Terug
Gepubliceerd op 15/03/2021

2021_CBS_01628 - Marktonderzoek - Planning marktonderzoeken 2021 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01628 - Marktonderzoek - Planning marktonderzoeken 2021 - Goedkeuring 2021_CBS_01628 - Marktonderzoek - Planning marktonderzoeken 2021 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

Deze marktonderzoeken worden gerealiseerd binnen de budgetten zoals bepaald door het meerjarenplan 2020-2025.

De nodige budgetten worden voorzien op de boekingsadressen van de desbetreffende bedrijfseenheden.

Voor het budget marktonderzoek van Ondernemen en stadsmarketing is dit 2SBS060101A00000/5317600000/613.

De bestelbonnen zullen worden goedgekeurd door het bevoegde beslissingsorgaan.

Aanleiding en context

Op 31 januari 2014 (jaarnummer 964) keurde het college de optimalisaties van de Antwerpse monitor goed.

Op 16 november 2018 (jaarnummer 10127) keurde het college de gunning van de raamovereenkomst voor het verlenen van strategisch advies, begeleiding en analyses bij marktonderzoek goed.

Op 21 december 2018 (jaarnummer 11391) keurde het college de gunning van de vijf percelen van de raamovereenkomst voor het uitvoeren van veldwerk voor marktonderzoek goed. 

Op 24 november 2020 (jaarnummer 638) keurde de gemeenteraad aanpassing 2 van de meerjarenplanning 2020-2025 van de stad Antwerpen goed.

Argumentatie

Marktonderzoeken bieden betekenisvolle inzichten in functie van de doelstellingen en de merkstrategie van de stad Antwerpen, en dit zowel ter voorbereiding van acties en communicatie, als ter evaluatie van de effecten ervan. Daarnaast zorgen zij mee voor een groter draagvlak voor de realisatie van de doelstellingen, zowel intern als extern. 

De bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing (OS) voert een aantal marktonderzoeken zelf uit en begeleidt een groot deel van de marktonderzoeken van de andere bedrijven. De planning die nu voorligt, is de planning van onderzoeken die via het budget marktonderzoek van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing worden uitgevoerd, aangevuld met een aantal onderzoeken van andere diensten. 

Deze werden in beeld gebracht tijdens de stadsbrede rondvraag van de bedrijfseenheid OS (pijler Marketing en Communicatie) over de communicatieplanning in de verschillende bedrijfseenheden.

Juridische grond

Voor het uitvoeren van marktonderzoeken, wordt gebruik gemaakt van de raamovereenkomsten die werden afgesloten:

  • raamovereenkomst voor het verlenen van strategisch advies, begeleiding en analyses bij marktonderzoek, GAC_2017_00099, gegund aan Made4it;
  • raamovereenkomst voor het uitvoeren van veldwerk voor marktonderzoek, GAC_2017_00095, in vijf percelen, gegund aan:
    • perceel één: Ipsos nv; 
    • perceel twee: Kantar Belgium nv; 
    • perceel drie: Ipsos nv; 
    • perceel vier: Homo Sapiens Sapiens ba; 
    • perceel vijf: Ipsos nv.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de planning marktonderzoeken 2021 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Marktonderzoek_2021_overzicht_DEF_20210205 (1).xlsx