Terug
Gepubliceerd op 15/03/2021

2021_CBS_02130 - District Berchem. Frederik de Merodeplein - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_02130 - District Berchem. Frederik de Merodeplein - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2021_CBS_02130 - District Berchem. Frederik de Merodeplein - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • het Frederik de Merodeplein is onderdeel van de fietslus segment 2. Fietsers en bestuurders van speed pedelecs mogen de gehele breedte gebruiken en worden toegelaten om in beide richtingen te rijden. Motorvoertuigen hebben toegang tot de fietsstraat. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur. Een gevolg hiervan is dat het gedeelte begrepen tussen de Kardinaal Mercierlei en de Grotesteenweg dat fietsstraat is, ook een voorrangsweg wordt (artikel 1, 2 en 6);
  • links en rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 2 worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht (artikel 8).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

Het Frederik de Merodeplein in het district Berchem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college van 18 januari 2019 (jaarnummer 451); 
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Oud-Berchem West";   
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd  met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Enkel de nog lopende inrittendossiers worden binnen deze beëindigde beleidsrichtlijn nog bekeken. Ad hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Het Frederik de Merodeplein is een van de openstaande dossiers.

Op 27 augustus 2020 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit op het Frederik de Merodeplein ter hoogte van huisnummer 2. Naar aanleiding van deze melding heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om uitzonderlijk enkel te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. 

Op 2 juni 2020 (jaarnummer 4697) besliste het college om intra muros, binnen de R1, ook  een tangentiele fietsas te realiseren op korte termijn. Een gedeelte van het plein wordt als fietsstraat ingericht.

Het college keurde tevens op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden " goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Berchem, advies van 23 februari 2021 (jaarnummer 12) Gunstig advies
Lokale verkeerspolitie, advies van 29 januari 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Frederik de Merodeplein in het district Berchem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college  van 18 januari 2019 (jaarnummer 451).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • RoMa_Frederik de Merodeplein 2.pdf
  • BESegment2Mark_FrederikdeMerodeplPlan6.pdf
  • BESegment2Mark_FrederikdeMerodestrPlan5.pdf
  • BESegment2_FreddeMer-GrotesteenwegPlan5.pdf
  • BESegment2_FreddeMer-KardMercPlan4.pdf
  • 20210128_AVR_Frederik de Merodeplein.pdf