Terug
Gepubliceerd op 06/04/2021

2021_CBS_01889 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Brouwersvliet’. District Antwerpen - Ontwerp. Voorlopige vaststelling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01889 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Brouwersvliet’. District Antwerpen - Ontwerp. Voorlopige vaststelling - Goedkeuring 2021_CBS_01889 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Brouwersvliet’. District Antwerpen - Ontwerp. Voorlopige vaststelling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Art.2.2.21.§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) bepaalt dat de gemeenteraad het ontwerp-RUP voorlopig vaststelt.

Argumentatie

Ontwikkelingsvisie

Het RUP Brouwersvliet heeft betrekking op het bouwblok gelegen op de hoek van Brouwersvliet, Tavernierkaai en Adriaan Brouwerstraat. Dit gebied maakt ruimtelijk deel uit van de wijk het ‘Eilandje’ op het grondgebied van de stad Antwerpen. In het gebouw is SD Worx gehuisvest.

Het opzet is om het RUP Het Eilandje zo veel als mogelijk te behouden. Enkel wordt door middel van voorliggend RUP voor dit perceel een verruiming van de bestemmingsmogelijkheden opgenomen mét garanties naar levendige functies op de gelijkvloerse verdieping. Inzake inrichting blijft ook de harmonieregel van toepassing met de vraag naar een flexibele draagstructuur om ook de mogelijkheid te vrijwaren dat op lange termijn ook andere functies in dit gebouw kunnen worden ondergebracht.

Het RUP wordt opgemaakt in uitvoering van het s-RSA en moet het generiek beleid van het s-RSA mee operationaliseren. Kaderend binnen het s-RSA wordt het plangebied voor het RUP Brouwersvliet opgenomen binnen de visie van het Eilandje fase 1 met de deelwijk Oude Dokken. De Brouwersvliet wordt als scharnierpunt gezien waar het stedelijk karakter wordt omgebogen en wordt daarom mee binnen het strategisch of actief beleid aangeduid als onderdeel van de strategische ruimte ‘harde ruggengraat’. Hier is het belangrijk om de stedelijke ontwikkeling, waaronder ook de kantoorfunctie, te ondersteunen. 

De Stedenbouwkundige Ontwikkelingskosten (SOK) worden niet in de fase van het RUP berekend, maar wel bij de aanvraag van de omgevingsvergunning.

Reikwijdte en detailleringsgraad 

Het RUP Brouwersvliet wijzigt een deel van de bestemmingszone “zone voor wonen (Wo1)” van het RUP Eilandje naar “zone voor centrumfuncties (Ce)”.

MER-screening

Op 7 december 2020 besliste het Team MER dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is.

Veiligheid 

Het Team Externe Veiligheid (TEV) meldt in het schrijven van 11 december 2019 dat er geen aanzienlijke effecten op het vlak van de externe veiligheid te verwachten zijn en beslist daarom dat bij het RUP Brouwersvliet geen ruimtelijk veiligheidsrapport moet opgemaakt worden.

Watertoets

In toepassing van artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 moeten alle uitvoeringsplannen worden onderworpen aan een watertoets. Op 1 maart 2012 is het aangepaste besluit, tot vaststelling van de nadere regels voor de toepassing van de watertoets, in werking getreden. Het RUP werd afgetoetst aan de opgelegde regels en heeft geen negatieve effecten op de waterhuishouding.

Planbaten

Er komen geen bestemmingswijzigingen voor die planbaten kunnen doen ontstaan voor percelen in eigendom van de stad en/of dochters.

Het bijhorende plan geeft weer welke percelen ten gevolge van de bestemmingswijziging in het kader van voorliggend RUP aanleiding kunnen geven tot planschade, planbaten en/of compensatie conform de richtlijn.

Fasering

Stap

Datum

Collegebeslissing: procesnota en startnota

4 oktober 2019 (jaarnummer 8097)

Raadpleging en adviesvraag startnota

14 november 2019 tot en met 12 januari 2020

Districtsraad: advies startnota

16 december 2019 (jaarnummer 222)

GECORO: advies startnota

6 november 2019

Beslissing TEV

11 december 2019

Collegebeslissing: voorontwerp-RUP en scopingnota

30 oktober 2020 (jaarnummer 9104)

Gecoro: advies voorontwerp

10 november 2020

Beslissing team MER

7 december 2020

Districtsraad: advies voorontwerp-RUP

14 december 2020 (jaarnummer 184)

Collegebeslissing: voorstel aan gemeenteraad om ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen

5 maart 2021

Gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP

29 maart 2021

Openbaar onderzoek

14 april 2021 tot en met 12 juni 2021

GECORO advies

 

Gemeenteraad: definitieve vaststelling

 

Publicatie Belgisch Staatsblad

 

RUP in werking (14d na publicatie)

 

 

Data in vet cursief zijn raming.

Juridische grond

Art.2.2.18 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de procedure vastleggen voor de opmaak van de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP).

Met de goedkeuring van het besluit betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s door de Vlaamse regering op 12 oktober 2007, moet de initiatiefnemer van een plan met - mogelijk – aanzienlijke milieueffecten, zoals bijvoorbeeld ruimtelijke uitvoeringsplannen, deze milieueffecten en eventuele alternatieven in kaart brengen.

Aanleiding en context

Op 26 augustus 2016 (jaarnummer 7525) keurde het college de richtnota goed.

Op 19 september 2016 (jaarnummer 190) adviseerde de districtsraad de richtnota.

Op 7 september 2016 werd de richtnota voor advies voorgelegd aan de GECORO.

Eind 2017 is het dossier on hold gezet. Aangezien er geen plenaire vergadering is georganiseerd voor 31 december 2018 dient bij de heropstart van het dossier het geïntegreerde planproces te worden gevolgd.

Op 5 juli 2019 (jaarnummer 5716) keurde het college de heropstart van het RUP goed en dit volgens het geïntegreerde planproces.

Op 4 oktober 2019 (jaarnummer 8097) keurde het college de startnota goed.

Op 30 oktober 2020 (jaarnummer 9104) keurde het college het voorontwerp-RUP, de scopingnota en de aangepaste procesnota goed.

Op 14 december 2020 adviseerde de districtsraad het voorontwerp-RUP (jaarnummer 184).

Adviezen

Gecoro Advies uitgebracht
  • De ‘levendige plint’ (aan de drie straatzijden) is voldoende uitgewerkt in de stedenbouwkundige voorschriften en staat garant voor een kwalitatieve ontwikkeling in relatie tot de publieke ruimte. Idem voor wat betreft de terugtrekking van het gebouw op het maaiveld ter hoogte van de hoek Brouwersvliet-Scheldekaai.
    Er zijn hiervoor geen aanpassingen aan het dossier doorgevoerd. 
  • De relatie van het RUP met het grotere geheel of de ruimere omgeving blijft een ontbrekende factor. In het specifieke geval van het RUP Brouwersvliet kan  een ‘overeenkomst’ waarin SD Worx zich t.o.v. de stad engageert om het Havengebouw in de toekomst te verbouwen tot een  appartementsgebouw soelaas brengen. De GECORO vraagt het stadsbestuur om dergelijke engagementsovereenkomst met SD Worx af te sluiten vooraleer het RUP Brouwersvliet definitief goedgekeurd wordt.
    Voorliggend RUP zorgt ervoor dat het bestaande kantoorgebouw van SD Worx kan herbouwd worden. Het RUP creëert met andere woorden geen nieuwe ontwikkeling op die plek. In de beleidsnota ruimtelijke economie, die op 25 januari 2021 is goedgekeurd door de gemeenteraad, staat dat de stad Antwerpen de uiteenlopende kantoorvragen van ondernemingen in de toekomst zal blijven faciliteren. Eén van de beleidskeuzes is dat in de historische binnenstad binnen de Leien grootschalige nieuwe kantoorontwikkelingen mogelijk maakt voor zover deze met respect voor en in harmonie met de historische omgeving kunnen ingepast worden. Het opzet van voorliggend RUP strookt bijgevolg met de beleidsnota. In de toelichtingsnota wordt in bijlage verwezen naar de beleidsnota ruimtelijke economie.
    Bovendien blijft de bestemming wonen toegestaan binnen de bestemmingsomschrijving van de ‘zone voor centrumfuncties’. Alle functies zoals voorzien in het RUP Eilandje blijven onverminderd van kracht. In de toelichtingsnota, die onderdeel uitmaakt van het RUP, staat dat SD Worx inderdaad de haalbaarheid onderzoekt om de Havenbuilding op termijn grotendeels om te zetten naar appartementen. Er wordt geen overeenkomst toegevoegd.
  • De GECORO benadrukt het belang van de afstemming op andere lopende projecten en planprocessen in de omgeving (o.a. rond het Loodswezen) en dit voornamelijk voor wat betreft de ontsluiting en de toegankelijkheid van ondergrondse parkeerruimten.
    Deze bezorgdheid wordt meegenomen in de verdere vergunningsprocedure. Er zijn hiervoor geen aanpassingen aan het dossier doorgevoerd. 
  • Er moet voldoende aandacht uitgaan naar een opwaardering van de inrichting van het publiek domein langsheen Brouwersvliet. De mogelijke vergroening en ontharding mogen niet gehypothekeerd worden door dit RUP. Een toegang tot de ondergrondse parking is daarom niet wenselijk langsheen Brouwersvliet.
    Het RUP doet geen uitspraak over de ontsluiting van het gebouw. Dit wordt verder behandeld tijdens de vergunningsprocedure. Er zijn hiervoor geen aanpassingen aan het dossier doorgevoerd. 
  • De GECORO vraagt in de toelichtingsnota van het RUP te verduidelijken hoe de ondergrondse parking als hefboom kan gebruikt worden voor de opwaardering van de publieke ruimte in de buurt.
    Door de ondergrondse parking te realiseren kan SD Worx haar volledige parkeerbehoefte hier (en in haar andere eigendommen) beantwoorden. Bovendien kan door een gemeenschappelijk gebruik van deze parking, waarbij parkeerplaatsen buiten de kantooruren door omwonenden kunnen gebruikt worden, de parkeerdruk op het openbaar domein afnemen. Deze opportuniteit wordt gemotiveerd in de toelichtingsnota onder hoofdstuk 2, ’Ontwikkelingsvisie’.   
  • De GECORO vraagt om in de toelichtingsnota de toename van de bouwhoogte tot 45 meter (ten opzichte van de startnota) beter te motiveren en te expliciteren dat de bruto-vloeroppervlakte (BVO) hierdoor niet toeneemt.
    Door de toename van de bouwhoogte neemt inderdaad de BVO van het gebouw ten opzichte van het huidige gebouw niet toe. Dit komt doordat 15% van het perceel open ruimte betreft. Bij de toename van de bouwhoogte blijft de harmonieregel gerespecteerd en wordt het zicht op het MAS niet aangetast. Deze motivatie wordt toegevoegd in de toelichtingsnota onder hoofdstuk 2, ’Ontwikkelingsvisie’.  
  • Het voorzien van minimum 15% open ruimte in het bouwblok wordt door de GECORO aanzien als een belangrijke meerwaarde.
    Er zijn hiervoor geen aanpassingen aan het dossier doorgevoerd. 
Provincie Antwerpen Gunstig onder voorwaarden
  • De provincie merkt op dat het RUP een breed spectrum van functies toelaat op deze locatie. Het RUP maakt geen onderscheid tussen de categorieën van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid. Er wordt gevraagd of het uitsluiten van bepaalde categorieën, bijvoorbeeld persoonsuitrusting, kan bijdragen aan het stedelijke detailhandelsbeleid.
    Detailhandel is als functie toegestaan binnen de ‘zone voor centrumfuncties’. Er is voor geopteerd om in het RUP noch de categorieën te specifiëren noch de oppervlaktes te bepalen. Op die manier kan flexibel ingespeeld worden op toekomstige vragen. De verdere sturing gebeurt op basis van de detailhandelsnota, die is opgenomen in de bijlagen in de toelichtingsnota en duiding geeft over het gewenste type detailhandel op deze plek. Dit gebied ligt in de zone voor ‘verspreide bewinkeling’.  Er zijn hiervoor geen aanpassingen aan het dossier doorgevoerd. 
  • Aansluitend merkt de provincie op dat het RUP diensten en ateliers toelaat en industrie uitsluit. Het blijft daardoor niet zo duidelijk welke types van bedrijvigheid hier mogelijk zijn. De provincie pleit voor verweving van bedrijvigheid in de kernen zoals kleinschalige bedrijven, ambachten, KMO’s, labo’s,… en vraagt om te verduidelijken welke activiteiten zijn toegelaten.
    Diensten en ateliers zijn inderdaad toegestaan binnen de ‘zone voor centrumfuncties’. Beide termen zijn in de terminologielijst verduidelijkt. Verder wenst de stad hier de nodige flexibiliteit te voorzien om rekening te houden met de toekomstige noden en behoeften inzake bedrijvigheid. Ook voor bedrijvigheid is ondertussen een beleidsnota ruimtelijke economie opgemaakt, die op 25 januari 2021 is goedgekeurd. In deze nota wordt ervoor gepleit dat bedrijvigheid opnieuw verankerd wordt in de ruimtelijke basislaag van de stad. Hierbij gaat men uit van een ‘slimme verweving’ waarbij bedrijf en omgeving in harmonie zijn. In de toelichtingsnota wordt in bijlage verwezen naar de beleidsnota ruimtelijke economie.
De Vlaamse Waterweg (DVW) Gunstig onder voorwaarden
  • DVW beveelt aan om bij nieuwbouw met een plat dak een groendak te verplichten.
    Voor deze verplichting wordt verwezen naar de Bouwcode van de stad Antwerpen. Dergelijke bepalingen worden in de Bouwcode opgenomen om een uniform beleid te kunnen voeren over het globale grondgebied van de stad Antwerpen. Er zijn hiervoor geen aanpassingen aan het dossier doorgevoerd. 
  • DVW vraagt maximaal in te zetten op hergebruik gezien de stedelijke omgeving en aandacht te besteden aan voldoende ruimte voor bronmaatregelen.
    De vigerende wetgeving inzake integraal waterbeheer primeert boven de bepalingen van dit RUP. Er zijn hiervoor geen aanpassingen aan het dossier doorgevoerd. 
Departement Mobiliteit en Openbare Werken Gunstig advies
Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) Gunstig advies
  • OVAM geeft een overzicht van de beschikbare informatiebronnen en algemene aandachtspunten inzake bodemverontreiniging.
    Er zijn hiervoor geen aanpassingen aan het dossier doorgevoerd.
Elia Gunstig advies
DG Luchtvaart - Airports Gunstig advies

Het advies omvat de adviezen van Defensie, Skeyes en Luchthavendirectie Antwerp Airport.

Districtsraad Antwerpen Gunstig onder voorwaarden
  • Er wordt gevraagd om de aanleg van de groene ruimte binnen dit RUP te voorzien aansluitend aan het openbaar domein.
    De voorziene groene of open ruimte moet als niet-overbouwde open ruimte voorzien worden hetzij op het gelijkvloers hetzij op de eerste verdieping. Of deze ruimte al dan niet dient aan te sluiten op het openbaar domein wordt verder tijdens de vergunningsprocedure bepaald. Er zijn hiervoor geen aanpassingen aan het dossier doorgevoerd.
  • Er wordt gevraagd om de verschillende functies op elkaar af te stemmen met de nodige aandacht voor vergroening, doorwaadbaarheid en levendigheid van de gebouwplinten specifiek voor wat betreft de Brouwersvliet.
    Naast de opvolging van de stedenbouwkundige voorschriften van voorliggend RUP kan deze bezorgdheid mede afgedwongen worden tijdens de vergunningsprocedure. Er zijn hiervoor geen aanpassingen aan het dossier doorgevoerd.
  • Het district vraagt dat de toegestane functies in dit RUP voldoende flexibel zijn teneinde toekomstige bestemmingsmixen op het niveau van percelen toe te laten.
    De bestemmingsomschrijving in voorliggend RUP is voldoende ruim om tegemoet te komen aan de diverse toekomstige ruimtevragen. Bovendien is opgelegd dat de draagstructuur van het gebouw erop voorzien moet worden om flexibel ingevuld te kunnen worden. Er zijn hiervoor geen aanpassingen aan het dossier doorgevoerd.
  • De maximale bouwhoogtes in dit gebied dienen vastgelegd te worden rekening houdend met zichtlijnen en de harmonieregel.
    De harmonieregel, conform het RUP Eilandje, blijft opgenomen. Bijkomend is de maximale bouwhoogte aan de zijde van de Schelde beperkt tot 45m om de beeldbepalende zichten te vrijwaren. Er zijn hiervoor geen aanpassingen aan het dossier doorgevoerd. 
  • De mobiliteitseffecten van alle ontwikkelingszones dienen binnen het ruimer gebied, en de impact op elkaar te worden geanalyseerd; er dient een voldoende modal shift te worden gerealiseerd in functie van het behalen van de doelstellingen van het Klimaatplan van de Stad Antwerpen.
    In de plan-MER-screening zijn de mobiliteitseffecten in de omgeving onderzocht evenals de modal shift. Voor meer gedetailleerde bepalingen omtrent mobiliteit wordt verwezen naar de Bouwcode die primeert op voorliggend RUP.   Er zijn hiervoor geen aanpassingen aan het dossier doorgevoerd.
  • De verkeersafwikkeling van het project kan niet via de Adriaan Brouwerstraat verlopen.
    Het RUP doet geen uitspraak over de ontsluiting van het gebouw. Dit wordt verder behandeld tijdens de vergunningsprocedure. Er zijn hiervoor geen aanpassingen aan het dossier doorgevoerd.
Fluxys Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS03 - Ruimtelijke ordening
2WNS0302 - Plannen
2WNS030202 - Ruimtelijke uitvoeringsplannen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Brouwersvliet', district Antwerpen, voorlopig vast.

Dit RUP, met Algplan_ID 11002_214_10022_00001, bestaat uit een toelichtingsnota, de stedenbouwkundige voorschriften, een grafisch plan,  een plan van de bestaande juridische en feitelijke toestand en de procesnota.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Grafisch plan
  • Toelichtingsnota Bijlage 10 RVR
  • Toelichtingsnota Bijlage 11 Op te heffen stedenbouwkundige voorschriften
  • Toelichtingsnota Bijlage 9 MER
  • Procesnota
  • Procesnota Bijlage 1 Verslag participatiemoment
  • Procesnota Bijlage 2 Adviezen
  • Bestaande juridische en feitelijke toestand
  • Toelichtingsnota
  • Stedenbouwkundige voorschriften