Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020156538 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA Run Invest met als contactadres Lucas Henninckstraat 7 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Sint-Bernardsesteenweg 708-712 te 2660 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 36 sectie B nrs. 201P6 en 201S6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van een appartementsgebouw met 7 wooneenheden en garage |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning op huisnummer 708.
Huidige toestand
- af te breken eengezinswoning (huisnummer 708) en houten constructies (huisnummer 710-712).
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- afbreken eengezinswoning en houten constructies;
- bouwen van een nieuwbouw appartementsgebouw met 7 wooneenheden en garages.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 11 december 2020 | 17 december 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV | 11 december 2020 | 26 januari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 11 december 2020 | 14 januari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 11 december 2020 | 15 januari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 11 december 2020 | 11 december 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 11 december 2020 | 14 december 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
het niveauverschil tussen straat en inkom mag niet meer bedragen dan 2 cm. Dit is momenteel 8 cm;
de lift voldoet niet aan de afmetingen van liften van het type 2. Zo zijn onder andere de interne afmetingen kleiner dan 1,4 bij 1,1 m;
vóór en achter elke toegang of deur waarop dit besluit van toepassing is moet voor een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd. Dit is niet het geval bij appartementen 0.1, 1.1, 2.1, 3.1, teller- en vuilnislokaal;
bij een manueel te bedienen deurmoet naast de krukzijde voor een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte worden gezorgd, met een ruwbouwmaat van minstens 45 cm, zodat na de afwerking een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 50 cm gegarandeerd wordt. Dit is niet het geval bij de toegang tot: appartementen 0.1, 1.1, 2.1 en 3.1.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de terrassen op de verdiepingen zijn slechts 5,8 m2. Deze moeten minimaal 6m2 zijn;
zie advies mobiliteit;
zie advies mobiliteit.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De Sint-Bernardsesteenweg wordt ter plaatse gekenmerkt door zowel eengezinswoningen als meergezinswoningen. De beoogde meergezinswoning met zeven entiteiten is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet het bouwen van een meergezinswoning van vier bouwlagen. Op de gelijkvloerse verdieping wordt er een overgang gemaakt naar de bouwdiepte van de aanpalende percelen. De voorgestelde 17 meter aan de linkerperceel en 15 meter aan de rechterperceel is inpasbaar in deze omgeving. De bouwdieptes op de verdiepingen beperken zich tot 15 meter. Het voorgestelde bouwvolume kan gunstig worden geadviseerd in deze ruimtelijke context.
Visueel-vormelijke elementen
De gevel wordt uitgevoerd in een lichte gevelsteen met detaillering onder de ramen in antraciet beton. De gekozen gevelmaterialen zijn inpasbaar in deze omgeving.
De toegangspoort in de voorgevel wordt echter ongunstig beoordeeld:
- De aanvraag voorziet een toegangspoort met een breedte van 5,2 meter. Deze is hierdoor in strijd met de bouwcode (art 12.3.2). Per 8 meter gevelbreedte is er maximaal 1 toegangspoort toegestaan.
- Daarnaast mag de verkeersveiligheid niet in gevaar gebracht worden. In het advies van AWV wordt de huidige breedte hierom ongunstig beoordeeld en moet de poort versmald worden.
Hierop gelet wordt de gevelopbouw ongunstig beoordeeld.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De brandweer adviseerde voorwaardelijk gunstig.
Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door het agentschap Wegen en verkeer. Onder andere de breedte van de toegangspoort werd in dit advies ongunstig beoordeeld.
Deze aanvraag werd ook voorwaardelijk gunstig geadviseerd vanuit Aquafin en Fluvius.
Bij het afleveren van vergunning zouden de gestelde voorwaarden van deze adviezen mee worden opgenomen. Bij een eventuele nieuwe aanvraag moet er rekening mee gehouden worden.
De terrassen op de verdieping zijn strijdig met artikel 28 van de bouwcode. Het verplichten van buitenruimten voor elke woongelegenheid, dus ook na het opdelen van woningen, is erop gericht om het wonen in de stad aantrekkelijker te maken. De buitenruimten dienen wel voldoende groot te zijn om effectief als bruikbare kwalitatieve buitenruimte beschouwd te kunnen worden. De buitenruimte wijkt hiervan beperkt af.
De aanvraag is in strijd met diverse voorschriften van de verordening toegankelijkheid. Van deze voorschriften kan er geen afwijking verleend worden. Hiermee moet bij een nieuwe aanvraag rekening gehouden worden.
Er wordt opgemerkt dat de afvalberging bereikbaar is via de fietsenberging, waardoor ze moeilijker bereikbaar is en strijdig is met de verordening toegankelijkheid. Deze opstelling moet in een nieuwe aanvraag herbekeken worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 9 parkeerplaatsen.
“De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.
In vergunde toestand is er nu een eengezinswoning op nr. 708. Op nummer 710 en 712 zijn twee houten constructies voorzien (er wordt ook geparkeerd door 2 voertuigen, maar het is niet duidelijk of die parkeerplaatsen vergund zijn). In de nieuwe toestand wordt een appartementsgebouw opgetrokken met 7 2-slaapkamerappartementen, een garage voor 2 wagens en een fietsenberging.
7 appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1,35: 7 x 1,35 = 9,45 afgerond 9 parkeerplaatsen.
Er verdwijnen door de verbouwing geen vergunde parkeerplaatsen. De 2 in bestaande toestand worden dus niet bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.
De werkelijke parkeerbehoefte is 9 parkeerplaatsen.”
|
De plannen voorzien in 2 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
“In het appartementsgebouw wordt een dubbele garagepoort voorzien voor het stallen van 2 auto´s. De omgeving van de Sint-Bernardsesteenweg wordt gekenmerkt door een hoge parkeerdruk. Het niet voorzien van de plaatsen die voortkomen uit de behoefte is problematisch.”
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 9.
Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen.
Het ontwerp heeft een groot tekort aan parkeerplaatsen. Bovendien wordt de omgeving reeds gekenmerkt door een hoge parkeerdruk.
Aangezien het realiseren van voldoende parkeerplaatsen in het huidige ontwerp niet mogelijk is wordt er aan het college voorgesteld de vergunning te weigeren.
In een nieuwe aanvraag kan de parkeerbehoefte worden opgelost door het voorzien van een ondergrondse parking die bereikbaar is via een autolift.
|
Fietsvoorzieningen:
“Er is voor de 7 appartementen een fietsparkeerbehoefte voor 7 x (2+1) = 21 fietsen.
Op het gelijkvloers wordt een ruimte voorzien waar momenteel 21 fietsen zijn ingetekend.
De afstand tussen de fietsen onderling (en de afstand tussen muur en twee bovenste fietsen) is onvoldoende om te kunnen stallen. Er is een ruimte van minstens 1,80m + 1,70 + 1,80m breedte nodig. Nu is er een fiets van 1,70m + 1,55 tussenruimte +1,70m fiets. Dit is niet conform.”
De afwijkingen op het aantal autoparkeerplaatsen en de te kleine fietsenberging geven aan dat het ontwerp geen goede oplossing biedt aan de gevolgen van de bijkomende druk op de omgeving die deze ontwikkeling veroorzaakt.
Daarom wordt aan het college geadviseerd de vergunning te weigeren.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften, de verordening toegankelijkheid en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 20 november 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 11 december 2020 |
Start openbaar onderzoek | 21 december 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 19 januari 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 26 maart 2021 |
Verslag GOA | 10 maart 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
21 december 2020 | 19 januari 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.