Terug
Gepubliceerd op 22/03/2021

2021_CBS_02287 - Bestek GAC_2021_01610. Sint-Jacobskerk_fase 2, deel 2: restauratie interieur Oostelijke deel - Selectieleidraad, bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_02287 - Bestek GAC_2021_01610. Sint-Jacobskerk_fase 2, deel 2: restauratie interieur Oostelijke deel - Selectieleidraad, bestek en procedure - Goedkeuring 2021_CBS_02287 - Bestek GAC_2021_01610. Sint-Jacobskerk_fase 2, deel 2: restauratie interieur Oostelijke deel - Selectieleidraad, bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.

Argumentatie

De technische bekwaamheid of de beroepsbekwaamheid wordt beoordeeld op basis van:

  1. Studie- en beroepskwalificaties
  • de projectleider dient minimaal 5 jaar relevante beroepservaring te hebben. Hij toont zijn bekwaamheid en ervaring aan door middel van een curriculum vitae en door het voorleggen van 2 relevante referenties, die de laatste 10 jaar werden uitgevoerd. Hij toont daarbij duidelijk zijn leidende taak in deze referentieprojecten aan. 
  • de verantwoordelijke(n) voor de leiding van de restauratiewerkzaamheden, waarvan minstens één persoon met een diploma van Conservatie en Restauratie gespecialiseerd in de restauratie van muurschilderingen, van de Universiteit te Antwerpen of gelijkwaardig én met minstens vijf jaar ervaring. 

2. Referenties

Van elk van onderstaande werken dient de kandidaat minimum 1 referentie voor te leggen, van werken die de laatste 5 jaar werden uitgevoerd, waaruit zijn bekwaamheid blijkt:

  • het uitvoeren van pleisterwerk herstellingen op basis van kalk; 
  • het vrijleggen, fixeren en retoucheren van muurschilderingen; 
  • het werken aan natuurstenen vloeren: zowel aan tegelvloeren als aan grafzerken (in het bijzonder het opnemen ervan)
  • het verplaatsen van kunstwerken. 

 Deze referenties moeten  vergezeld zijn van getuigschriften van goede uitvoering. 

 De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium prijs.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38, §1, eerste lid, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.

In toepassing van artikel 38, §3, derde lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 38, §3, derde lid bepaalde termijn van ten minste 30 dagen voor ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

Aanleiding en context

De restauratie van de Sint-Jacobskerk kadert in de meerjarenpremieovereenkomst voor de totaalrestauratie van deze kerk. De werken zijn opgedeeld in 2 fasen (westzijde en oostzijde). Na afronding van de werken aan de westzijde, worden de werken exterieur en interieur aan de oostzijde opgestart als eerste onderdeel van de tweede fase. 

Dit dossier omvat de werken die naar voor geschoven werden in het beheersplan  zoals goedgekeurd door het college op 8 september 2017 (jaarnummer 07860), met name:

  • restauratie interieur kerk;
  • restauratie interieur historische bijgebouwen;
  • herinrichting stoelenhuis.

Alle werken situeren zich aan de oostzijde van het gebouw.

Op 19 januari 1988 (jaarnummer 22) besliste de gemeenteraad om architect Rutger Steenmeyer aan te stellen voor de restauratiewerken aan de Sint-Jacobskerk. Op 1 juli 2010 werd door de architect een professionele architectenvennootschap opgericht waarin alle lopende en toekomstige opdrachten werden ondergebracht. Op 25 maart 2011 (jaarnummer 3071) keurde het college het addendum goed bij de oorspronkelijke overeenkomst. Ingevolge de gesloten overeenkomst staat de firma in voor de opmaak van de opdrachtdocumenten.

Omwille van de complexiteit van het totaaldossier en de afhankelijkheid wat betreft planning van de verschillende dossiers, wordt als gunningsprocedure de “mededingingsprocedure met onderhandeling” geadviseerd. Deze procedure verloopt in twee fasen en biedt de grootste garantie om met de meest geschikte inschrijver, de beste prijsofferte te bekomen en het gewenste kwaliteitsniveau in uitvoering te kunnen behalen.

Algemene financiële opmerkingen

In het kader van de meerjarenpremieovereenkomst ontvangt de stad jaarlijks een premie volgens de verdeling zoals opgenomen in de overeenkomst voor de realisatie van deze totaalrestauratie.

Beleidsdoelstellingen

4 - Harmonieuze stad
2HMS06 - Samenlevingsopbouw en erediensten
2HMS0603 - Levensbeschouwelijk beleid
2HMS060301 - Erediensten
2HMS060301P08835 - Mesterproject Sint-Jacobs

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt selectieleidraad en bestek GAC_2021_01610 voor Sint-Jacobskerk_fase 2, deel 2: restauratie interieur Oostelijke deel goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling wordt uitgeschreven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)


Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Sint-Jacobskerk_fase 2, deel 2: restauratie interieur Oostelijke deel

(uitgaven)


budgetplaats:5322000000
budgetpositie:221
functiegebied:2HMS060301P08835
subsidie: BS_STJACOB_MJPOOE
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA040790
budgetperiode:2100
budgetperiode: 2200, 2300, 2400, mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad.

 

volgt later


De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Sint-Jacobskerk_fase 2, deel 2: restauratie interieur Oostelijke deel
(ontvangsten)

 

budgetplaats:5322000000
budgetpositie:150300
functiegebied: 2HMS060301P08835
subsidie:BS_STJACOB_MJPOOE 
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA040790
budgetperiode:2100, 2200, 2300, 2400, 2500

 nvt


Bijlagen

  • 01610_20210302_bestek_administratieve_bepalingen.pdf
  • 004-4022 1349L technische bepalingen.pdf
  • 004 4022 1349L samenvattende opmeting.xlsx
  • 01610_20210205_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
  • VGP 1909495-58 Sint-Jacobskerk restauratie interieur fase 2 deel 2.pdf