Terug
Gepubliceerd op 22/03/2021

2021_CBS_02184 - Omgevingsvergunning - OMV_2021001572. Van Schoonbekestraat 21. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_02184 - Omgevingsvergunning - OMV_2021001572. Van Schoonbekestraat 21. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_02184 - Omgevingsvergunning - OMV_2021001572. Van Schoonbekestraat 21. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021001572

Gegevens van de aanvrager:

Jan en Rita Janssen - Van den Haute met als adres Van Schoonbekestraat 21 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Schoonbekestraat 21 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 10 sectie K nr. 1543K11

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          20/05/1999: vergunning (86#8720248) voor het wijzigen van de gevel;

-          05/02/1990: vergunning (86#890755) voor het verbouwen van een woning;

-          vaststelling (ID: 304751) van een burgerhuis in neoclassicistische stijl.

Vergunde toestand

-          eengezinswoning in neoclassicistische stijl met een complementaire functie op de gelijkvloerse verdieping;

-          drie bouwlagen en drie traveeën onder een zadeldak;

-          bepleisterde en beschilderde lijstgevel op een plint in blauwe hardsteen. 

Gewenste toestand

-          de trap van de eerste verdieping naar de tuin wordt gesupprimeerd;

-          pergolastructuur aan de achtergevel en de rechter perceelsgrens;

-          geïsoleerde achtergevel afgewerkt in een combinatie van witte gevelbepleistering en donkergrijze aluminium beplating. Buitenschrijnwerk in donkergrijs aluminium;

-          de voorgevel blijft ongewijzigd.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een eengezinswoning.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

1 februari 2021

16 februari 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af op de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht:
  • Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.
    De achtergevel wordt deels opnieuw bepleisterd en deels voorzien van een beplating in grijs aluminium. Aluminium plaatwerk is een atypisch gevelmateriaal zowel voor het gebouw als in de omgeving.
  • Artikel 27 Open ruimte:
    De tuin moet zoveel mogelijk als onverharde ruimte ingericht worden en als groene ruimte aangeplant worden. Verhardingen in de achtertuinen zijn beperkt toegestaan, met een maximum van 20m² voor tuinen tot 60 m².
    De pergola wordt beschouwd als verharding. De aanvraag is niet duidelijk of er nog andere verhardingen voorzien worden in de tuin. 
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande eengezinswoning heeft als nevenfunctie praktijkruimtes op het gelijkvloers. Deze praktijkruimtes worden omgevormd tot hobbyruimtes en mee betrokken bij de eengezinswoning. De eengezinswoning blijft behouden en blijft dus functioneel inpasbaar in de woonomgeving van de Van Schoonbekestraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag heeft voornamelijk betrekking op de achterzijde van de woning. De bestaande, maar niet-vergunde, buitentrap tussen de achtertuin en de 1ste verdieping, wordt verwijderd. Deze ingreep verbetert de privacy naar de omliggende tuinen. Een dergelijke buitentrap zou overigens niet in aanmerking komen van vergunning, omwille van vernoemde redenen.

De aanvraag voorziet een open pergolastructuur aan de achtergevel en de rechterzijde van de achtertuin. Gezien het open karakter van de structuur wordt geoordeeld dat deze niet als bebouwing aanschouwd moet worden. Bijkomende bebouwing zou overigens niet gunstig kunnen geadviseerd worden. Het pand heeft immers haar maximaal aanvaardbaar bouwvolume reeds bereikt. De pergolaconstructie wordt wel meegerekend tot de verharde oppervlakte van de tuin.

De plannen bevatten geen informatie over andere verharding in de achtertuin, terwijl op de foto’s uit het dossier blijkt dat de tuin van ca. 55 m² quasi volledig verhard is. Tuinen dienen echter, in functie van verblijfskwaliteit en klimaatwinsten, zoveel als mogelijk groen en onverhard in gericht te worden. Verhardingen moeten daarom beperkt worden tot 20 m² (bouwcode, art. 27).

In voorwaarde wordt opgenomen om alle verharding in de tuin te beperken tot maximaal 20m².

 

Ter hoogte van de 1ste verdieping wordt de scheimuur met de rechterbuur verhoogd. Hoewel dit niet uit de plannen is af te leiden, is dit vermoedelijk bedoeld om aansluitend een dakterras in te richten. Zoals eerder gesteld heeft het gebouw haar maximaal aanvaardbaar volume reeds bereikt. Een scheimuurverhoging kan omwille van het reeds bereikte maximale volume niet gunstig beoordeeld worden. Daarom wordt de scheimuurverhoging uitgesloten uit de vergunning.
 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De pergola heeft een hoogte van 2,40 m en steekt ongeveer 40 cm boven de bestaande scheidingsmuur/tuinmuur uit. Doordat de pergola tot tegen de scheidingsmuren wordt voorzien, wordt de (brand)veiligheid hier niet gegarandeerd. Visueel levert dit ook een verhoging van de scheimuren op wat ook naar licht- en zontoetreding niet wenselijk is. Tenslotte zouden de bijhorende klimplanten vlot over de tuinmuur kunnen groeien met mogelijke hinder naar de buren. Daarom dient de pergola zich te beperken tot een afstand van minimaal 40 cm van de perceelsgrenzen. De constructie moet los van de scheimuur/tuinmuur worden opgetrokken.
 

Het terras op de 3de verdieping geeft, door het ontbreken van een ontoegankelijke zone, inkijk aan de linkerzijde van het perceel. Als voorwaarde bij de vergunning wordt opgenomen dat een niet-toegankelijke zone voorzien moet worden van 1,90 meter zoals in rood aangeduid op de plannen.

De interne indeling wijzigt op het gelijkvloers door de praktijkruimtes om te vormen naar hobbyruimten/ ateliers met een vestiaire en een badkamer. Ook op de 2de verdieping is er een beperkte interne wijziging achteraan. Deze wijzigingen zijn aanvaardbaar en verbeteren de woonkwaliteit van de eengezinswoning.

 

Mits voldaan aan de opgelegde voorwaarden voldoet voorliggende aanvraag aan de actuele eisen inzake hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Visueel-vormelijke elementen - Cultuurhistorische aspecten

De achtergevel wordt deels opnieuw bepleisterd en deels voorzien van een beplating in grijs aluminium. Aluminium plaatwerk is niet in overeenstemming met het referentiebeeld. Er is geen reden om hiervan af te wijken. Het voorzien van één gevelmateriaal voor de volledige achtergevel levert eveneens een harmonieuzer, rustiger beeld op. In voorwaarde wordt opgelegd om de volledige achtergevel te voorzien in een witte bepleistering zoals in rood op de plannen aangeduid.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de pergola aan de achtergevel dient 40 cm van de perceelsgrenzen te blijven, zoals in rood aangeduid op het grondplan. De pergolaconstructie mag niet gedragen worden door de scheimuur/tuinmuur;

2.      het dakterras op de 3de verdieping dient voorzien te worden van een ontoegankelijk gedeelte van 1,9 meter ten opzichte van de linker perceelsgrens, zoals in rood aangeduid op het grondplan;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

Uitsluitingen

4.      de scheimuurverhoging aan de rechterzijde van de 1ste verdieping, zoals in rood aangeduid op de plannen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 januari 2021

Volledig en ontvankelijk

1 februari 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 april 2021

Verslag GOA

15 maart 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de pergola aan de achtergevel dient 40 cm van de perceelsgrenzen te blijven, zoals in rood aangeduid op het grondplan. De pergolaconstructie mag niet gedragen worden door de scheimuur/tuinmuur;

2.      het dakterras op de 3de verdieping dient voorzien te worden van een ontoegankelijk gedeelte van 1,9 meter ten opzichte van de linker perceelsgrens, zoals in rood aangeduid op het grondplan;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

Uitsluitingen

4.      de scheimuurverhoging aan de rechterzijde van de 1ste verdieping, zoals in rood aangeduid op de plannen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.