Terug
Gepubliceerd op 22/03/2021

2021_CBS_02328 - District Antwerpen. Balansstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_02328 - District Antwerpen. Balansstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2021_CBS_02328 - District Antwerpen. Balansstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

In het kader van de uitrol van de rode loper fietsstraten, werd de Balansstraat reeds gesignaleerd. In het deel tussen de Lange Elzenstraat en het nummer 72, is de rijbaanbreedte erg smal waardoor er stilstand- en parkeerverbodsborden (E3) werden aangebracht, voor de veiligheid en meer comfort voor de fietsers. Het aangebrachte stilstand- en parkeerverbod, in het smalle deel van de fietsstraat, wordt door automobilisten genegeerd. Zij blijven er parkeren.


In samenspraak met district Antwerpen, stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om met verdrijvingsvlakken en plooibakens het stilstand- en parkeerverbod af te dwingen, dit in afwachting van de heraanleg. Door verdrijvingsvlakken en veerpalen aan te brengen, kunnen autobestuurders niet langer parkeren, wat de veiligheid en het comfort voor de fietsers verhoogt.

De parkeerbalans nam af met zeven parkeerplaatsen door het invoeren van het stilstand- en parkeerverbod (verkeersborden E3). Door het aanbrengen van verdrijvingsvlakken in plaats van de verkeersborden E3, wijzigt hier niets aan, maar de veiligheid voor fietsers wordt wel verhoogd.

Aanleiding en context

De Balansstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 10 januari 2020 (jaarnummer 254);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Harmonie-Brederode";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend - en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het college keurde op 13 maart 2020 (jaarnummer 2497) een proefopstelling goed, waar in afwachting van de definitieve heraanleg van de straat, een verdrijvingsvlak werd aangelegd ter hoogte van de schoolpoort.

Het college keurde op 2 juni 2020 (jaarnummer 4697) de uitrol "fietsinfrastructuur - Onderzoek en uitrollen van rode lopers" goed. Hierin werd de Balansstraat mee opgenomen.
Het aangebrachte stilstand- en parkeerverbod, in het smalle deel van de fietsstraat, wordt momenteel door automobilisten genegeerd. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt verdrijvingsvlakken en plooibakens als oplossing voor.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 1 maart 2021 Gunstig advies
Districtscollege Antwerpen, advies van 8 maart 2021 (jaarnummer 157) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Balansstraat goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/ Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20210223 Balansstraat proef 1-1.pdf