Terug
Gepubliceerd op 22/03/2021

2021_CBS_02176 - Omgevingsvergunning - OMV_2020158902. Lange Van Bloerstraat 139-141. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_02176 - Omgevingsvergunning - OMV_2020158902. Lange Van Bloerstraat 139-141. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_02176 - Omgevingsvergunning - OMV_2020158902. Lange Van Bloerstraat 139-141. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020158902

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jean Joret met als adres Lange Van Bloerstraat 141 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Van Bloerstraat 139-141 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 5 sectie E nrs. 729K5 en 729B6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/03/1951: toelating (18#27823) voor het bouwen van een garage met appartementen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: gelijkvloerse doorrij naar achterliggende garage, bovenliggend 3 appartementen:

-          bouwvolume: besloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak.

Huidige toestand

-          bouwvolume: interne constructieve werken 3de verdieping;

-          gevelafwerking: 

  • gelijkvloers: doorrij in grijs en groen aluminium buitenschrijnwerk, portaal appartementen in zwart aluminium buitenschrijnwerk;
  • verdiepingen: natuursteen met wit pvc buitenschrijnwerk, bovenste verdieping afgewerkt met zwart aluminium buitenschrijnwerk.

Gewenste toestand

-          deze aanvraag betreft enkel de gelijkvloerse gemene delen van het wonen en de extra dakverdieping, dus niet de doorrij met achterliggende garage, noch de bestaande woonentiteiten op verdiepingen 1 tot en met 3;

-          functie: meergezinswoning met 4 woonentiteiten; 

-          de nieuwe wooneenheid betreft een twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 70 m²;

-          bouwvolume: uitbreiding met een extra verdieping, uitgewerkt als mansardedak:

-          gevelafwerking:

  • regularisatie bestaande gevelafwerking;
  • gelijkvloers: extra toegangsdeur naar fietsenstalling in zwart aluminium;
  • nieuwe dakverdieping met grijs/zwarte dakpannen en zwart aluminium buitenschrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          het vermeerderen van het aantal woonentiteiten van 3 naar 4;

-          het doorvoeren van interne constructieve werken;

-          het optoppen met een extra dakverdieping.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

17 december 2020

8 januari 2021

Ongunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

9 februari 2021

5 maart 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

 

17 december 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

 

18 december 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1 zone voor wonen - (wo) en artikel 7 zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan  op volgend punt:

-          1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: Het talrijkst in de omgeving zijn panden met 4 bouwlagen. 5 bouwlagen is bijgevolg niet kenmerkend.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode:

  • Artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels: Verscheidene deuren die grenzen aan het openbaar domein en die zich geheel of gedeeltelijk beneden 2,60 meter boven het aangrenzende maaiveld bevinden, draaien open over het openbaar domein.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat een vermeerdering van het aantal wooneenheden van 3 naar 4 woongelegenheden. De woonfunctie is inpasbaar in de omgeving echter de kwaliteit van de bijkomende woongelegenheid is ontoereikend.

 

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheid onvoldoende wooncomfort biedt.

Op een oppervlakte kleiner dan 80 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een twee-slaapkamerappartement. Deze oppervlakte (vanaf 60 m²) kan hoogstens een één-slaapkamerappartement herbergen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het talrijkst in de omgeving zijn panden met 4 bouwlagen. 5 bouwlagen is bijgevolg niet kenmerkend. Echter zijn er ook enkele panden met 5 bouwlagen terug te vinden, waaronder een reeks aansluitend.

Het toepassen van 5 bouwlagen voor dit gebouw aansluitend op de reeks panden met 5 bouwlagen is bijgevolg vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar, ook omwille van de oriëntatie waarbij de middag-schaduw grotendeels op eigen terrein zal vallen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevelplint is voorzien van verschillende materialen. De garagepoort aan de linkerzijde wordt in aluminium met een groene kleur voorzien, de garagepoort in het midden wordt voorzien van aluminium in een grijze kleur met onderdorpel in blauwe hardsteen, de toegangsdeur naar de kelder en appartementen wordt voorzien in aluminium in een zwarte kleur.

Al deze verschillende materialen en de voorzien uitwerking zijn niet op elkaar alsook niet op de architectuur van de totale constructie afgestemd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits rekening wordt gehouden met de voorwaarden bevat de nieuwe woongelegenheid voldoende actueel gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden.

Er wordt een bijkomend verdiep gebouwd met een bijkomend appartement.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

1 bijkomend appartement : parkeerbehoefte = 1.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

De voorliggende aanvraag heeft grotendeels betrekking op de bovenste bouwlaag. Hier is het creëren van een autostalplaats niet mogelijk.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      alle deuren, ramen en poorten te voorzien conform de bepalingen in artikel 14 van de bouwcode;

3.      de bijkomende woongelegenheid te voorzien als een één-slaapkamerappartement waarbij de oppervlakte van de andere slaapkamer wordt gevoegd bij de leefruimte zonder afscheiding;

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten deze in functie van de bijkomende woongelegenheid

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 november 2020

Volledig en ontvankelijk

17 december 2020

Start openbaar onderzoek

29 december 2020

Einde openbaar onderzoek

27 januari 2021

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

4 februari 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 april 2021

Verslag GOA

9 maart 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

29 december 2020

27 januari 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      alle deuren, ramen en poorten te voorzien conform de bepalingen in artikel 14 van de bouwcode;

3.      de bijkomende woongelegenheid te voorzien als een één-slaapkamerappartement waarbij de oppervlakte van de andere slaapkamer wordt gevoegd bij de leefruimte zonder afscheiding;

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten deze in functie van de bijkomende woongelegenheid

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.