zal worden geplaatst. Om mogelijke hinder voor de omwonenden maximaal te beperken is het noodzakelijk om kanalen te laten uitmonden in open lucht en een afstand van minstens 0,60 m te bewaren ten opzichte van verluchtingsroosters of aangrenzende opgaande gevels. Het plaatsen van een afvoerkanaal / afvoerkanalen dient te gebeuren conform de bepalingen van artikel 35 van de bouwcode. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de meergezinswoning met reca-gelijkvloers aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van het gelijkvloers.

De bestaande handelsruimte wordt verbouwd naar reca. De bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd. Voor reca in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaats voorzien worden.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Fietsvoorzieningen: 

Voor het personeel moeten 2 fietsstalplaatsen worden voorzien conform de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode. Gezien de beperkte oppervlakte van het gelijkvloers, in samenhang met de circulatie en de commerciële ruimte is dit echter niet mogelijk. Bijgevolg kan hierop een uitzondering op worden toegestaan.

 

Laden en lossen:

Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de afvoerinstallatie van een vetafscheider te voorzien conform artikel 44 van de bouwcode;

3.      de afvoerkanalen van de reca-inrichting te voorzien conform de bepalingen van artikel 35 van de bouwcode;

4.      laden en lossen dient te gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving;

Uitsluitingen

5.    alle gevelwijzigingen, inclusief de terugspringende vitrine.

 

Standpunt college

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De omgevingsambtenaar sluit alle gevelwijzigingen, inclusief de terugspringende vitrine, uit van de vergunning omdat de geplande gevelwijzigingen ertoe zouden leiden dat het gevelgeheel geen harmonische samenhang meer zou hebben en aldus strijdig zou zijn met artikelen 6 en 11 van de Antwerpse Bouwcode. De gemeentelijke omgevingsambtenaar baseert zich hiervoor ook op het ongunstig advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed.

Doorheen de jaren hebben de meeste gelijkvloerse gevelpuien van deze wijk een andere uitstraling en functie gekregen. Zo kenmerkt dit gedeelte van de Plantin en Moretuslei zich vooral door de talrijke aanwezige winkelpuien op het gelijkvloers. Er bestaat bijgevolg een grote verscheidenheid aan modellen, materialisatie en kleurstelling inzake het aanwezige schrijnwerk en gevelmateriaal op de gelijkvloerse gevelpuien in de wijk.

Ook in het pand met huisnummer 87 is het originele schrijnwerk niet meer aanwezig. In 1985 werd een vergunning verleend waarbij de winkelpui werd aangepast naar een vooruitspringende wit aluminium vitrine met centrale inkomdeur. In bestaande toestand blijkt de pui bekleed te zijn met grijze tegels en voorzien van schrijnwerk in grijs PVC. Het Agentschap stelt in haar advies dan ook terecht dat de huidige winkelpui vervangen kan worden bij gebrek aan erfgoedwaarde.

In nieuwe toestand wordt een insprong voorzien, waarbij het nieuwe raamgeheel in het gebouw op circa 2,15m van de voorgevellijn wordt voorzien. Het nieuwe raamgeheel beschikt over een dubbel openschuivende deur waardoor er voldoende mogelijkheden zijn om deze ruimte te verluchten. De bestaande gevelopeningen worden van het bestaande schrijnwerk ontdaan, de afmetingen van de als dusdanig vergunde openingen worden niet gewijzigd. De gelijkvloerse gevel wordt bekleed met zwarte/grijze aluminium panelen. Op het bovenste gedeelte wordt, in functie van de gelijkvloerse recazaak, in witte letters zaakgebonden reclame aangebracht. De letters dienen op een afstand van 0,60 meter van de grens met de naburige eigendomen aangebracht te worden conform artikel 33 van de Antwerpse Bouwcode.

De wijzigingen aan de gevelpui betreffen slechts beperkte handelingen, die geenszins verdere aanpassingen in de toekomst hypothekeren. Ten aanzien van de vergunde en vooral de bestaande toestand biedt de nieuwe uitwerking een meer kwalitatieve uitstraling. Hoewel een uniformiteit in het schrijnwerk van de gehele gevel over het algemeen de kwaliteit van een gevelbeeld versterkt, is het niet ongewoon dat de (gelijkvloerse) winkelpui omwille van de functie een afwijkende uitwerking kent ten aanzien van de overige geveldelen.

De gevelopening wordt voorzien van een rolluik zodat deze ’s nachts kan worden afgesloten, waardoor er ook vanuit veiligheidsoverwegingen geen bezwaren zijn.

Op basis van deze elementen acht het college de aangevraagde werken voor vergunning vatbaar. Gelet op al het bovenstaande schrapt het college dan ook de desbetreffende uitsluiting.


Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 december 2020

Volledig en ontvankelijk

26 januari 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 maart 2021

Verslag GOA

8 maart 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk  aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de afvoerinstallatie van een vetafscheider te voorzien conform artikel 44 van de bouwcode;

3.      de afvoerkanalen van de reca-inrichting te voorzien conform de bepalingen van artikel 35 van de bouwcode;

4.      laden en lossen dient te gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving;

5.      de zaakgebonden publiciteit dient te worden voorzien op een afstand van minstens 0,60 m tot beide perceelsgrenzen  conform artikel 33 van de Antwerpse Bouwcode. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.