Het geraamde bedrag voor deze campagne bedraagt 112.000,00 EUR (inclusief BTW) en zal geboekt worden op budgetplaats 5317600000, budgetpositie 6141 en functiegebied 2SBS060105A00000 voor de budgetperiode 2100.
Van januari 2016 tot juni 2018 werd, onder leiding van de intendant voor de overkapping van de Antwerpse Ring, een traject doorlopen om te komen tot concrete en realiseerbare overkappingen en leefbaarheidsprojecten voor de Antwerpse Ring met als ambitie een overkapping van de volledige ring. In maart 2017 is het “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid – Een ring rond de stad en een ring voor de stad” tussen het Vlaams Gewest, de stad Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland tot stand gekomen. In het kader van de eerste grote fase in de leefbaarheidsmaatregelen voorzien de Vlaamse Regering, de stad Antwerpen en het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht een bedrag van 1,250 miljard euro dat ingezet wordt op basis van de uitkomst van het selectiedossier van de intendant.
Op 26 januari 2018 (jaarnummer 696) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen in de periode 2018 - 2022, op basis van bestek GAC/2017/5021, aan Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.
Op 25 juni 2018 (jaarnummer 485) keurde de gemeenteraad het protocol tussen BAM (thans Lantis) en de stad Antwerpen in het kader van de realisatie van de Oosterweelverbinding goed.
Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) bekrachtigde het college de selectie van de 18 leefbaarheidsprojecten en de vier (4) reserveprojecten in het kader van Over de ring.
Op 3 juli 2019 (jaarnummer 5478) keurde het college de communicatiestrategie voor 'De Grote Verbinding' goed.
Op 6 maart 2020 (jaarnummer 2227) keurde het college de afsprakennota stad Antwerpen, Lantis en team intendant goed.
Op 18 mei 2020 (jaarnummer 326) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen Lantis en de stad Antwerpen in het kader van de realisatie van de Oosterweelverbinding goed.
Op 16 oktober 2020 (jaarnummer 8669) keurde het college het campagneconcept voor de najaarscampagne van De Grote Verbinding goed.
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwen Antwerpen en Vlaanderen aan hun internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen we voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen, en maken we van de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben de stad, de haven, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners samen met de intendant voor de overkapping van de Ring de plannen vormgegeven. In een maandelijks overleg, dat getrokken wordt door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, communicatie en participatie, worden in alle openheid de geplande ‘outreach’-initiatieven van de verschillende partners overlopen en besproken. In dit overleg zetelen vertegenwoordigers van de burgerbewegingen StRaten-Generaal, Ademloos en Ringland, team intendant, de stad Antwerpen, Lantis, AWV, MOW, De Vlaamse Waterweg en Vervoerregio Antwerpen.
In 2020 zijn de verschillende ontwerpteams van Ringparken allemaal aan de slag gegaan. In 2021 worden dan ook de eerste echte resultaten van de ontwerpteams verwacht. Deze plannen tekenen ze niet alleen uit, maar samen met de vele buurtbewoners en betrokkenen. De campagne voor 2021 wil de voortgang van deze leefbaarheidsprojecten en de mogelijkheden voor alle inwoners van de stad Antwerpen om hun steentje hieraan bij te dragen, verduidelijken.
De campagne brengt de voordelen van de lokale leefbaarheidsprojecten en de grote veranderingen die op til zijn in beeld. De campagne roept op om nu mee te werken aan het uitwerken van de ontwerpen. Via een oproep voor het insturen van vragen, dialogen tussen relevante Antwerpenaren, reportages en een zomerprogramma over de finale ontwerpresultaten worden naast de plannen ook de thema’s die terugkomen in verschillende ringparken - verbinding tussen wijken, groen & natuur, fietsen en klimaat – meegenomen. De gekozen media brengen deze informatie tot in de huiskamer van de Antwerpenaar in de vorm van redactionele krantenartikelen in Gazet van Antwerpen (GvA) en De Standaard (DS), via (live) uitzendingen op de lokale televisiezender ATV, via podcast uitzendingen van De Standaard en op sociale media van zowel de geselecteerde media als van De Grote Verbinding.
In de campagne zal worden opgeroepen om, via (digitale) 'Ringdagen', mee te werken met de verschillende projectteams. Op zo een 'Ringdag' kunnen bewoners en andere stakeholders ontdekken wat de laatste stand van zaken is voor het dichtstbijzijnde Ringpark en input hierop geven. Rond de zomer zullen de finale voorontwerpen voor Ringpark Noordkasteel, Groenendaal, Lobroekdok en het Schijn worden voorgesteld tijdens het zomerprogramma. Voor Ringpark Groene Vesten wordt het landschapsontwerp, het overkoepelende plan voor de hele zone, voorgesteld en kan er meegewerkt worden aan de definitieve uitwerking van de deelprojecten die in een eerste fase gerealiseerd worden. Voor Ringpark West wordt er ingezet op het zichtbaar maken van de op til zijnde ingrepen op het terrein.
Mediaplan
Doelgroep | Boodschap | Media | Periode |
Antwerpen | Oproep om vragen over de Ringparken in te zenden via mail, Twitter, Facebook enz. Call to action naar online Ringdagen |
| maart/april 2021 |
Antwerpen | Dialoogsessies tussen twee relevante Antwerpenaren of betrokken bij De Grote Verbinding die telkens dieper ingaan op de overkoepelende thema’s binnen de Ringparken. De duo's worden op voorstel van de stad samengesteld. Call to action naar online Ringdagen. |
| april en najaar 2021 |
Buurten nabij Ringparken | Reportagereeks op locatie over een aantal Ringparken. |
| juni 2021 |
Buurten nabij Ringparken | Zomerprogramma dat de buurten oproept om de plannen voor het Ringpark achter hun hoek te gaan ontdekken |
| zomer 2021 |
Het college keurt de principes voor het campagneconcept voor de campagne 2021 van De Grote Verbinding goed.
dienst | taak |
OS |
|
SW/C&P | Het inhoudelijke verder verfijnen van de vier mediagolven in samenwerking met alle partners binnen De Grote Verbinding. |