In samenspraak met district Antwerpen, stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om met verdrijvingsvlakken en plooibakens het stilstand- en parkeerverbod af te dwingen, dit in afwachting van de heraanleg. Door verdrijvingsvlakken en veerpalen aan te brengen, kunnen autobestuurders niet langer parkeren, wat de veiligheid en het comfort voor de fietsers verhoogt.
De parkeerbalans nam af met zeven parkeerplaatsen door het invoeren van het stilstand- en parkeerverbod (verkeersborden E3). Door het aanbrengen van verdrijvingsvlakken in plaats van de verkeersborden E3, wijzigt hier niets aan, maar de veiligheid voor fietsers wordt wel verhoogd.
De Balansstraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 13 maart 2020 (jaarnummer 2497) een proefopstelling goed, waar in afwachting van de definitieve heraanleg van de straat, een verdrijvingsvlak werd aangelegd ter hoogte van de schoolpoort.
Het college keurde op 2 juni 2020 (jaarnummer 4697) de uitrol "fietsinfrastructuur - Onderzoek en uitrollen van rode lopers" goed. Hierin werd de Balansstraat mee opgenomen.
Het aangebrachte stilstand- en parkeerverbod, in het smalle deel van de fietsstraat, wordt momenteel door automobilisten genegeerd. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt verdrijvingsvlakken en plooibakens als oplossing voor.
Het college keurt de proefopstelling in de Balansstraat goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
---|---|
SW/ Communicatie en Participatie |
alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit |
SW/Mobiliteit en LP/VK |
in samenspraak de proefopstelling evalueren |
SW/Mobiliteit |
bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen] |
SW/B&O |
aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen |