Terug
Gepubliceerd op 22/03/2021

2021_CBS_02289 - Bestek GAC_2021_01644. Leerlingenvervoer voor kinderen van het buitengewoon onderwijs - Gunning - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_02289 - Bestek GAC_2021_01644. Leerlingenvervoer voor kinderen van het buitengewoon onderwijs - Gunning - Goedkeuring 2021_CBS_02289 - Bestek GAC_2021_01644. Leerlingenvervoer voor kinderen van het buitengewoon onderwijs - Gunning - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Er werd een gemotiveerd gunningsverslag opgemaakt dat als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd. 

De offertes van de volgende inschrijvers werden onregelmatig bevonden: 

Leerlingenvervoer voor kinderen van het buitengewoon onderwijs

NaamMotivering
Antwerp Tax
  • Offerte voldoet niet aan de criteria met betrekking tot de voertuigen: De inschrijver biedt geen voertuigen aan met een lift. Bij “ervaring” vermeldt de inschrijver namelijk: “Zoals eerder vermeld vervoeren wij alle personen die in een normaal voertuig kunnen plaatsnemen zonder aangepaste module qua zetel, gordelspanning, instaphoogte ed. Leerlingenvervoer wordt gedaan, doch in beperkte mate.” Dit bevestigt dat er geen specifieke voertuigen en dus ook geen vervoer op maat kan georganiseerd worden indien nodig. 
  • Offerte voldoet niet aan de criteria met betrekking tot de chauffeurs: Er kan niet voldoende ondersteuning geboden worden aan de leerlingen en er wordt niet tegemoet gekomen aan de zorgnoden van de leerlingen. Zo wordt geen ondersteuning geboden bij het in- en uitstappen, stelt de offerte dat “onze chauffeurs […]  geen hulpverleners of begeleiders [zijn]” en blijkt uit de offerte dat het vervoer niet wordt aangepast aan de noden van de leerling. De inschrijver toont bijgevolg niet aan dat de chauffeur de takenlijst zoals opgesomd in het bestek zal (kunnen) uitvoeren. 
  • Criterium met betrekking tot de prijs: De prijs is niet opgesteld overeenkomstig de bij het bestek gevoegde inventaris. De prijs van de rit wordt bij de inschrijver bepaald door een geijkte taxameter die aanwezig is in elk voertuig. De inschrijver werkt tevens met een standaardtarief en een afzonderlijk tarief tijdens de spits. Er wordt voorts standaard een bepaalde startprijs opgegeven, gewerkt met een wachtprijs per uur en geen homogene prijs per kilometer opgegeven. Er komen tot slot bijkomende kosten bij wanneer in de rit bijkomende stopplaatsen worden georganiseerd en wanneer er moet gewacht worden op 1 of meerdere leerlingen. Hierdoor kan de prijs variëren wat de beoordeling en vergelijking van de offertes op basis van het gunningscriterium prijs verhindert.
DTM Mobility

De offerte van de inschrijver bevat verschillende leemten en onduidelijkheden. Deze situeren zich hoofdzakelijk op de volgende vlakken:

  • Uit de offerte blijkt niet op welke wijze de chauffeurs die de inschrijver zou inzetten in staat zijn om gepast om te gaan met de beoogde leerlingen, rekening houdende met de informatie die de school bij de start van de samenwerking aanlevert. Dit is nochtans een essentieel aspect van de opdracht.
  • Uit de offerte blijkt niet op welke manier de inschrijver in overleg zou gaan met de scho(o)l(en) en op welke manier afspraken zouden worden gemaakt. Ook dit is nochtans een essentieel onderdeel van de opdracht.
  • Uit de offerte blijkt niet of, en in voorkomend geval hoe, de inschrijver om zou gaan met vervangvoertuigen, en evenmin hoe in voldoende onderhoud en depannage zou worden voorzien. De inschrijver geeft louter een overzicht van de vloot waarover hij beschikt, doch het is niet duidelijk welke voertuigen voor de uitvoering van de opdracht zouden worden ingezet. 
  • Uit de offerte blijkt onvoldoende hoe de inschrijver de meest optimale route uitkiest. In de offerte is louter sprake van het beschikken over een gps in de wagen, maar dit biedt onvoldoende garanties voor de meest optimale route.
  • Uit de offerte blijkt niet welke taken de chauffeurs die zouden worden ingezet op zich zouden nemen (louter transport of ook andere taken zoals bijstand).
  • In de offerte is onvoldoende informatie omtrent de bereikbaarheid van de chauffeurs per telefoon en of zij in het bezit zijn van een telefoon om te kunnen bellen in noodgevallen. 

Het geheel van voormelde leemten en onduidelijkheden gecumuleerd, leidt ertoe dat het onvoldoende zeker is of de inschrijver de opdracht onder de gestelde voorwaarde zou (kunnen) uitvoeren. Doordat de offerte onvoldoende grondig werd uitgewerkt, komt bovendien de correcte beoordeling van de offerte in het licht van de opdrachtdocumenten in het gedrang.

Gelet op het aantal leemten en onduidelijkheden, beslist de aanbestedende overheid om deze zaken niet te laten regulariseren.

De overgebleven offertes werden als volgt beoordeeld:

Naam
Plan van aanpak (35 ptn)
Kwaliteit (40ptn)
Prijs (20 ptn)
Meerwaarde (5 pt)
Totaal/som
TAXI HENDRIKS ANTWERPEN NV
35
38
17,48
595,48
AUTOCARS DE POLDER NV
29,75
35
17,10
586,85


Juridische grond

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van artikel 66, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, ziet de aanbestedende overheid erop toe dat de offerte afkomstig is van een inschrijver waaraan de toegang tot de opdracht niet is ontzegd op grond van de uitsluitingsgronden en die voldoet aan de door de aanbestedende overheid vastgestelde selectiecriteria en, in voorkomend geval, de niet-discriminerende regels en criteria inzake de beperking van het aantal aan de selectiecriteria beantwoordende kandidaten.

In toepassing van artikel 83 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten samen gelezen met artikel 76 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderzoekt de aanbestedende overheid de regelmatigheid van de offertes.

In toepassing van artikel 35 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderwerpt de aanbestedende overheid de ingediende offertes aan een prijs- of kostenonderzoek.

Aanleiding en context

Voor de opdracht voor leerlingenvervoer voor kinderen van het buitengewoon onderwijs werd onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking GAC_2021_01644 uitgeschreven. Op 5 maart 2021 dienden de volgende firma’s een offerte in: 

  • ANTWERP TAX NV, KAREL OOMSSTRAAT 14, 2018 ANTWERPEN, met ondernemingsnummer 0404.928.775;
  • AUTOCARS DE POLDER NV, GROENENDAALLAAN 385, 2030 ANTWERPEN, met ondernemingsnummer 0404.790.896;
  • DTM MOBILITY NV, VOSSTRAAT 323, 2100 ANTWERPEN, met ondernemingsnummer 0456.273.152;
  • TAXI HENDRIKS ANTWERPEN NV, NEERLANDWEG 17, 2610 ANTWERPEN, met ondernemingsnummer 0472.070.393.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0202 - Welzijn en excelleren in het onderwijs
2LWS020204 - Actief burgerschap

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de gunning goed voor het toekennen van een opdracht voor leerlingenvervoer voor kinderen van het buitengewoon onderwijs, op basis van bestek GAC_2021_01644, aan TAXI HENDRIKS ANTWERPEN NV, NEERLANDWEG 17, 2610 ANTWERPEN, met ondernemingsnummer 0472.070.393.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Leerlingenvervoer voor kinderen van het buitengewoon onderwijs


budgetplaats: 5117000000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 2LWS020204A00000
subsidie: SBT11133
fonds:  INTERN
begrotingsprogramma: 2SA060889
budgetperiode: 2100

Met orderbons


De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Leerlingenvervoer voor kinderen van het buitengewoon onderwijs

 

budgetplaats:  5117000000
budgetpositie: 7405
functiegebied:  2LWS020204A00000
subsidie: SBT11133
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA060889
budgetperiode: 2100



Bijlagen

  • 01644_20210312_gunningsverslag.pdf