Terug
Gepubliceerd op 30/03/2021

2021_CBS_02113 - De Grote Verbinding - Principe campagneconcept 2021 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_02113 - De Grote Verbinding - Principe campagneconcept 2021 - Goedkeuring 2021_CBS_02113 - De Grote Verbinding - Principe campagneconcept 2021 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

Het geraamde bedrag voor deze campagne bedraagt 112.000,00  EUR (inclusief BTW) en zal geboekt worden op budgetplaats 5317600000, budgetpositie 6141 en functiegebied 2SBS060105A00000 voor de budgetperiode 2100.

Aanleiding en context

Van januari 2016 tot juni 2018 werd, onder leiding van de intendant voor de overkapping van de Antwerpse Ring, een traject doorlopen om te komen tot concrete en realiseerbare overkappingen en leefbaarheidsprojecten voor de Antwerpse Ring met als ambitie een overkapping van de volledige ring. In maart 2017 is het “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid – Een ring rond de stad en een ring voor de stad” tussen het Vlaams Gewest, de stad Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland tot stand gekomen. In het kader van de eerste grote fase in de leefbaarheidsmaatregelen voorzien de Vlaamse Regering, de stad Antwerpen en het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht een bedrag van 1,250 miljard euro dat ingezet wordt op basis van de uitkomst van het selectiedossier van de intendant.

Op 26 januari 2018 (jaarnummer 696) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen in de periode 2018 - 2022, op basis van bestek GAC/2017/5021, aan Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.

Op 25 juni 2018 (jaarnummer 485) keurde de gemeenteraad het protocol tussen BAM (thans Lantis) en de stad Antwerpen in het kader van de realisatie van de Oosterweelverbinding goed.

Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) bekrachtigde het college de selectie van de 18 leefbaarheidsprojecten en de vier (4) reserveprojecten in het kader van Over de ring.

Op 3 juli 2019 (jaarnummer 5478) keurde het college de communicatiestrategie voor 'De Grote Verbinding' goed.

Op 6 maart 2020 (jaarnummer 2227) keurde het college de afsprakennota stad Antwerpen, Lantis en team intendant goed.

Op 18 mei 2020 (jaarnummer 326) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen Lantis en de stad Antwerpen in het kader van de realisatie van de Oosterweelverbinding goed.

Op 16 oktober 2020 (jaarnummer 8669) keurde het college het campagneconcept voor de najaarscampagne van De Grote Verbinding goed.

Argumentatie

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwen Antwerpen en Vlaanderen aan hun internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen we voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen, en maken we van de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.

De afgelopen jaren hebben de stad, de haven, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners samen met de intendant voor de overkapping van de Ring de plannen vormgegeven. In een maandelijks overleg, dat getrokken wordt door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, communicatie en participatie, worden in alle openheid de geplande ‘outreach’-initiatieven van de verschillende partners overlopen en besproken. In dit overleg zetelen vertegenwoordigers van de burgerbewegingen StRaten-Generaal, Ademloos en Ringland, team intendant, de stad Antwerpen, Lantis, AWV, MOW, De Vlaamse Waterweg en Vervoerregio Antwerpen.

In 2020 zijn de verschillende ontwerpteams van Ringparken allemaal aan de slag gegaan. In 2021 worden dan ook de eerste echte resultaten van de ontwerpteams verwacht. Deze plannen tekenen ze niet alleen uit, maar samen met de vele buurtbewoners en betrokkenen. De campagne voor 2021 wil de voortgang van deze leefbaarheidsprojecten en de mogelijkheden voor alle inwoners van de stad Antwerpen om hun steentje hieraan bij te dragen, verduidelijken.

De campagne brengt de voordelen van de lokale leefbaarheidsprojecten en de grote veranderingen die op til zijn in beeld. De campagne roept op om nu mee te werken aan het uitwerken van de ontwerpen. Via een oproep voor het insturen van vragen, dialogen tussen relevante Antwerpenaren, reportages en een zomerprogramma over de finale ontwerpresultaten worden naast de plannen ook de thema’s die terugkomen in verschillende ringparken - verbinding tussen wijken, groen & natuur, fietsen en klimaat – meegenomen. De gekozen media brengen deze informatie tot in de huiskamer van de Antwerpenaar in de vorm van redactionele krantenartikelen in Gazet van Antwerpen (GvA) en De Standaard (DS), via (live) uitzendingen op de lokale televisiezender ATV, via podcast uitzendingen van De Standaard en op sociale media van zowel de geselecteerde media als van De Grote Verbinding. 

In de campagne zal worden opgeroepen om, via (digitale) 'Ringdagen', mee te werken met de  verschillende projectteams. Op zo een 'Ringdag' kunnen bewoners en andere stakeholders ontdekken wat de laatste stand van zaken is voor het dichtstbijzijnde Ringpark en input hierop geven. Rond de zomer zullen de finale voorontwerpen voor Ringpark Noordkasteel, Groenendaal, Lobroekdok en het Schijn worden voorgesteld tijdens het zomerprogramma. Voor Ringpark Groene Vesten wordt het landschapsontwerp, het overkoepelende plan voor de hele zone, voorgesteld en kan er meegewerkt worden aan de definitieve uitwerking van de deelprojecten die in een eerste fase gerealiseerd worden. Voor Ringpark West wordt er ingezet op het zichtbaar maken van de op til zijnde ingrepen op het terrein.

 Mediaplan

DoelgroepBoodschapMediaPeriode
Antwerpen

Oproep om vragen over de Ringparken in te zenden via mail, Twitter, Facebook enz.

Call to action naar online Ringdagen
  • ATV - Wakker op zondag, de intendant beantwoordt samen met een flankerende gast, de meest voorkomende vragen
  • GvA en DS brengen deze vragen en hun antwoorden in een redactioneel stuk
  • Aankondigingsspot via ATV en de sociale kanalen van zowel de media als de partners
  • Advertentie in GvA
maart/april 2021
Antwerpen

Dialoogsessies tussen twee relevante Antwerpenaren of betrokken bij De Grote Verbinding die telkens dieper ingaan op de overkoepelende thema’s binnen de Ringparken. De duo's worden op voorstel van de stad samengesteld.

Call to action naar online Ringdagen.
  • ATV - Wakker op zondag
  • GvA (en DS) brengen de dialogen in een redactioneel stuk
  • Aankodigingsspot via ATV en de sociale kanalen van GvA en DS
  • Dialoogsessies als podcast via DS
  • Advertentie in GvA
april en najaar 2021
Buurten nabij RingparkenReportagereeks op locatie over een aantal Ringparken.
  • ATV - loop
  • GvA en DS online
  • (Podcast DS)
juni 2021
Buurten nabij Ringparken
Zomerprogramma dat de buurten oproept om de plannen voor het Ringpark achter hun hoek te gaan ontdekken
  • ATV - Reportage in zomermagazine
  • Aankondigingsspot via ATV en de sociale kanalen van zowel de media als de partners
  • Advertentie in GvA en DS
zomer 2021


Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010105 - Communicatie, participatie en inspiratie
2LMS010105PA5920 - de grote verbinding

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de principes voor het campagneconcept voor de campagne 2021 van De Grote Verbinding goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

diensttaak
OS
  • Het verder verfijnen van het mediaplan en de afspraken met de verschillende betrokken media.
  • Aankopen van de voorgestelde media.
SW/C&PHet inhoudelijke verder verfijnen van de vier mediagolven in samenwerking met alle partners binnen De Grote Verbinding.